Fraude via e-mail

Heb je een e-mail in je inbox die je niet vertrouwt met afzender Vodafone? Klik dan niet op linkjes en geef geen persoonlijke gegevens of wachtwoorden. Misschien is het een e-mail waarmee een internetcrimineel je persoonlijke gegevens probeert te krijgen. Dit heet ook wel phishing of identiteitsfraude.

Zo herken je phishing

Soms zie je meteen dat het om een phishingmail gaat. Maar soms ook niet. Vaak gebruiken criminelen een alarmerende reden, zoals:

  • Controleer je inloggegevens, want er is iets mis met de beveiliging
  • Je hebt nog een openstaande rekening
  • Je moet je account nog bevestigen
  • De afschrijving is niet gelukt

Ze vragen je op een link te klikken of naar een internetpagina te gaan. Dat is dan een nepsite, die vaak erg lijkt op de originele site.

Voorbeelden

Op ons forum staan voorbeelden van valse e-mails waarvan we weten dat ze in omloop zijn.

Dit kun je zelf doen

  • Wees alert als je gegevens moet doorgeven
  • Controleer het adres (URL) van de website
  • Controleer het inlogproces. Gaat het anders dan je gewend bent? Log dan niet in.
  • Controleer of de verbinding beveiligd is. Je ziet dan een hangslotje en de adresregel is vaak groen gekleurd.
  • Lees e-mails en websites kritisch. Er staan vaak spelfouten in valse e-mails. En je wordt niet persoonlijk aangesproken.
  • Vergelijk prijzen via bijvoorbeeld tweakers.net. Sommige aanbiedingen zijn te mooi om waar te zijn.
  • Een verdachte e-mail uit naam van Vodafone kun je bij ons melden via phishing@vodafone.nl.

Geen goed gevoel bij een e-mail? Bel naar 1201 en vraag het onze klantenservice. Dan weet je zeker of de mail vals of echt is. En zorgen we er samen voor dat je gegevens beschermd blijven.

Toch gereageerd?

Onderneem actie:

  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dat dan meteen.
  • Creditcardgegevens doorgegeven? Breng je creditcardmaatschappij op de hoogte.
  • Doe digitaal aangifte bij de politie.

Je kunt de fraude melden bij Fraudehelpdesk.nl of bel (088) 786 73 72. Zij beantwoorden vragen over fraude en helpen je de schade te beperken en te onderzoeken of je deze misschien vergoed kunt krijgen. De desk is er voor particulieren en bedrijven.

Wat doen wij?

We doen er alles aan om phishing te voorkomen. Zo sporen we phishingmails en nepsites op en halen die waar mogelijk uit de lucht. Helaas kunnen we niet alles voor zijn. Blijf daarom zelf ook altijd alert. Meer informatie over veilig internetten en privacy online vind je op Veilig internetten.nl.

Veiliginternetten.nl