Slimmer leren dankzij robuust wifi-netwerk

IW Nederland, opleidingsbedrijf voor de technische installatiebranche, besloot een aantal jaar geleden hun netwerk volledig op basis van wifi in te richten. Maar voor het overschakelen op digitale leermiddelen en de enorme groei van dataverbruik bleek de wifi niet sterk genoeg. Wifi-specialist Greatwaves zorgde voor een robuust wifi-netwerk, waarmee het opleidingsbedrijf de business efficiënter dan ooit kon voortzetten.

Slimmer leren dankzij robuust wifi-netwerk

Veranderd doel

Aanvankelijk werd de wifi van het opleidingsbedrijf voornamelijk gebruikt door stafmedewerkers. Toen het ook de basis werd voor digitaal lesgeven, waarbij bijvoorbeeld praktijkopdrachten digitaal aangeleverd werden en docenten digitaal hun beoordelingen gaven, ontstonden de problemen.

Grondig onderzoek

Greatwaves reisde alle 42 vestigingen van IW Nederland af voor grondig onderzoek. Wouter Zijlstra, eigenaar Greatwaves vertelt hierover: ‘We kwamen bijvoorbeeld situaties tegen, waarbij de digitale leermiddelen niet konden worden geopend. Of dat om 9 uur ’s ochtends alle leerlingen tegelijk op de wifi gingen, waardoor het hele systeem plat lag.’

'We kwamen situaties tegen, waarbij alle leerlingen tegelijk op de wifi gingen, waardoor het hele systeem plat lag’

Productiviteit geborgd

Kortom: de productiviteit van de organisatie en de ervaring van de studenten kwam in gevaar. Greatwaves nam het netwerk vestiging voor vestiging onder handen. In fases, om kwaliteit te borgen. Ton Gerritsen, Directeur van IW Brabant/Zeeland zegt hierover. ‘De eerste, die ik zelf wel spannend vond, moest 120 procent goed zijn, voordat de volgende aan de beurt kwam.’ Wouter: ‘We hebben op alle vestigingen de internetlijnen gecontroleerd, netwerkapparatuur vervangen en waar nodig advies uitgebracht over de randapparatuur. Zo maakten sommige tablets nog gebruik van oude wifi- standaarden. Die heeft IW uitgefaseerd.’

‘De eerste, die ik zelf wel spannend vond, moest 120 procent goed zijn, voordat de volgende aan de beurt kwam.’ 

Wifi-machinekamer

Met hun zelf-ontwikkelde software houdt Greatwaves het wifi-netwerk van klanten in de gaten. Van minuut tot minuut. ‘We gebruiken meetkastjes die zich één keer per minuut melden bij onze “machinekamer”. Wordt er een afwijkende meetwaarde geconstateerd, dan krijgen wij automatisch een melding. Dankzij dit systeem kunnen wij klanten meteen zelf bellen zodra wij iets opmerken. Vaak is dat nog voordat de klant zelf iets heeft gemerkt.’ vertelt Wouter.

'We gebruiken meetkastjes die zich één keer per minuut melden bij onze “machinekamer”. Dankzij dit systeem kunnen wij klanten meteen zelf bellen zodra wij iets opmerken.'

Inmiddels is er op alle locaties een robuust wifinetwerk. Een waar medewerkers en studenten op kunnen bouwen. Zowel Greatwaves als de directie en medewerkers van IW Nederland zijn gelukkig met de glasvezelverbinding van Vodafone Business. ‘Op sommige locaties werden we zelfs onthaald met slingers en taart’ aldus Wouter.

Geplaatst in: Smarter Working

Neem contact op met het Vodafone team

Onze specialisten staan voor u klaar.

Tony chocolony vodafone calling

Greatwaves case: slimmer leren dankzij robuust wifi-netwerk

Slecht werkende wifi kan de productiviteit en klantervaring van een organisatie in gevaar brengen. Essentieel dus om te zorgen voor een gedegen netwerk.

  • Benieuwd naar de precieze slimme oplossingen die Greatwaves geïnstalleerd heeft?
  • En wil je weten waarom Greatwaves juist voor Vodafone Business kiest?