Hulp bij je rekening

Op je rekening staat een boel informatie, maar waar komen de kosten eigenlijk vandaan? Hier vind je alles wat je moet weten.

Uitleg over je rekening
Je rekening betalen
Als je niet kunt betalen

De details van je rekening

Voor niets gaat de zon op, dus logisch dat er kosten op je rekening staan. Maar je wilt natuurlijk wel zien waar die vandaan komen.

Hulp bij je rekening | Support | Vodafone

Bekijk je rekening in My Vodafone

In My Vodafone kun je voor je administratie een kopie downloaden van je rekening. Als je meer details nodig hebt, dan bekijk je de rekening specificatie. Klik op de maand waarvan je de specificatie wilt bekijken en je ziet een overzicht van al je abonnementskosten en je verbruik.

Ben je grootzakelijke klant? Bekijk dan een voorbeeldrekening.

Uitleg over je rekening

Vaak zijn de kosten eenvoudig te verklaren. We leggen je uit waardoor je rekening anders of hoger kan uitvallen.

Hulp bij je rekening | Support | Vodafone

Je hebt kosten buiten je bundel

Als je meer verbruikt dan in je bundel zit, of als je extra kosten maakt, dan zie je dit een maand later terug op je rekening.

Zoek je buiten bundeltarieven op

Buiten de maandelijkse bundels van je abonnement valt altijd:

  • Bellen, sms'en, internetten en gebeld worden in landen buiten de EU
  • Vanuit Nederland bellen naar een buitenlands nummer
  • Bellen naar servicenummers, zoals 0900- en 0909-nummers
  • Aankopen bij derden, zoals content diensten, of diensten als Netflix, Blendle en Napster
Hulp bij je rekening | Support | Vodafone

Je eerste rekening

Op je eerste rekening staan eenmalige kosten, zoals je aansluitkosten of de kosten voor je telefoon. Daarom kan deze hoger zijn dan verwacht.

Ook wordt de hoogte van je eerste rekening bepaald door het moment waarop je abonnement is ingegaan. Halverwege de maand, bijvoorbeeld. We laten je in een voorbeeld zien hoe je eerste rekening is opgebouwd.

Hulp bij je rekening | Support | Vodafone

Je hebt je abonnement verlengd of gewijzigd

Heb je je abonnement verlengd of gewijzigd en is dat ingegaan, of heb je een BloX geactiveerd? Dan zie je de nieuwe kosten terug op de eerstvolgende rekening, of op de rekening erna.

Sommige kosten betaal je 'naar rato'. Dit betekent dat je voor een gedeelte van de maand betaalt. Je hoeft je geen zorgen te maken over dubbele kosten!

Hulp bij je rekening | Support | Vodafone

Je laatste rekening

Deze krijg je in de maand dat je abonnement eindigt, of een maand later. Op je laatste rekening kunnen eenmalige kosten staan, zoals een afkoopsom of een afbetaling van je toestel. Een afkoopsom brengen we in rekening als je je abonnement eerder beëindigt dan de einddatum van je contract.

Op je laatste rekening staan ook de laatste abonnements- en gebruikskosten.

Alles over het betalen van je rekening

Hier vind je de informatie die je nodig hebt om je rekeningen te betalen.

Hulp bij je rekening | Support | Vodafone

Zo kun je betalen

Je betaalt je rekening standaard via automatische incasso. Je moet hiervoor een IBAN hebben uit een SEPA land waarop een automatische incasso kan plaatsvinden. Dit mag géén spaarrekening zijn.

Als de automatische incasso mislukt, kun je op de volgende manieren betalen.

  • Via iDEAL of creditcard in My Vodafone. Dit verwerken we op dezelfde werkdag.
  • Handmatig overmaken via internetbankieren
    • Betaling in Nederland:
      IBAN: NL93 INGB 0007 9398 33
      T.n.v. Vodafone Libertel B.V. te Maastricht
    • Betaling in het buitenland:
      IBAN: NL93 INGB 0007 9398 33
      BIC (Swiftcode): INGBNL2A
      T.n.v. Vodafone Libertel B.V. te Maastricht
  • Contant bij een GWK vestiging

Vermeld bij een betaling altijd je mobiele nummer en je klantnummer.

Krijg je een herinnering, maar heb je wel al betaald? Dat kan. De verwerking van een contante betaling of via internetbankieren kan 2 werkdagen duren.

Als je abonnement geblokkeerd is

We verwijderen de blokkade als alle rekeningen zijn betaald en verwerkt. Hiervoor brengen we € 22,69 in rekening. Voorkomen dat je nummer geblokkeerd wordt? Bekijk wat je moet doen als je je rekening niet op tijd kunt betalen.

Hulp bij je rekening | Support | Vodafone

Als je een ander verzoek hebt

Wil je gegevens wijzigen zoals je rekeningnummer, of een btw-specificatie aanvragen? Dit regel je heel eenvoudig zelf online in My Vodafone.

