Overslaan en ga naar inhoud

Hulp bij je factuur

Op je factuur staat veel informatie. We leggen je uit waar je kosten vandaan komen.

Hulp bij je factuur | Support | Vodafone

Op zoek naar je factuur?

Abonnement gewijzigd?

De aanpassing zie je op de volgende factuur.

Is je factuur hoger dan verwacht?

Vaak zijn de kosten eenvoudig te verklaren. We leggen je uit waardoor je factuur anders of hoger kan uitvallen.

Kosten buiten je bundel

Als je meer verbruikt dan in je bundel zit, of als je extra kosten maakt, dan zie je dit een maand later terug op je factuur.

Buiten de maandelijkse bundels van je abonnement valt altijd:

  • Bellen naar servicenummers, zoals 0900- en 0909-nummers
  • Vanuit Nederland bellen naar een buitenlands nummer
  • In landen buiten de EU bellen, sms'en, internetten en gebeld worden
  • Aankopen bij derden, zoals contentdiensten, of diensten als Netflix en Blendle

+ Zoek je buiten bundeltarieven op

Je allereerste factuur

Je eerste factuur is altijd hoger. Want je betaalt eenmalig de abonnementskosten vanaf het moment dat je nieuwe abonnement ingaat tot het einde van de huidige maand. Ook de aansluitkosten betaal je op je eerste factuur. 

We laten je in een voorbeeld zien hoe je eerste factuur is opgebouwd.

Je hebt je abonnement verlengd of gewijzigd

Heb je je abonnement verlengd of gewijzigd? Dan zie je de nieuwe kosten terug op de eerstvolgende factuur, of op de factuur erna. 

Sommige kosten betaal je 'naar rato'. Dit betekent dat je voor een gedeelte van de maand betaalt. Je hoeft je geen zorgen te maken over dubbele kosten!

Je factuur na opzeggen

Deze krijg je in de maand dat je abonnement eindigt, of een maand later. Op je laatste factuur kunnen eenmalige kosten staan, zoals een afkoopsom of een afbetaling van je toestel. Je betaalt een afkoopsom als je het abonnement eerder stopzet dan de einddatum van je contract.

Op je laatste factuur staan ook de laatste abonnements- en gebruikskosten.

Je factuur betalen

Dat gaat zo...

Je betaalt je factuur standaard via automatische incasso. Je moet hiervoor een IBAN hebben uit een SEPA land waarop een automatische incasso kan plaatsvinden. Dit mag géén spaarrekening zijn.

Als de automatische incasso mislukt, kun je op de volgende manieren betalen.

Je betaalt het snelst via iDEAL of creditcard in My Vodafone. Dit verwerken we op dezelfde werkdag.

Als je zelf via internetbankieren betaalt, vermeld dan altijd je mobiele nummer en je klantnummer. 

Betaling in Nederland:
IBAN: NL93 INGB 0007 9398 33
T.n.v. Vodafone Libertel B.V. te Maastricht

Betaling in het buitenland:
IBAN: NL93 INGB 0007 9398 33
BIC (Swiftcode): INGBNL2A
T.n.v. Vodafone Libertel B.V. te Maastricht

Krijg je een herinnering, maar heb je wel al betaald? Dat kan. Het kan 2 werkdagen duren voordat je betaling verwerkt is.

Als je abonnement geblokkeerd is

We verwijderen de blokkade als alle facturen zijn betaald en verwerkt. Hiervoor brengen we € 22,69 in rekening. Voorkomen dat je nummer geblokkeerd wordt? Bekijk wat je moet doen als je je factuur niet op tijd kunt betalen.

Als je een ander verzoek hebt

Wil je gegevens wijzigen zoals je rekeningnummer, of een btw-specificatie aanvragen? Dit regel je heel eenvoudig zelf online in My Vodafone.

Als je niet kunt betalen

Kan gebeuren, iedereen zit wel eens krap bij kas. Hier zie je wat wij doen en hoe we dit samen kunnen oplossen.

