Jos Burgers: waarom ondernemers en klanten elkaar weer aardig vinden

Hij is de best-verkopende managementboekenschrijver van het land. Jos Burgers staat normaal gesproken ruim 100 keer per jaar op een podium om ondernemers te inspireren en te motiveren. Hoe heeft hij het afgelopen crisisjaar beleefd en wat heeft hij zelf geleerd? Eén ding is al duidelijk: ook in 2020 is het beste verkopende managementboek van zijn hand. 

Ruim een jaar na het begin van de coronacrisis praten we met de deelnemers van toen. Deze keer: klantexpert Jos Burgers.

Hoe is het afgelopen jaar voor je geweest?

“Ik heb veel geleerd. Financieel ben ik er niet op vooruit gegaan, maar geestelijk wel. En dat geldt volgens mij ook voor veel ondernemers. Wat ik heb geleerd is dit: we zijn met z’n allen in staat om snel en fors te veranderen, we zijn best flexibel en onder druk wordt alles vloeibaar; je wordt creatief als het tegenzit.”

Wat heb je gedaan?

“Mijn agenda was vanaf half maart opeens helemaal leeg, elke bijeenkomst werd afgezegd. Langzaam maar zeker nam het online presenteren toe en ook daarvan heb ik iets geleerd: ik kan kennelijk best een beetje acteren. Langzaam maar zeker ging ik van spreker naar acteur. Ik sta hier in mijn werkkamer voor een camera met een stift in mijn handen een uur te praten met mensen die ik niet zie. Je wilt die mensen enthousiast maken, je wilt impact hebben. Daarvoor moet je een beetje acteren. De waardering is ook anders. In een zaal spel je met het publiek. Nu krijg je pas reacties na afloop, net als met een acteur die een film heeft opgenomen.”

Elske Doets lanceerde 'diepe reizen', met meer verdieping

Hoe waren de reacties op je online presentaties?

“Ik werk bijna altijd wel met een moderator die de reacties in de gaten houdt en via chat doorspeelt gedurende het uur, zodat ik erop kan inspelen. Achteraf is het natuurlijk fijn om terug te horen dat mensen thuis in hun eentje hardop hebben zitten lachen.”

"Wat ik heb geleerd is dit: we zijn met z’n allen in staat om snel en fors te veranderen."

Je hebt vorig jaar ook in zes weken een boek geschreven: ‘Wacht niet op de wind, ga roeien.’ In zes weken!

“We hebben allemaal geleerd dat we snel kunnen schakelen. Normaal doe ik twee jaar over een nieuw boek, dat durf ik nu niet meer te zeggen. Want als het moet, dan kan het snel. En ook al kwam het in september pas uit, het is tot mijn verrassing toch het best verkochte boek van 2020 geworden. Blijkbaar heeft de kwaliteit er niet echt onder geleden en voorzag het in een behoefte. Ik stelde de lezer ook na elk hoofdstuk vragen die juist nu van belang zijn, zoals: denk eens na over hoe je tijdens een lockdown toch met klantcontact kunt leggen en een band kunt opbouwen of behouden.”

Hoe gaan je opdrachtgevers om met de digitalisering?

“Heel verschillend. Je ziet bedrijven die elke maand wel wat organiseren en bedrijven voor wie het de eerste keer is dat ze iets online opzetten. Die kunnen dan wel wat hulp gebruiken, bijvoorbeeld hoe ze een publiek bereiken. Ik zie de digitalisering als een zegen voor het klimaat en het fileprobleem. We zullen veel minder vaak in zaaltjes middenin het land afspreken.”

Heb je door de crisis een nieuw repertoire opgebouwd?

“Niet nieuw, wel aangepast, er zijn nieuwe elementen bijgekomen. Ik roep bijvoorbeeld al jaren ‘Geef nooit korting!, want daar kun je nooit meer van terugkomen Vanwege de crisis en de recessie zeg ik nu: leg in het belang van je klant uit dat je ondanks de crisis niets aan je prijzen doet. Of bij strategieën. Er verandert zoveel in de markt dat je nu de kans hebt om je te heroriënteren op de toekomst. Klanten zijn iets anders gewend, concurrenten stoppen er misschien mee. Wat betekent dat voor jou?”

Wat zijn klanten dan gewend?

“Er wordt veel meer online besteld. Als je iets terugstuurt, krijg je je centen terug. Klanten willen niet anders meer. Ondernemers die net online beginnen en gewend zijn om een tegoedbon te geven, moeten zich aan dat soort veranderingen aanpassen. Private shopping is ook zo’n trend. Als ik een elektrische fiets wil kopen is het hoogst ongemakkelijk als er al drie klanten in de winkel rondlopen en ik pech heb omdat het druk is. Hoezo pech? Ik wil gewoon een uur reserveren en tijd en aandacht krijgen om een fiets uit te zoeken. Dit soort veranderingen stoppen niet zomaar als straks alles weer open is. De kans dat iemand koopt, is groter als je als ondernemer tijd in een klant investeert en niet alleen maar kijkers krijgt.”

Het is een klantenmarkt geworden.

“Ik zie dat breder. Een van de pluspunten van het afgelopen jaar is een herwaardering voor veel aardse zaken. Voor gewone dingen. Ondernemers zijn weer blij met klanten en de klant is ook weer blij met ondernemers. Mensen die staan te juichen omdat ze tien minuten de Hema in mogen. Er is blijheid van beide kanten.”

Ruim een jaar na het begin van de coronacrisis kijken we in interviews terug. Wat hebben ondernemers meegemaakt en vooral: geleerd? In deze serie: Jos Burgers, José Woldring, Elske Doets, Deborah Nas, Simone van Trojen, Michiel Muller, Martijn Aslander, Jan van Setten en Marco Aarnink. Deze keer: Jos Burgers.

BusinessScan

Advies over uw digitale oplossingen

Beter en veiliger samenwerken met uw medewerkers? Slimmer bereikbaar zijn? Doe de Business Scan en krijg binnen 5 minuten gratis en vrijblijvend ICT-advies voor uw bedrijf.