Patiënt en zorgverleners connected dankzij slimme oplossingen

Onlangs vond in Amsterdam de vierde editie van de Healthcare Innovation Day plaats. Tijdens dit evenement kwamen enkele tientallen vertegenwoordigers uit de gezondheidszorg sector bij elkaar om te bespreken hoe zij van hun organisatie een Ready Business kunnen maken. Zij kregen een reeks voorbeelden te zien van slimme technologische toepassingen, ontwikkeld door innovators uit de gezondheidszorg. Vodafone faciliteerde deze bijeenkomst omdat innovatie in de zorg een belangrijk aandachtspunt is. In de visie van Vodafone staat de patiënt centraal. Die connected patiënt zal uiteindelijk zelf de regie krijgen over zijn zorg en gezondheid.

‘Een Ready Business is klaar voor mogelijkheden die je niet altijd verwacht ‘

In Nederland is dienstverlening voor de zakelijke markt belangrijk voor Vodafone”, zegt Alexander Saul, directeur zakelijke markt voor Vodafone, in zijn welkomstwoord tijdens de Vodafone Healthcare Innovation Day. “Voor ons succes zijn de zakelijke klanten dus heel belangrijk.” Dat heeft er onder meer toe geleid dat belangrijke klantsegmenten een eigen vertical hebben bij Vodafone. Zoals de sector healthcare, een dynamisch segment in de Nederlandse markt. “Vanuit Vodafone willen we organisaties ondersteunen in het effectiever en efficiënter verlenen van zorg, zodat de behandeling van patiënten geoptimaliseerd wordt.”

Saul: “De afgelopen jaren is er een enorme verandering geweest in de manier waarop we zaken doen. Toen we begonnen op de Nederlandse markt ging het erom zoveel mogelijk mobiele telefoons verkopen. Dat is volledig veranderd. Nu is de vraag hoe we wij als mobiele en vaste provider de business van onze klanten kunnen enablen. Hoe kunnen we hun problemen oplossen?” Om hierover open te discussiëren was de Healthcare Innovation Day georganiseerd, waar enkele tientallen deelnemers konden kennismaken met tien oplossingen uit de praktijk.

Toegevoegde waarde

David Savage, Ready Business Center Manager, ging de presentaties vooraf met een uitleg van het concept Ready Business. “Een Ready business is klaar voor de toekomst, klaar voor mogelijkheden die je niet altijd verwacht.”De veranderingen zijn snel gegaan de afgelopen jaren, en de mogelijkheden nemen toe: “Een belangrijke ontwikkeling, en niet alleen in de gezondheidszorg, is het Internet of Things dat daadwerkelijk any device anywere anytime mogelijk maakt.”

“De verbinding is er, nu is het zaak daarmee diensten te gaan ontwikkelen om toegevoegde waarde te bieden, en de beleving van de klant te verbeteren.”De zorg is bij uitstek een sector waar dit kan. “Er is geen enkel proces in de zorg dat niet mogelijk wordt gemaakt door communicatie. Zodra je in actie komt is er al sprake van communicatie. Daarom heeft Vodafone een zorgmissie geformuleerd om die toegevoegde waarde te leveren.”

Deze zorgmissie luidt: organisaties in de zorg helpen flexibel en wendbaar te zijn, door alle medewerkers en systemen slim aan elkaar te koppelen, waardoor men efficiënter en effectiever patiënten of cliënten kan helpen. Met als uiteindelijke doel: het optimaliseren van zorg voor patiënten.

Zelf scans bekijken

Vervolgens kwam een breed scala aan innovatieve toepassingen aan bod, gepresenteerd door zorginnovators. Wouter Veldhuis, een radioloog met een passie voor techniek, heeft bijvoorbeeld My Body, my data ontwikkeld, een app die draait om de connected patiënt. Hij kreeg in zijn praktijk steeds vaker de vraag van patiënten of ze zelf hun scans mochten zien. Met deze app kunnen zij nu zelf hun gegevens inzien, een wereldprimeur. Zij kunnen ook in de app notities maken en zaken markeren, zodat zij gericht vragen aan hun arts kunnen stellen bij het volgende consult.

Zorg beter en goedkoper

Annemarie Hensen, deskundige op het gebied van eHealth, ging in op innovatie in de gezondheidszorg. “De vraag of eHealth een technisch kunstje is of hogere veranderkunde houdt mij al even bezig”, zegt zij. Uit haar onderzoek blijkt dat het niet in de eerste plaats gaat om de technologie op zich, alles is er al. “Waar het om gaat is de vraag hoe die technologie past in het werkveld van de medicus.”

