Wat zijn persoonsgegevens?

Dit zijn alle gegevens die zijn te herleiden tot een natuurlijk persoon. Denk daarbij aan naam, adres en 06-nummer. Ook bijvoorbeeld een IP-adres, een soort van kenteken op internet, is een persoonsgegeven. Want het is te herleiden tot een individu.

Gegevens verzamelen

We verzamelen gegevens over wie je bent: je persoonsgegevens. En wat je doet. Dit zijn je gebruiksgegevens van bijvoorbeeld tv en internet. We bewaren je gegevens niet langer dan nodig is. In het privacy statement kun je lezen hoe lang we je gegevens bewaren.

Profielen

Met de persoonsgegevens die we verzamelen, maken we profielen, bijvoorbeeld op basis van woonplaats, leeftijd of gezinssamenstelling. Profielen helpen ons bij het verbeteren van onze diensten. Of om je een goed aanbod te kunnen doen.

Als je niet wilt dat wij je je gegevens gebruiken voor profielen, vul dan het bezwaarformulier in My Vodafone in.

Wat we doen met je gegevens

We verzamelen je gegevens niet zomaar. Dat mag ook niet. Alle gegevens verzamelen we met een bepaald doel:

  • Je wordt klant bij ons
  • We leveren een dienst
  • Het beheer van je telefoonnummer
  • Facturatie
  • Marketing, prijsvragen en benefits
  • Contact met ons
  • Om fraude en identiteitsdiefstal te voorkomen
  • De werking van onze websites en apps
  • Geanonimiseerde gegevens
  • Voldoen aan onze wettelijke verplichting

Gegevens delen

We delen jouw gegevens met andere partijen. Soms hebben we daarvoor je toestemming nodig.

Als je klant wordt, delen wij bijvoorbeeld je gegevens met een krediettoetsinstelling. Dit doen we omdat we wettelijk verplicht zijn je kredietwaardigheid te checken. Van klanten die een betalingsachterstand hebben, dragen wij de gegevens over aan een incassobureau.

Je ziet in My Vodafone welke persoonsgegevens jij deelt.

Onderleveranciers

Wij delen je persoonsgegevens ook met onze onderleveranciers. Dit doen we alleen als het bekendmaken van je gegevens nodig is voor het leveren of uitvoeren van onze producten en diensten. Zo werken we met leveranciers die je bestelling thuis komen afleveren.

We eisen van onze onderleveranciers dat zij jouw gegevens vertrouwelijk en veilig behandelen.

Verplicht bewaren

Wij zijn verplicht om bepaalde gegevens over je bel- en surfgedrag te bewaren voor opsporing. Als de wettelijke bewaartermijn is verlopen, vernietigen we deze informatie. Voor belgegevens is dat na twaalf maanden en voor internetgegevens na zes maanden.

Als je het alarmnummer 112 belt, dan sturen we het telefoonnummer en de locatie van je telefoon altijd mee naar de telefooncentrale. Ook als je nummerweergave hebt geblokkeerd.

Verder zijn wij wettelijk verplicht om bij de Autoriteit Persoonsgegevens te melden welke gegevens we van je verwerken.

Welke gegevens we gebruiken

Internetgegevens

Om internettoegang te krijgen, moeten we natuurlijk weten of je een abonnement hebt. Daarvoor gebruiken we een zogeheten identifier. Die kan van je thuisverbinding of van je mobiele telefoon komen of via de accountinformatie op ons netwerk. Ook houden we je IP-adres, een soort kenteken op internet, bij. Dit doen we om misbruik tegen te gaan. We bewaren het IP-adres maximaal zes maanden. Deze informatie is alleen toegankelijk voor de IT-afdeling. Bij onze klantenservice kunnen ze alleen zien wanneer je voor het laatst internetverbinding had.

