Digitale werkplek
Altijd en overal flexibel werken
Wat is een digitale werkplek?
Een digitale werkplek is een online werkomgeving die op elk gewenst moment, vanaf elke computer op elke denkbare locatie toegankelijk is. Met een digitale werkplek is men niet langer afhankelijk van een fysieke locatie of specifieke apparaten om het werk te kunnen doen.
Met nieuwe tools en een innovatiecultuur kunnen bedrijven hierop inspelen om zo de concurrentie voor te blijven. Dit verandert de traditionele werkomgeving in een online werkplek. Met een goede digitale werkomgeving kunt u niet alleen nieuw talent aantrekken, maar ook medewerkers betrokken en productief houden.
Zelf een oplossing vormgeven
van de werkgevers wil komend jaar met voorrang investeren in online vergaderen
Medewerkers met een digitale werkplek zijn 70% productiever
van de werknemers staat open voor het gebruik van digitale ruimtes in de metaverse
van de werknemers is tevreden over de manier waarop hun werkgever ondersteuning biedt voor het gebruik van software
Bronnen: Rijksoverheid, Ikwilmobielwerken.nl en heydayfm
De voordelen van de digitale werkplek
Een online werkplek kent vele voordelen, maar helaas ook een aantal nadelen. Daarom is het slim om als bedrijf zich te verdiepen in de risico’s en gevolgen, zodat de online werkplek optimaal kan worden ingericht.
Overal werken
Met een werkplek in de cloud kunt u altijd en overal werken, onhankelijk van locatie, tijdstip of specifieke computer.
Hogere productiviteit en efficiëntie
Via een digital workplace kan men eenvoudig samenwerken. Dit is efficiënt en effectief, waardoor de productiviteit stijgt.
Bespaar kosten
Bespaar kosten op kantoorruimte, hardware, reiskosten én reistijd. Er zijn minder middelen nodig voor een online werkplek.
Up-to-date
Software is altijd up to date. Veel medewerkers vergeten updates te installeren. In een online werkomgeving kan IT dit centraal doen.
Betere werk-privé balans
Een online werkomgeving maakt de werkdag flexibel en dit zorgt voor een betere balans tussen werk en privé.
Backup van gegevens
Staan er gegevens in een online werkplek in de cloud? Dan staan ze veilig en gaan niet verloren als er bijvoorbeeld hardware kapot gaat.
Arbeidsvoorwaarden
Een online werkplek maakt talent aantrekken gemakkelijker: u biedt interessante arbeidsvoorwaarden én kunt digitaal samenwerken met iemand in het buitenland.
Flexibel
Doordat technologie zich blijft ontwikkelen, groeit de online werkplek automatisch mee.
De nadelen van de digitale werkplek
De hybride werkplek, die inmiddels het nieuwe normaal is geworden, laat ook uitdagingen zien. Dit zijn 6 zaken waar aandacht voor moet zijn.
Ontwikkeling
De werkplek online inrichten is best ingewikkeld en kost bovendien tijd en geld. Je moet dus een investering doen om dit eenmalig goed in te (laten) richten.
Overgangsperiode
Personeel moet misschien nog even wennen aan een andere manier van werken. Vooral oudere werknemers hebben hier soms last van.
Goede verbindingen
Je bent afhankelijk van een goede internetverbinding. Is deze er niet? Dan kun je je werk niet doen.
Beveiliging
Een werkplek in de cloud is ook reuze interessant voor hackers. Goede beveiliging en online werkplek beheer zijn daarom noodzakelijk!
Checklist: de digitale werkplek van de toekomst
In de toekomst gaat de digitale werkplek nog een stapje verder. Dan zal de digitale werkplek volledig device-onafhankelijk werken. Deze checklist zet de belangrijkste eigenschappen op een rij:
✓ Altijd en overal beschikbaar
✓ Bring Your Own Device (BYOD): werken op elk gewenst device, ook mobiel
✓ Informatie uitwisselen en samenwerken via 1 portaal
✓ Gebouwd op basis van EX (Employee Experience)
✓ Volledig flexibel en aanpasbaar aan individuele wensen
✓ Alle gegevens staan in de (beveiligde) cloud
✓ Social software voor sociale contacten en een gevoel van cohesie
✓ Virtuele kantoortuin voor online koffiezetapparaatpraat
✓ Inclusief virtuele PA: een slimme versie van Siri voor het bedrijfsleven
Een complete gids voor hybride werken
De uitdagingen van hybride werken op een rij
Oplossingen voor kleine én grote organisaties
Een kijkje in de keuken van VodafoneZiggo
Ontvang het e-book
Lees alles over hybride werken op V-Hub
-
Samenwerkingstools voor creatief en productief hybride werken
Hoe kunnen cloudgebaseerde samenwerkingstools de productiviteit van uw team verhogen? Een overzicht van de belangrijkste tools in de markt.
-
Exit Thuiswerkwet: hoe nu verder voor werkgever en werknemer?
Na het afschieten van de Thuiswerkwet: Hoe moeten werkgevers en werknemers het thuis- of hybride werken nu regelen?
-
Zo gaat u van hybride naar toekomstgericht werken
Organisaties die medewerkers hun werk opnieuw laten uitvinden, zijn de winnaars van de toekomst, zegt organisatiefuturoloog Arjen Banach.