“Het proces verandert. Kwalitatief verbeteren van de zorg doe je met alle professionals, die samen kijken hoe het beter kan. Samen met patiënten. Natuurlijk gebruiken we daarvoor de nieuwste technologie. En daar is de kennis van grote organisaties als Vodafone bij nodig. Want eHealth is dè kans om zorg beter en goedkoper te maken.”

Ook dr. Anne Bruinvels was aanwezig, die eerder met haar app Owise de Mobiles for Good-challenge van Vodafone heeft gewonnen. “Stel de patiënt centraal”, is haar boodschap. OWise is een mobiele app die tot doel heeft om het leven van borstkankerpatiënten ten tijde van hun ziekte te verlichten en medisch onderzoek te verbeteren. Na de diagnose van kanker vallen patiënten vaak in een diep dal. De Owise app ondersteunt deze patiënten en verbetert de dialoog tussen arts en patiënt.

“We zijn begonnen met het maken van apps om patiënten juist te informeren en te ondersteunen bij het behandelingsproces”, zegt Bruinvels. “Hiermee zijn zij in staat om beter keuzes te maken. Bij een ziekte als kanker wordt iedere patiënt op een andere manier behandeld, en dat zal naarmate de medische wetenschap voortschrijdt in de toekomst alleen maar meer gedifferentieerd gebeuren.”

Waarde voor zorg en patiënt

“OWise helpt bij deze gepersonaliseerde behandeling, onder meer door gedetailleerde en op de persoon gerichte informatie te verschaffen. “Op die manier kunnen wij patiënten ondersteunen bij het nemen van hele belangrijke beslissingen met betrekking tot hun behandeling. Maar tevens vonden we het bij het ontwikkelen van de app belangrijk dat we tegelijkertijd konden kijken hoe patiënten reageren op de medicatie. Bijvoorbeeld of zij bijwerkingen krijgen, of juist goed reageren op bepaalde geneesmiddelen.”

Een andere arts, cardioloog Ramon van de Ven, heeft de oplossing Smarthealth ontwikkeld waarmee een besparing van 82 miljoen euro mogelijk is, omdat het hartfalen in een vroeg stadium kan herkennen. Van de Ven: “Wij hebben als zorgverleners een missie. De kosten in de gezondheidszorg stijgen. We zullen daarom andere middelen moeten inzetten, bijvoorbeeld in het combineren van technologie en zorg. Telemonitoring inzetten op het gebied van hartfalen kan door vroegtijdige signalering leiden tot vroegtijdige interventie. Dat heeft waarde voor de zorg èn voor de patiënt.”

Effect van innovaties

De dag werd afgesloten met een levendige discussie tussen de aanwezigen en Joep de Groot, lid van de Raad van Bestuur van zorgverzekeraar CZ. Hij deelde zijn visie op trends en ontwikkelingen in de gezondheidszorg. Het is volgens De Groot noodzakelijk om te innoveren in de zorg, alleen al omdat de kosten voor de gezondheidszorg in de komende jaren explosief zullen stijgen. De komende vijf jaar zullen bijvoorbeeld de kosten van ziekenhuiszorg stijging van dertig procent tot twintig miljard euro. “We leven langer, maar niet gezonder,” zegt hij.

Het probleem met veel innovaties is volgens hem op dit moment dat ze vaak de kosten verhogen, en niet leiden tot besparingen. “Wat waarde heeft voor de ondernemer heeft niet altijd waarde voor het stelsel. Maken we een app of een oplossing? Een oplossing is niet een app met eens strikje.”

Hij pleit daarom voor een open discussie tussen alle betrokkenen over de manier waarop innovatie waarde toevoegt. Dus niet vrijgekomen resources opnieuw vullen om de omzet op peil te houden. Of kijken naar de vraag of Nederland echt wel vierhonderd medische laboratoria nodig heeft. “We moeten meer samenwerken, en de discussie aangaan.”

Delen

Ready Business in de praktijk

Kraamzorg Rotterdam
Kraamzorg Rotterdam

“Hosted Telefonie helpt onze dienstverlening uniek te maken”

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?

Neem contact met mij op

  • 1. contactgegevens
  • 2. Hoe kunnen wij u helpen
  • 3. Uw bedrijf

1. Contactgegevens

Als u een vraag heeft over een product waar u nu al gebruik van maakt, kunt u ons een e-mail sturen.

2. Hoe kunnen wij u helpen

3. Uw bedrijf

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van relevant nieuws rondom communicatie-oplossingen voor uw organisatie? Vul uw gegevens in en u ontvangt de Vodafone Zakelijk nieuwsbrief voortaan per e-mail.

Shop