Slim loyaliteitsprogramma beleeft vliegende start

Afrekenen en meteen punten sparen zonder aparte pasjes en bonnetjes. Het klinkt simpel, maar het was er nog niet of nauwelijks. De Nederlandse fintech scale-up LOYYO van oprichter Wouter Meeuwisse maakt daar volop gebruik van. Met dank aan ondernemer Nikkie Plessen en het tv-programma Dragons’ Den.

Afrekenen en punten sparen zonder extra pasjes of apps.

LOYYO is een innovatieve spaaroplossing voor de retail. Direct bij het afrekenen spaart de klant punten zonder dat daar een aparte spaarpas, app, download of hardware aan te pas komt. Iedereen kan dus volledig geautomatiseerd sparen met creditcard, pinpas, QR-payment, Apple Pay of Google Pay. Zowel in de winkel als in de webshop. 

Dat wil niet zeggen dat het proces in Dragons’ Den direct soepel verliep. Meeuwisse vond na zijn tv-pitch geen match, maar Dragon Nikkie Plessen kwam daar later op terug. Voor 400.000 euro kreeg ze een bedrijfsaandeel van 40 procent. Het is een superdeal gebleken. Voor de vrouw achter NP Fashion omdat ze naarstig op zoek was naar een geschikt loyaliteitsprogramma, voor Meeuwisse omdat hij zijn dienst eindelijk kon toepassen in de praktijk.

Smart money

Hij noemt het een luxe dat zijn investeerder en hij het samen allemaal hebben kunnen ontdekken. Het ging hem sinds de samenwerking dan ook niet om de hoeveelheid geld die Plessen erin pompte, maar om smart money, zoals hij het noemt: geld waarmee je kunt zorgen dat een dienst bij het grote publiek terecht komt. “Zodra men ziet dat Nikkie dit loyaliteitsprogramma heeft, zullen potentiële klanten sneller overtuigd zijn om er ook voor te kiezen.” “En de grote jongens willen dan opeens ook meedoen”, zegt Plessen. “Die vinden het leuk om ons een duwtje de goede kant op te geven.” 

Omdat het loyaliteitsprogramma ook voor webshops kan worden gebruikt, ligt de wereld (mede door corona) aan hun voeten. Het is een uniek product en tevens het antwoord op het vraagstuk hoe online- en offlinebetalingen aan elkaar gekoppeld kunnen worden, iets waar veel retailers lang mee worstelden. Een grote Zwitserse speler (waarvan de naam onbekend moet blijven) is aan boord, er liggen vijfhonderd aansluitingen door heel Europa in het verschiet en de Verenigde Staten kan zich opmaken voor een heus LOYYO-offensief.

Nikkie Plessen (midden) en Wouter Meeuwisse (rechts)

Ontzettend leerzaam

“Het voelt alsof we Champions League spelen”, zegt Meeuwisse daarover. “Zo zit je opeens met klanten aan tafel waarvan je eerst dacht: dat gaat nooit gebeuren. Dit hele traject dat we tot nu toe hebben doorlopen is voor mij trouwens ontzettend leerzaam geweest. En dat komt omdat ik hier bij Nikkie’s bedrijf intern zit. Ik zie hoe complex een organisatie als die van Nikkie in elkaar zit. Dat heb ik onderschat. Het is mij daardoor duidelijk geworden waarom het eerder niet lukte om zaken te doen met dit soort bedrijven.” 

Omdat de bedenker van LOYYO zijn intrede heeft gedaan in het pand van Plessen, heeft hij eveneens al haar specialisten tot zijn beschikking. Het is een verademing: “Ik kan nu écht directeur zijn, in plaats van dat ik directeur, lead developer en cto tegelijkertijd ben. Door Nikkie durf ik dingen uit handen te geven. Ik zie namelijk dat zij heel goed weet hoe de taken verdeeld moeten worden. Je moet ook wel binnen zo’n grote onderneming. Je moet kunnen uitgaan van de kracht van de mensen die voor jou werken. Ik kan dat nu ook. Veel meer dan voorheen. Alleen op die manier kom je verder.”

Winkelen met LOYYO: een kwestie van opvoeden

Hoe nu verder? Meeuwisse verzekert dat het niet alleen draait om de sales richting bedrijven: het gaat om het omarmen van consumenten. “Sommige mensen vinden het nog een eng idee om hun betaalmiddelen ook te gebruiken voor een loyaliteitsprogramma. Ze moeten eraan wennen. Dat is een kwestie van opvoeden. Het is een gigantische innovatie binnen loyalty en het is compleet veilig, maar dat moeten zij wel voelen. Als dat eenmaal het geval is, dan is the sky the limit als je het mij vraagt.”

Foto: Anjali Ramnandall/De Ondernemer

BusinessScan

Advies over uw digitale oplossingen

Beter en veiliger samenwerken met uw medewerkers? Slimmer bereikbaar zijn? Doe de Business Scan en krijg binnen 5 minuten gratis en vrijblijvend ICT-advies voor uw bedrijf.