Als je niet kunt betalen

Kan gebeuren, iedereen zit wel eens krap bij kas. Hier zie je wat wij doen en hoe we dit samen kunnen oplossen.

Hulp bij je rekening | Support | Vodafone

1. We sturen een herinnering

Is je rekening te laat betaald, bijvoorbeeld omdat de automatische incasso is mislukt? Dan sturen we je eerst een sms met de mogelijkheid handmatig te betalen. Als je het openstaande bedrag op tijd betaalt, voorkom je dat je nummer wordt geblokkeerd.
Voor de mislukte incasso brengen we € 2,26 incassokosten in rekening via een volgende rekening.

Krijg je een herinnering, maar heb je wel al betaald? Dan kan. De verwerking van je betaling kan 2 werkdagen duren.

Kun je niet direct betalen?

Bel ons even, zodat we afspraken kunnen maken over je openstaande betaling. Staat het contract niet op jouw naam en heeft de contractant jou niet gemachtigd? Vraag dan de contractant contact met ons op te nemen.

Houd het mobiele nummer en het nummer van de openstaande rekening bij de hand. 

 Samen overleggen? Bel 0800-0094

In het buitenland? Bel +31 6 54 50 01 00

Openingstijden
Ma t/m vr 08.00 - 20.00 uur
Za 08.00 - 18.00 uur

Het is ook mogelijk een betalingsregeling aan te vragen om het openstaande bedrag in termijnen te betalen.

Hulp bij je rekening | Support | Vodafone

2. Je abonnement wordt geblokkeerd

Als je na de herinneringen de rekening nog niet betaald hebt, of als je de betalingsregeling niet nakomt, moeten we helaas je abonnement blokkeren.

Er zijn twee blokkades:

  • Gedeeltelijke blokkade: je kunt niet meer bellen, sms'en en internetten, maar je bent wel nog bereikbaar
  • Volledige blokkade: je bent ook niet meer bereikbaar
De blokkade opheffen

Betaal de openstaande rekening alsnog. Het verwerken van je betaling kan 2 werkdagen duren. Daarna duurt het 2 tot 24 uur voordat je weer bereikbaar bent. Zet je toestel regelmatig uit en weer aan om je telefoon opnieuw aan te melden op ons netwerk.

We brengen € 22,69 in rekening om de blokkade op te heffen. Dit bedrag zie je op je eerstvolgende rekening.

 Samen overleggen? Bel 0800-0094

In het buitenland? Bel +31 6 54 50 01 00

Openingstijden
Ma t/m vr 08.00 - 20.00 uur
Za 08.00 - 18.00 uur

Hulp bij je rekening | Support | Vodafone

3. We melden je betaalachterstand bij BKR

Een toestellening vanaf € 250 wordt altijd bij het BKR geregistreerd, op het moment dat de lening ingaat. Bij een betaalachterstand van meer dan 60 dagen zijn we verplicht om ook die bij BKR te melden. Dit kan gevolgen hebben voor je volgende lening- of kredietaanvragen.

Als je het abonnement in één keer afbetaalt (afkoopt), melden we de toestellening af nadat we je laatste betaling hebben ontvangen. Wil je weten of je een BKR-registratie hebt of heb je daar vragen over? Neem contact op met BKR.

Heb je meer schulden en kom je er niet uit? Dan kun je contact zoeken met de afdeling Sociale Zaken van je gemeente. Zij kunnen de schuldhulpverlening opstarten.

Hulp bij je rekening | Support | Vodafone

4. Je krijgt een laatste kans om te betalen

Als je abonnement geblokkeerd is, ontvang je een brief met daarin het totaalbedrag dat je ons nog verschuldigd bent. Dit is je laatste kans om te betalen. Mocht dit niet gebeuren, zullen we je contract beëindigen.

Hulp bij je rekening | Support | Vodafone

5. We beëindigen je contract of sluiten je nummer weer aan

Dit gebeurt er nadat we je contract beëindigen

  • Je ontvangt een eindafrekening
  • Afhankelijk van de hoogte van het openstaande bedrag, worden je gegevens geregistreerd bij Stichting Preventel
  • We dragen je dossier over aan een extern incassobureau
  • En er worden wettelijke incassokosten van minimaal € 40 in rekening gebracht

Om dit te voorkomen

We willen natuurlijk liever dat je je abonnement gewoon weer kunt gebruiken. Bel ons daarom zo snel mogelijk zodat we samen kunnen kijken naar een goede oplossing. Een heraansluiting kost € 44,12.

 Samen overleggen? Bel 0800-0094

In het buitenland? Bel +31 6 54 50 01 00

Openingstijden
Ma t/m vr 08.00 - 20.00 uur
Za 08.00 - 18.00 uur