Overslaan en ga naar inhoud

Cloud gaming: hoe werkt het?

7 Mei 2021        Auteur: Paul Vromen

Cloud gamen wint terrein. Dankzij flinke investeringen van bedrijven als Microsoft, Google en Amazon heb je tegenwoordig de keuze uit steeds meer game streaming diensten die elk afzonderlijk vaak tientallen tot honderden titels aanbieden. Omdat tijdens de pandemie opeens veel mensen thuis kwamen te zitten, is de vraag naar gaming alleen maar toegenomen. En ook dat heeft bijgedragen aan de groei van cloud gaming, volgens game data analist Newzoo. Recent begon Vodafone Italië in samenwerking met het Japanse Ubitus zelfs een heuse eigen game streaming dienst, GameNow.

Wat zijn de voordelen

Het grote voordeel van cloud gaming is dat je geen sterke of dure hardware nodig hebt om technisch veeleisende games als Cyberpunk 2077 of Assassin’s Creed: Valhalla te spelen. Het touchscreen van je smartphone of een oude, goedkope laptop is dan al genoeg om aan de slag te gaan. Ook heb je in veel gevallen meteen toegang tot een flinke selectie games én kun je die games ook nog eens spelen op meerdere devices, waarbij je in een ideale situatie moeiteloos van je tv naar je smartphone overschakelt. Zolang je verbinding met een (mobiel) netwerk hebt, kun je overal gamen.

Wel is het verstandig om je te oriënteren op mobiele gaming accessoires zoals een controller, want een tactiele besturing voor de meer veeleisende, 'triple-A' games met veel real-time actie werkt een stuk comfortabeler.

Hoe werkt cloud gaming

In het datacentrum van de games provider staan een paar flink opgevoerde gaming computers (de ‘cloud’). Al het zware rekenwerk wordt in het datacentrum van de provider gedaan. Terwijl de processors daar pixels lopen te zweten, sturen de computers via 5G of WiFi het signaal naar jouw (mobiele) apparaat. Jouw device speelt dus in feite een videostream van de game af, terwijl de input die jij geeft naar het datacentrum wordt gestuurd en vervolgens weer terugkomt op jouw scherm.

Welke nadelen zijn er (nu) nog

Wat cloud gaming zo aantrekkelijk maakt is dat je op den duur op elke device, op elk moment je games kan spelen. Net zoals bij Netflix en Disney+ pauzeer je dan gewoon je game op je laptop en ga je buiten op je smartphone verder waar je gebleven was. In de praktijk werkt dat alleen nog niet altijd feilloos. Zo zijn er voor iOS en Mac nog geen toegewijde apps als je bijvoorbeeld voor Stadia of xCloud kiest – al zijn de eerste testen met browser-based apps voor xCloud voorzichtig positief.

Ook kan het gebeuren dat – net als op Netflix – sommige games vanwege licentieredenen op een gegeven moment niet meer beschikbaar zijn. Als je na wekenlang zwoegen je campaign in Assassin’s Creed op het punt staat uit te spelen, is dat best balen. Liefhebbers van fysieke games en degenen die iets tastbaars in hun handen willen hebben, zullen dus vermoedelijk niet gelijk volledig overschaken naar het streamen van games.

De derde en misschien wel belangrijkste reden waarom cloud gaming nog niet altijd perfect werkt, is omdat het huidige (4G-) netwerk niet snel en stabiel genoeg is om van cloud gaming écht een daverend, mainstream gaming succes te maken. Maar dat gaat veranderen.

Waarom 5G het verschil gaat maken

Uit onderzoek van Opensignal blijkt dat Nederlandse gamers al behoorlijk tevreden zijn over hun mobile game ervaring. Dit jaar sleepte Vodafone’s Nederlandse netwerk samen met het Japanse SoftBank zelfs een award in de wacht voor het beste mobile gaming netwerk ter wereld. Online multiplayer sessies van Fortnite zijn dus al prima op je smartphone te doen. Toch biedt 5G gamers een belangrijke verbetering: lage latency (vertraging in de data-overdracht).

De lage latency van 5G zorgt ervoor dat je reactietijd tijdens het gamen veel sneller is. Met name bij veeleisende schiet- en vechtspellen betekent dat het verschil tussen winnen en verliezen. 5G zorgt ervoor dat de snelle reactietijden die je op consoles ervaart, door cloud gaming worden geëvenaard. Een andere belangrijke feature van 5G is ‘network slicing’. Op het 5G-netwerk wordt een aparte ‘rijstrook’ gereserveerd, in dit geval voor cloud gaming. Die aparte rijstrook zorgt voor een betrouwbaar netwerk, zonder opstoppingen.

En als laatste natuurlijk nog de snelheid: 5G zorgt ervoor dat het netwerk veel meer data kan verstouwen. Dat betekent dat je in de toekomst mogelijk uit veel grotere databundels speciaal gericht op gaming kan kiezen – of zelfs helemaal niet meer op je dataverbruik hoeft te letten. Cloud gaming services worden zo niet alleen beter qua performance, maar voor consumenten ook toegankelijker wanneer die via hun provider makkelijk een game streaming abonnement kunnen afsluiten.

Cloud gaming in de nabije toekomst

Je zou kunnen zeggen dat cloud gaming leunt op 5G om echt mainstream te worden. En inderdaad is het zo dat 5G zorgt dat cloud gaming de strijd aankan met de huidige generatie gaming PCs en spelcomputers. Maar nu al is de mobiele gaming markt met een opmars bezig.

Doordat het aantal mobiele gamers nu al flink hoger ligt dan het aantal mensen dat op een console speelt en de markt al jaren groeit, liggen er voor bedrijven die willen inspelen op cloud gaming enorme kansen voor het oprapen. Niet alleen groeit Microsofts xCloud service gestaag en kun je veel populaire titels al vanaf dag 1 streamen naar je smartphone, ook Sony wil de komende jaren flink gaan inzetten op mobile gaming. En dat betekent waarschijnlijk dat grote Sony franchises zoals Last of Us, Uncharted en Gran Turismo uiteindelijk naar je smartphone komen. Deze ontwikkingen maken dat cloud gaming misschien wel dé manier is om te laten zien wat een 5G-netwerk voor consumenten in de praktijk kan betekenen.