De nieuwe standaard: bellen via 4G of wifi

Bij Vodafone maakt u gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Dikke betonnen muren van kantoorpanden blokkeren bijvoorbeeld het signaal. Daarom introduceren we bellen via 4G en wifi. Met deze netwerkinnovatie verbeteren we het bereik en de kwaliteit van bellen, zowel binnens- als buitenshuis.

Wat is het en hoe werkt het?

4G bellen

Met de introductie van 4G bellen kunt u voortaan niet alleen internetten via 4G maar ook bellen. Uw telefoon kiest automatisch het best beschikbare netwerk om mee te bellen of gebeld te worden. U hoeft dus zelf niets in te stellen.

Wifi-bellen

Op kantoor wilt u natuurlijk goed mobiel bereikbaar zijn. Maar soms wordt het signaal belemmerd. Door de goed geïsoleerde, betonnen werkomgeving bijvoorbeeld.

In zo'n geval kunt u overschakelen op bellen via wifi. Uw telefoon gebruikt wifi als een soort signaalversterker om beter verbinding te maken met ons mobiele netwerk. Zo bent u buiten en op kantoor goed bereikbaar. Bellen over wifi is net zo veilig als een telefoon gesprek over 2G/3G/4G.

Wilt u gebruik maken van wifi-bellen? Pas dan de wifi-instellingen op uw telefoon aan.

Handig om te weten

Kosten

Voor bellen via 4G en wifi betaalt u niets extra's. Een telefoongesprek wordt op dezelfde manier gefactureerd als een gesprek via 2G/3G. Er wordt geen dataverbruik in rekening gebracht.

Voor wie werkt deze dienst?

Deze dienst werkt voor eindgebruikers van zakelijke klanten en verloopt niet via de IT-beheerder van uw organisatie.

Gemakkelijk instellen

Afhankelijk van uw telefoon hoeft u niets te doen om te kunnen bellen via 4G. Wilt u bellen via wifi of via 4G? Pas dan uw instellingen aan.

Geschikt abonnement

Om te bellen via 4G of WiFi heeft u één van de volgende abonnementen nodig:

  • Red Business Essential of Super
  • Business Basic
  • Red Pro Select, Connect of Elite
  • Biz Basic
  • One Mobile
  • One Business
  • Abonnementen met VPN en/of PBX intergratie per januari 2018
Geschikte telefoon

Op ons Forum vindt u een up-to-date lijst met geschikte telefoons voor bellen met 4G en wifi.

Instellingen voor wifi-bellen en 4G bellen

Om wifi-bellen te gebruiken, moet u het volgende doen:

Samsung telefoons
  • Open de telefoon-applicatie (het groene bel knopje)
  • Ga naar 'Instellingen'
  • Selecteer 'Bel via wifi aan'
  • Kies bij 'Voorkeur Wi-Fi of Voorkeur mobiele netwerk' voor 'Voorkeur mobiele netwerk'
iPhones
  • Werk uw iPhone bij naar iOS 10.2 of hoger.
  • Ga daarna op uw iPhone naar 'Instellingen - Telefoon'. Er staat nu een optie genaamd 'Bellen via wifi'. Zet deze functie aan.
  • Vanaf iOS 11.3 staat wifi-bellen standaard aan. Wilt u de functie wifi-bellen uitzetten? Ga op uw iPhone naar 'Instellingen - Telefoon'. Er staat nu een optie genaamd 'Bellen via wifi'. Zet deze functie uit.

Om 4G bellen te gebruiken, moet u het volgende doen:

Samsung telefoons
  • Hiervoor hoeft u niets te doen.
iPhones
  • Werk uw iPhone bij naar iOS 10.2 of hoger.
  • Ga na het updaten naar Instellingen > Algemeen > Info. Er verschijnt nu een melding in beeld dat er een update beschikbaar is. Voer deze uit.
Bellen via 4G en wifi in het buitenland

Zowel 4G als wifi-netwerken vanuit het buitenland worden nog niet ondersteund. Daarom is het niet mogelijk te bellen via deze netwerken. Als u belt in het buitenland gaat uw gesprek automatisch over op 2G/3G.