Veelgestelde vragen over de online werkplek
Digitaal werken betekent letterlijk ‘werken op basis van het binaire stelsel’; de nullen en enen die een computer gebruikt om gegevens op te slaan, te verwerken en te versturen. Digitaal werken is meer dan een e-mail versturen en documenten digitaal opslaan. Digitaal werken betekent dat je bedrijf zo is ingericht, dat medewerkers alles digitaal kunnen doen, waar en wanneer ze willen, met de juiste bestanden en programma’s altijd bij de hand en up to date. Met digitaal werken hoef je niet aanwezig te zijn op kantoor om je werk te kunnen doen, kun je samenwerken terwijl je allebei op een andere locatie bent en tegelijkertijd in hetzelfde document werken. Voor digitaal werken heb je een digitale werkomgeving nodig.
Voor een digitale werkomgeving heb je nodig:
- Toegang tot het internet.
- Een Virtual Private Network (VPN): een versleutelde privéverbinding binnen een groter netwerk, bijvoorbeeld het internet. Zo kunnen medewerkers vanuit iedere gewenste locatie veilig verbinden met bedrijfssystemen en toegang krijgen tot applicaties en documenten.
- Online applicaties die je nodig hebt om jouw werk te doen. Welke dat zijn is afhankelijk van wat je bedrijf precies doet.
- Devices om op te werken. Dit kan bijvoorbeeld een computer of smartphone zijn.
- Een communicatieplatform zodat medewerkers gemakkelijk met elkaar kunnen communiceren. Dit kan via e-mail, maar er zijn ook workspaces die communiceren gemakkelijker maken zoals Microsoft Teams of Slack.
De kosten van een online werkplek zijn afhankelijk van wat je bedrijf precies nodig heeft en het aantal medewerkers. Een online werkplek kost vaak een stuk minder dan een werkplek op kantoor, omdat je niet hoeft na te denken over het huren van kantoorruimte, schoonmaakkosten en kantoorartikelen, zoals printers en papier. De kosten van een online werkplek bestaan voornamelijk uit de kosten voor online applicaties en beveiliging. Vodafone Business heeft hiervoor een speciale mkb-bundel gemaakt: Hybride Vooruit. Zo ben je klaar voor de toekomst.
De cloud (afgeleid van cloudcomputing) is een netwerk waar allerlei computers op zijn aangesloten, waardoor er een soort ‘wolk van computers’ ontstaat. Wanneer je bestanden opslaat ‘in de cloud’ betekent dat meestal dat je de bestanden via het internet op elk gewenst moment, vanaf elke plek en elk apparaat kunt bekijken en bewerken. Je bestanden staat natuurlijk niet zomaar ergens in de lucht, maar zijn opgeslagen in de ‘wolk aan computers’ waarvan de eindgebruiker niet precies weet welke computers dat zijn of waar deze computers staan. De clouddienst beheert deze computers, waardoor je als gebruiker niet verantwoordelijk bent voor de gebruikte hardware, software en het onderhoud.
De cloud werkt zo: een clouddienst beheert computers waar jij je gegevens kunt opslaan. Deze gegevens kun je via het internet op elk gewenst moment, vanaf elke locatie en elk apparaat bekijken en bewerken. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een internetverbinding en een apparaat waarmee je op het internet kan, bijvoorbeeld een computer of smartphone. Als eindgebruiker weet je niet precies waar ter wereld je gegevens staan opgeslagen. De clouddienst is verantwoordelijk voor de computers waar jouw gegevens op staan en zorgt ervoor dat je altijd toegang hebt.
De cloud wordt opgeslagen op ‘een wolk aan computers’. Deze computers vormen een groot netwerk en kunnen overal ter wereld staan. De meeste netwerken bevinden zich in datacenters: een gebouw dat speciaal is ingericht om onderdak te bieden aan vele servers (computers). Een datacenter is zo ingericht dat de computers hier veilig zijn. Er is airconditioning, noodstroomvoeding, automatische blussystemen en het pand wordt streng bewaakt. Wanneer je iets opslaat in de cloud weet je niet of je bestanden in Nederland in een datacenter worden opgeslagen, of misschien wel aan de andere kant van de wereld. Dit is ook niet relevant, want je hebt vanaf elke gewenste locatie direct toegang tot je gegevens.
Cloudopslag is heel veilig. Je bestanden staan opgeslagen in een beveiligd datacenter, waar er niets met je bestanden kan gebeuren. Wat wel een risico vormt, is de toegang tot je bestanden. Daarvoor ben je zelf verantwoordelijk. Cybercriminelen kunnen proberen toegang te krijgen door jouw inloggegevens te onderscheppen. Goede beveiliging is daarom belangrijk. Kies bijvoorbeeld voor een sterk wachtwoord en gebruik tweestapsverificatie om te voorkomen dat iemand anders zomaar kan inloggen. Wees ook alert op phishing e-mails. Lees ook: Hoe herken je een zakelijke phishingmail?
Wat Vodafone Business voor u kan betekenen
ZZP
Vodafone Business helpt ZZP-ers en kleine ondernemingen verder vooruit.
MKB
Maak een een video- of belafspraak met een adviseur die alles weet van het MKB.
Grootzakelijk
Maak een video- of belafspraak met een adviseur gespecialiseerd in grootzakelijke oplossingen.
My V-Hub maakt het persoonlijk
V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies van My V-Hub. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en een digitaal advies op maat voor uw bedrijf.