De tech trends die elke mkb-ondernemer moet kennen

Het is geen geheim dat de juiste mix van digitale tools ook (of: juist) een klein bedrijf kan laten groeien. Goed inzicht in de technologische trends die al actueel zijn of er nog aankomen, kan het verschil maken tussen ‘aardig meedoen’ en écht bloeien.

Er gebeurt zo veel tegelijk op technologisch gebied, dat het lastig kiezen is voor mkb-bedrijven: waar tijd en geld in te investeren. Dit overzicht zet de echt belangrijke ontwikkelingen op een rij.

Vandaag de dag kan elke mkb-ondernemer een technologieleider zijn. Dat heeft alles te maken met de pandemie, waarin bijna elk klein bedrijf digitale en online tools heeft moeten omarmen om te overleven. Het afgelopen jaar heeft lang gevestigde processen een flinke opdonder gegeven, inclusief de manier waarop bedrijven werken, waar ze werken en hoe ze hun klanten bereiken.  Als we vooruitkijken dan zullen maar weinig eigenaren van kleine bedrijven terugkeren naar oude, vertrouwde processen. In plaats daarvan zullen ze gebruikmaken van hun aanpassingsvermogen en hun – tijdens de pandemie opgedane – ‘tech-minded’ instelling om digitale transformatiepaden te blijven ontwikkelen. Hier zijn de belangrijkste technologische trends waarvan wij verwachten dat ze kleine bedrijven vandaag en morgen vorm zullen geven:

1. Steek uw hoofd in ‘cloud computing’

Toen kleine bedrijven op de pandemie reageerden door massaal op aftand te werken, werd al snel duidelijk dat ondernemers die reeds over cloud computing-mogelijkheden beschikten in het voordeel waren. De teams in deze bedrijven konden vanaf het begin van de pandemie op afstand werken en vanaf elke locatie toegang krijgen tot gegevens en documenten.Nu de toekomst van werk steeds meer hybride zal zijn, is het belangrijk om cloud technologie voorrang te geven om de bedrijfscontinuïteit, efficiëntie en productiviteit op peil te houden.

2. Bereid u voor op meer digitale versnelling

tech trends mkb

Kunstmatige intelligentie, machine learning en procesautomatisering veranderen de manier waarop mensen leven - en op hun beurt de manier waarop bedrijven werken. AI-chatbots helpen het klanttraject te verbeteren, terwijl analytische software de marketinguitgaven verder sturen en aanjagen. In de komende jaren zal de digitale versnelling waarschijnlijk nog sneller gaan naarmate mensen vertrouwd raken met de gemakken ervan.  

Voor de meeste kleine bedrijven zal het bouwen van dergelijke systemen een kostbare zaak zijn. Dat is waar ‘outsourced tech services’ in het spel komen. Het inschakelen van externe dienstverleners kan voor bedrijven een soms zeer kostenefficiënte manier zijn om de productiviteit te verhogen en tegelijkertijd de kosten laag te houden. Zorg ervoor dat de nieuwe technologie aansluit bij de bedrijfsdoelstellingen, zodat het bedrijf er maximaal profijt van heeft.

“Technologie die repetitieve taken automatiseert, zal tijd vrijmaken voor werknemers en hen in staat stellen zich te concentreren op taken die meer voldoening schenken.”

3. Zet de klant op de eerste plaats, technologie op de laatste

Elk klein bedrijf is gebaat bij het creëren van een goede merkervaring, optimale personalisatie en naadloze interacties bij het on- en offline winkelen. Maar een ‘customer-first strategie’ kan er toe leiden dat de behoeften van de werknemers op het tweede plan komen. Mkb-ondernemers moeten een delicaat evenwicht vinden tussen de twee prioriteiten. En technologie kan daarbij helpen. 

Technologie die repetitieve taken automatiseert, maakt tijd vrij voor werknemers en hen in staat stellen zich te concentreren op taken die meer voldoening schenken. Betere integratie tussen toeleveringsketens en CRM-platforms zorgt voor efficiëntere, datagestuurde klantervaringen - en geeft back-end managers meer inzicht om hun werk te doen.  

Het gaat niet om technologie omwille van de technologie. Het gaat erom de menselijke behoeften te begrijpen en de technologie daaromheen toe te passen. 

tech trends mkb

4. Werken waar en hoe dan ook

Mkb-bedrijven doen er goed aan de mogelijkheden voor werken op afstand te blijven ontwikkelen. En dit betekent meer dan alleen het vinden van videoconferencing platforms die niet crashen. Volgens een rapport van Spiceworks zullen kleine bedrijven met 100 werknemers of minder hun budgetten in 2021 verhogen om hun werknemers op afstand te kunnen blijven ondersteunen. Dat gebeurt volgens Spiceworks volgens de volgende percentages: ·      

  • 31% voor hardware
  • 33% voor software
  • 25% voor gehoste en cloudgebaseerde diensten
  • 11% voor beheerde diensten 

Nu werk niet langer op een vaste fysieke locatie plaatsvindt, worden communicatietools en veilige platforms voor het delen van gegevens alsmaar belangrijker.

De pandemie heeft veel kleine bedrijven ertoe aangezet werk te maken van hun digitale transformatie. Inzicht in de belangrijke trends helpt kleine bedrijven hun activiteiten beter op te zetten, nieuwe kansen te ontdekken en toekomstige groei te stimuleren.

Download het e-book over hybride werken

Kent u het e-book van Vodafone Business over hybride werken? Het e-book bevat talloze belangrijke feiten en inzichten en biedt tips voor bedrijven die hybride werken goed willen organiseren. Meer weten?

Wie hybride werken voor zich laat werken, laat zijn medewerkers excelleren

Bijgaande oplossingen zijn te combineren.

Dé zakelijke beveiligingssoftware.

Iedere medewerker een passend abonnement.

De telefooncentrale in de cloud.

BusinessScan

Advies over uw digitale oplossingen

Beter en veiliger samenwerken met uw medewerkers? Slimmer bereikbaar zijn? Doe de Business Scan en krijg binnen 5 minuten gratis en vrijblijvend ICT-advies voor uw bedrijf.

Onderwerpen