Software updaten

Als u gebruik wil maken van bellen via 4G of wifi dan is het belangrijk dat de software op uw mobiele telefoon up to-date is.

Noodoproepen 112

Wilt u via wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan wordt u automatisch overgeschakeld naar het mobiele 2G of 3G netwerk. U bent namelijk verplicht om uw locatiegegevens mee te sturen wanneer u een noodnummer belt en dat kan niet via wifi-bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. U wordt automatisch overgeschakeld naar het netwerk van een andere provider.

noodoproep wifi bellen
Dit wilt u ook weten
Maakt u gebruik van SignaalPlus?

SignaalPlus ondersteunt alleen 3G en kan dus niet gebruikt worden in combinatie met 4G en wifi-bellen.

Overdracht tussen 4G en wifi-bellen

Belt u via 4G en wordt het bereik minder? Dan schakelt uw telefoon automatisch over naar wifi-bellen. En andersom. Uw telefoongesprek valt alleen weg wanneer er én geen wifi signaal is én geen 4G bereik. Gelukkig komt dat heel weinig voor.

4G bellen en wifi-bellen (pdf)

Meer weten? Bekijk de one pager of de brochure voor nog meer informatie over 4G en wifi-bellen.

Alles voor het beste netwerk

Maakt u gebruik van VPN diensten?

Zoals u misschien al weet, wordt het binnenkort voor al onze Mobile Only en VPN klanten mogelijk om via 4G en wifi te bellen. Bijna alles zal hierbij op dezelfde manier blijven werken. Maar er zijn een aantal functies en diensten die wel iets veranderen of niet door 4G ondersteund worden. Daarover vindt u hieronder meer.

Lost Call service

Met de Lost Call service kunnen Mobile Only en VPN klanten er op dit moment nog voor kiezen een sms te ontvangen, zodra ze een oproep hebben gemist terwijl hun voicemail uit stond. Deze dienst kan aan- of uitgezet worden in het self-service menu. Maar wanneer bellen via 4G of wifi is ingesteld, zal de Lost Call service niet meer werken. Kiest u in het self-service menu voor deze optie, dan krijgt u de melding dat dit niet mogelijk is.

Call waiting

Met Call waiting, kunt u een tweede gesprek ontvangen tijdens een lopend gesprek. Hier zal met de invoering van het 4G en wifi-bellen niets aan veranderen. Wel kan de dienst soms iets minder consistent werken bij telefoons die 4G bellen ondersteunen. Dit komt omdat er dan tijdens het bellen geen synchronisatie plaatsvindt tussen de telefoon en ons netwerk. Als dit het geval is, zal het netwerk de 2G/3G-instellingen aanhouden.

Ring back when free

Onze VPN klanten kunnen ervoor kiezen de VPNi-functie Ring Back When Free te activeren. Zodra u gebeld wordt door een andere VPN-gebruiker terwijl u niet bereikbaar bent, krijgt de beller met behulp van deze functie de optie om teruggebeld te worden. Het enige dat aan deze functie zal veranderen, is dat er voortaan eerst een check gedaan zal worden voordat er wordt teruggebeld.

Explicit call transfer

Organiseert u als Mobile Only of VPN klant een telefonische vergadering, dan maakt Explicit Call Transfer het mogelijk dat u als organisator uit het gesprek kunt stappen nadat alle andere deelnemers verbonden zijn. Deze functie is niet meer beschikbaar als u belt via 4G, maar is op 2G/3G nog wel te gebruiken.

Conference Calling

Voor VPN klanten zal de functie Conference Calling voortaan standaard geactiveerd zijn.

Private APN

Bij bellen via 4G of wifi, zijn alle aanvullende diensten voor onze Mobile Only en VPN klanten alleen beschikbaar via de 'Live APN' en niet langer via een 'Private APN'.