Surfgedrag en privacy

We houden geen surfgedrag van je bij. Zo weten we niet welke website je wanneer bezoekt. Ook de inhoud van bijvoorbeeld een WhatsApp-bericht of internetbankieren kennen we niet. Wel houden we bij hoeveel gegevens je up- en downloadt. Dit doen we alleen om te bepalen of deze hoeveelheden nog passen binnen je abonnement.

Op onze eigen website houden we bij wat je interessant vindt. Dat doen we door het plaatsen van cookies en soortgelijke technieken. Voordat we een cookie plaatsen, vragen we je altijd om toestemming.

Meer over cookies

E-maibox

Wij gebruiken je internetgegevens ook voor je e-mailbox. In deze mailbox bewaren wel je mailberichten, totdat je ze ophaalt. Je kunt aangeven dat je je e-mails ook op onze servers wilt bewaren. Doe je dat niet, dan verwijderen wij je e-mails zodra je ze ophaalt.

Direct marketing

Daarnaast verzamelen wij gegevens om je relevante aanbiedingen te doen en gericht te adverteren. Die gegevens verzamelen we onder meer via cookies. We combineren deze met andere gegevens die we van je hebben zoals het soort abonnement.

Ook kopen we gegevens van andere partijen die informatie over jou verzamelen. We doen dat alleen als we zeker weten wat de herkomst van deze gegevens is. Op basis van deze informatie maken we klantprofielen.

Wil je liever geen direct marketingactiviteiten, dan kun je dat bij ons aangeven in My Vodafone.

Verkeergegevens

Wanneer je belt, sms't, mobiele datadiensten gebruikt of TV kijkt, verwerkt ons netwerk gegevens. Deze gegevens heten verkeersgegevens. De inhoud van telefoongesprekken, sms-berichten, foto's of films die je kijkt, zijn voor ons onbekend. We mogen en willen die niet weten.

De enige uitzonderingen zijn als het Openbaar Ministerie ons dwingt de inhoud van een gesprek of datadiensten te delen. En als wij het vermoeden hebben van ernstige fraude. Wil je weten welke verkeersgegevens wij verzamelen? Dat zie je in My Vodafone.

Netwerk stroomlijnen

We gebruiken verkeersgegevens om ervoor te zorgen dat jij kunt bellen, TV kijken. Ook bundelen we jouw gegevens met die van anderen zodat ons netwerk optimaal mogelijk is ingericht. Zo voorkomen we bijvoorbeeld dat er storingen ontstaan tijdens het WK voetbal of ander populair evenement.

Oriëntatiefase

Overweeg je klant te worden, dan willen we je graag leren kennen. Daarom kijken we aan de hand van jouw surfgedrag op onze site waarin je bent geïnteresseerd. Zo kunnen we je een relevant aanbod doen.

Telefoniegegevens

Als je mobiel belt, moeten we je locatie en het nummer van de ander weten. Vervolgens houden we bij waarvandaan, met wie, hoe laat en hoe lang je belt. Wij kunnen dan bijvoorbeeld een rekening maken.

De inhoud van het gesprek weten we niet. De enige uitzonderingen zijn als het Openbaar Ministerie ons dwingt de gespreksinhoud te delen. En als wij het vermoeden hebben van ernstige fraude. Wil je weten welke telefoniegegevens wij verzamelen? Dat kun je zien in My Vodafone.

Nummerbehoud en overstapservice

Wanneer je bij ons klant wordt, kun je ervoor kiezen om je huidige vaste en/of mobiele telefoonnummer mee te nemen. In dat geval wisselen we informatie uit met de Vereniging COIN. Dit is een samenwerkingsverband van telecomproviders dat speciaal is opgericht om nummerbehoud mogelijk te maken.

Daarnaast hebben we een overstapservice voor internet. Voor deze service gebruiken we je gegevens.

Apps op je smartphone

Sommige apps vragen toegang tot bijvoorbeeld contactgegevens of foto’s. Als je hiervoor toestemt, dan spelen wij daarin geen rol, tenzij het gaat om een app van ons. We raden je aan om goed op te letten hoe deze partijen met je gegevens omgaan.