1 - We sturen je eerst een herinnering

Is je factuur te laat betaald, bijvoorbeeld omdat de automatische incasso is mislukt? Dan sturen we je eerst een sms met de mogelijkheid handmatig te betalen. Als je het openstaande bedrag op tijd betaalt, voorkom je dat je nummer wordt geblokkeerd.
Voor de mislukte incasso brengen we € 2,26 incassokosten in rekening via een volgende factuur.

Krijg je een herinnering, maar heb je wel al betaald? Dan kan. De verwerking van je betaling kan 2 werkdagen duren.

Bel ons even, zodat we afspraken kunnen maken over je openstaande betaling. Staat het contract niet op jouw naam en heeft de contractant jou niet gemachtigd? Vraag dan de contractant contact met ons op te nemen.Houd het mobiele nummer en het nummer van de openstaande factuur bij de hand. 

Het is ook mogelijk een betalingsregeling aan te vragen om het openstaande bedrag in termijnen te betalen.

Bel ons even

Bel naar 0800-0094, dan zoeken we samen een oplossing.

In het buitenland? Bel dan  +31 6 54 50 01 00.

Openingstijden
Ma t/m vr 08.00 - 20.00 uur
Za 08.00 - 18.00 uur

2 - Je abonnement wordt geblokkeerd

Als je na de herinneringen de factuur nog niet betaald hebt, of als je de betalingsregeling niet nakomt, moeten we helaas je abonnement blokkeren.

Er zijn twee blokkades:

  • Gedeeltelijke blokkade: je kunt niet meer bellen, sms'en en internetten, maar je bent wel nog bereikbaar
  • Volledige blokkade: je bent ook niet meer bereikbaar
De blokkade opheffen

Betaal de openstaande factuur alsnog. Het verwerken van je betaling kan 2 werkdagen duren. Daarna duurt het 2 tot 24 uur voordat je weer bereikbaar bent. Zet je toestel regelmatig uit en weer aan om je telefoon opnieuw aan te melden op ons netwerk.

We brengen € 22,69 in rekening om de blokkade op te heffen. Dit bedrag zie je op je eerstvolgende factuur.

3 - We melden je betaalachterstand bij BKR

Een toestellening vanaf € 250 wordt altijd bij het BKR geregistreerd, op het moment dat de lening ingaat. Bij een betaalachterstand van meer dan 60 dagen zijn we verplicht om ook die bij BKR te melden. Dit kan gevolgen hebben voor je volgende lening- of kredietaanvragen.

Als je het abonnement in één keer afbetaalt (afkoopt), melden we de toestellening af nadat we je laatste betaling hebben ontvangen. Wil je weten of je een BKR-registratie hebt of heb je daar vragen over? Neem contact op met BKR.

Heb je meer schulden en kom je er niet uit? Dan kun je contact zoeken met de afdeling Sociale Zaken van je gemeente. Zij kunnen de schuldhulpverlening opstarten.

4 - Je krijgt een laatste kans om te betalen

Als je abonnement geblokkeerd is, ontvang je een brief met daarin het totaalbedrag dat je ons nog verschuldigd bent. Dit is je laatste kans om te betalen. Mocht dit niet gebeuren, zullen we je contract beëindigen.

5 - We beëindigen je contract of sluiten je nummer weer aan

Dit gebeurt er nadat we je contract beëindigen

  • Je ontvangt een eindafrekening
  • Afhankelijk van de hoogte van het openstaande bedrag, worden je gegevens geregistreerd bij Stichting Preventel
  • We dragen je dossier over aan een extern incassobureau
  • En er worden wettelijke incassokosten van minimaal € 40 in rekening gebracht

Om dit te voorkomen

We willen natuurlijk liever dat je je abonnement gewoon weer kunt gebruiken. Bel ons daarom zo snel mogelijk zodat we samen kunnen kijken naar een goede oplossing. Een heraansluiting kost € 44,12.