Fraude via e-mail

Heb je een e-mail in je inbox die je niet vertrouwt met afzender Vodafone? Klik dan niet op linkjes en geef geen persoonlijke gegevens of wachtwoorden. Misschien is het een e-mail waarmee een internetcrimineel je persoonlijke gegevens probeert te krijgen. Dit heet ook wel phishing of identiteitsfraude.

Zo herken je phishing

Soms zie je meteen dat het om een phishingmail gaat. Maar soms ook niet.

Onderwerp van de e-mail

Vaak gebruiken criminelen een alarmerende reden voor de e-mail, zoals:

  • Controleer je inloggegevens, want er is iets mis met de beveiliging
  • Je hebt nog een openstaande rekening
  • Je moet je account nog bevestigen
  • De afschrijving is niet gelukt

Ze vragen je op een link te klikken of naar een internetpagina te gaan. Dat is dan een nepsite, die vaak erg lijkt op de originele site.

Voorbeelden

Op ons forum staan voorbeelden van valse e-mails waarvan we weten dat ze in omloop zijn.

Bekijk recente Vodafone phishingmails

Check ook verdachte e-mails van Ziggo

Dit kun je zelf doen

Blijf altijd alert en volg je gevoel. Als je een e-mail niet verwacht, is dat vaak al een teken.

Blijf opletten

  • Let extra op als je gegevens moet doorgeven
  • Controleer het adres (URL) van de website
  • Controleer het inlogproces. Gaat het anders dan je gewend bent? Log dan niet in.
  • Controleer of de verbinding beveiligd is. Je ziet dan een hangslotje en de adresregel is vaak groen gekleurd.
  • Lees e-mails en websites kritisch. Er staan vaak spelfouten in valse e-mails. En je wordt niet persoonlijk aangesproken.
  • Vergelijk prijzen via bijvoorbeeld tweakers.net. Sommige aanbiedingen zijn te mooi om waar te zijn.
  • Meld een verdachte e-mail uit naam van Vodafone bij ons via phishing@vodafone.nl

Geen goed gevoel bij een e-mail? Bel naar 1201 en vraag het onze klantenservice. Dan weet je zeker of de mail vals of echt is.

Toch gereageerd?

Onderneem actie:

  • Doe digitaal aangifte bij de politie
  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dat dan meteen.
  • Creditcardgegevens doorgegeven? Breng je creditcardmaatschappij op de hoogte.

Doe een fraudemelding bij Fraudehelpdesk.nl of bel naar (088) 786 73 72. Ze beantwoorden vragen en helpen je de schade te beperken en te onderzoeken of je deze misschien vergoed krijgt.

Wat doen wij?

We doen er alles aan om phishing te voorkomen. Zo sporen we phishingmails en nepsites op en halen die waar mogelijk uit de lucht.

Meer informatie over veilig internetten en privacy online vind je op Veilig internetten.nl.

Veiliginternetten.nl