Telefoongidsen en nummerinformatiediensten

Je kunt als nieuwe klant aangeven dat wij je naam, adres en telefoonnummer bekendmaken bij telefoongidsen en nummerinformatiediensten. Naderhand kun je deze gegevens altijd wijzigen. Ga naar mijnnummervermelding.nl als je de gegevens wilt wijzigen

Nummerweergave

Normaal gesproken wordt je telefoonnummer meegezonden als je belt. Dit voorkom je door je telefooninstellingen te wijzigen. Hoe je dit doet, hangt af van je type telefoon.

Ongewenste telefoontjes

Als je last hebt van ongewenste telefoontjes, kunnen we proberen de identiteit van de spammer of plager te achterhalen. Als deze na onze waarschuwing toch doorgaat, dan geven we de naam en adresgegevens door aan de klager. We stellen de spammer of plager hiervan op de hoogte.

Overlast melden

Televisiegegevens

Je settopbox zorgt voor de aansluiting van je TV op ons systeem. Met deze box kun je niet alleen TV-kijken maar ook internetten, films bestellen en speciale kanalen bekijken. De settopbox is bij ons bekend onder een specifiek nummer. Zo kunnen wij een koppeling leggen tussen de diensten die je afneemt en je abonneegegevens.

Kijkgedrag

Zolang we geen expliciete toestemming van je hebben, verzamelen we geen gegevens over je kijkgedrag. Als je wilt, kun je ons daarvoor wel toestemming geven. Wij kunnen je dan gericht aanbiedingen doen en aanbevelingen geven. Dit kun je aangeven bij Mijn Privacy in My Vodafone.

Locatiegegevens

We verzamelen locatiegegevens alleen als het nodig is om je een dienst te kunnen leveren. Als je bijvoorbeeld mobiel wilt bellen, bepalen we je locatie om je te verbinden met de dichtstbijzijnde zendmast.

Wifi-hotspots

Ook bieden we internet aan via onze wifi-hotspots. Het IP-adres van deze hotspots is gekoppeld aan een bepaalde locatie. Als je gebruik maakt van wifi-hotspots, weten we waar je op dat moment bent. Deze locatiegegevens bewaren we niet. Zodra je bent uitgelogd van de hotspot, verwijderen wij je gegevens.

Sommige partijen bieden diensten zoals apps die gebruikmaken van je locatie. Zo kun je bijvoorbeeld een restaurant vinden in de buurt. Het is jouw keuze of je je locatiegegevens geeft aan deze diensten. Zelf bieden wij dit soort diensten (nog) niet aan.

Melding bij storing

Door bij te houden met met welke zendmast of wifi-netwerk je bent verbonden, kunnen we je bij een storing informeren. Wij hebben je toestemming nodig om storingsberichten te versturen.

Aan- of afmelden voor storingsmeldingen? Dat doe je in My Vodafone.

Netwerkbeheer

Je locatiegegevens gebruiken wij ook voor het beheer van ons netwerk. Het helpt ons met het plannen waar extra zendmasten of wifi-hotspots nodig zijn. Daarnaast kunnen we met deze gegevens het netwerkverkeer beter verdelen tussen drukke en rustige locaties.

Informatie over mensenstromen

Met locatiegegevens krijgen we een beeld hoeveel mensen een nieuwe weg, ov-verbinding of andere openbare voorzieningen gebruiken. Hiervoor werken we samen met Mezuro. Door tellingen van ons netwerk is bijvoorbeeld het aantal bezoekers te bepalen van een evenement en zijn files te voorspellen.

We bundelen de locatiegegevens van groepen mensen, zonder dat ze zijn te herleiden tot een individueel persoon. Wij mogen deze geanonimiseerde tellingen zonder jouw toestemming gebruiken. Wel kun je je hiervoor afmelden in .