Toestellening

Je nieuwe smartphone afbetalen met een lening? Dat kan. Alle weetjes over een toestellening vind je hier.

Hoe het werkt

Als je een nieuw toestel kiest bij een nieuw abonnement, dan kun je dat afbetalen met een toestellening. De hoogte van je lening bepaal je zelf. Hoe hoger het bedrag dat je meteen betaalt, hoe lager je lening en je maandelijkse kosten. Leen je meer dan € 250? Dan zijn we wettelijk verplicht om een inkomens- en lastentoets uit te voeren en je lening te laten registreren bij het BKR. 

Een lening zonder rente of extra kosten

De waarschuwing "Let op! Geld lenen kost geld" heb je vast al vaak gezien. Ook op onze website kom je 'm tegen. Dat zijn we verplicht. Maar bij onze toestellening berekenen we geen rente en geen extra kosten.

Toestellening | Support | Vodafone

Een voorbeeld

Stel je neemt een abonnement met een contractstermijn van 2 jaar en je wilt er ook een toestel bij. Het toestel kost € 480. Je kiest ervoor om € 120 meteen bij aanschaf te betalen. Er blijft dan nog € 360 over. Dàt is het bedrag dat je leent. De lening van € 360 los je in 24 maanden af.  Je betaalt dan elke maand € 15 voor het toestel. Dit bedrag schrijven we automatisch af en zie je, net als je abonnementskosten, terug op je rekening.

Toestelprijs   € 480
Eenmalige betaling - € 120
Lening   € 360

Betaling in maandelijkse termijnen

(€ 360 / 24 maanden)

  € 15

Wil je weten waar je aan toe bent? Maak een proefberekening om te zien of je een toestellening kunt nemen en wat je hier straks per maand aan kwijt bent.

De lening afsluiten

De toestellening sluit je af bij Vodafone Financial Services B.V. (VFS). Je betaalt de lening in maandelijkse termijnen aan ons terug, gespreid over je contracttermijn van 12 of 24 maanden. Dat geef je aan bij de bestelling van je telefoon.

Goed om te weten
  • De overeenkomst is persoonlijk en kun je niet overdragen
  • Als je van gedachten verandert, kun je binnen 14 dagen na het aangaan van de toestellening van de lening afzien
  • Je kunt niet meer lenen dan de kosten van het toestel en je kunt geen accessoires kopen via een toestellening

Inkomens- en lastentoets

Bij een toestellening vanaf € 250 zijn we verplicht om een inkomens- en lastentoets uit te voeren. Dat houdt in dat je de gezinssamenstelling,  gezinsinkomen en de maandelijkse vaste lasten moet opgeven bij de aanvraag van je abonnement.

Bij het BKR kijken we of je openstaande kredieten en mogelijke betaalachterstanden hebt. De opgegeven informatie én de richtlijnen van het Nibud bepalen of je een toestellening kunt nemen en de hoogte van de lening. We zijn wettelijk verplicht om de uitslag van de toets te bewaren. We gebruiken de gegevens niet voor andere doeleinden.

Registratie bij het BKR

Een lening van meer dan € 250 wordt positief geregistreerd bij het BKR. We melden dat je een krediet hebt bij Vodafone en dat registreert het BKR. Zodra we je laatste betaling hebben ontvangen melden we de lening weer af. Een registratie bij het BKR blijft vijf jaar zichtbaar. Meer weten? Kijk dan op de site van het BKR. Als je wilt weten of je geregistreerd bent bij het BKR of als je het niet eens bent met de registratie, neem dan contact op met het BKR.

Liever geen registratie?

Zorg er dan voor dat je lening onder de € 250 blijft. Bijvoorbeeld door iets meer in één keer te betalen bij aanschaf van je toestel. Je kunt ook een goedkoper toestel of een Sim Only abonnement zonder toestel kiezen.

We zijn ook verplicht om een betaalachterstand van 60 dagen te melden bij het BKR. Dit kan gevolgen hebben voor je volgende lening- of kredietaanvragen. Door je rekeningen op tijd te betalen, voorkom je deze melding. 

Het leningnummer vind je terug in My Vodafone. Dit gebruik je als identificatie als je meer dan één lening bij ons hebt. Of voor het opgeven van de lening bij een curator of de belastingdienst.

Op de eerste rekening zie je de toestelkosten pro rato. Dit betekent dat de kosten verdeeld zijn over de dagen in de maand.

Als je de lening op de helft van de maand aangaat, zie je dat de eerste keer maar de helft van het maandelijkse bedrag op de rekening staat.

Na de afgesproken 12 of 24 maanden van afbetaling volgt nog een laatste termijn met het restbedrag.

Met Vodafone NEXT kun je 4 maanden na de start van je abonnement al een nieuwe telefoon krijgen. Je betaalt eerst je lopende toestellening af en levert, als je dat wilt, je oude toestel in. Daarna kies je een nieuw toestel en een nieuw abonnement, met een nieuw contract en een nieuwe toestellening. Is die lening hoger dan € 250, dan doen we weer een creditcheck en inkomens- en lastentoets.

VFS beschikt over een AFM-vergunning voor het aanbieden van consumentenkrediet en biedt alleen krediet aan ter financiering van een mobiele telefoon in combinatie met een abonnement van Vodafone Libertel B.V. of hollandsnieuwe.


Vodafone Libertel B.V. treedt op als verbonden bemiddelaar voor Vodafone Financial Services en bemiddelt uitsluitend voor Vodafone Financial Services.


Vodafone Financial Services en Vodafone Libertel geven geen advies over de toestellening. Je dient zelf te bepalen of de toestellening aansluit bij jouw persoonlijke omstandigheden.


Vodafone Financial Services heeft alle activiteiten uitbesteed aan Vodafone, wat betekent dat je als klant gewoon via de vertrouwde weg contact met ons kunt opnemen, ook met vragen over de toestellening.

Je lening aflossen

Als je een lening aangaat, dan los je elke maand een deel af. Het bedrag dat je aflost staat op je rekening onder het kopje Toestelbetaling.

Heb je al een toestellening en wil je daar vanaf? Als je de lening hebt afgesloten op of na 1 mei 2017 kun je het openstaande bedrag in een keer aflossen.

In één keer aflossen?

  • Stuur een e-mail met je Vodafone klantnummer en je mobiele nummer en vraag naar de mogelijkheden
  • Je ontvangt per e-mail een voorstel met daarin het restbedrag
  • Als je akkoord bent met het voorstel ontvang je een rekening via My Vodafone
  • Je betaalt het resterende bedrag
  • We zetten je abonnement om naar een Sim Only abonnement
  • Binnen 5 werkdagen melden we de lening af bij het BKR. Je krijgt hier geen aparte bevestiging van.
  • Je kunt alleen de hele lening aflossen, geen gedeelte ervan

Extra info en voorwaarden

Het is belangrijk dat je van tevoren alles weet over onze toestellening. Daarom kun je alvast het Standaard informatieblad en de Algemene voorwaarden bij de toestellening bekijken.

Als je een klacht hebt

Wij doen ons best om je zo goed mogelijk van dienst te zijn en goede producten aan te bieden. Toch kun je ergens niet tevreden over zijn. Geef dat dan aan ons door via vodafone.nl/klacht.
We zijn aangesloten bij het Kifid.