Bij flexibel werken moet je open staan voor een andere manier van werken. Uit je comfortzone stappen kan heel spannend zijn, maar levert veel op. Zo blijven je werknemers altijd productief, zelfs tijdens een sneeuwstorm.
Werknemers vragen in toenemende mate om flexibiliteit. Onderzoek laat zien dat 36% ook buiten kantoor wil kunnen werken. Helaas is 1 op de 4 ontevreden over de mogelijkheden die hiervoor worden geboden. Ook Olivier Giraud, manager marketing en -communicatie bij IT-dienstverlener Valid, merkt dat de wens om flexibel te werken leeft. Het bedrijf ondersteunt diverse organisaties op het gebied van IT, variërend van een volledige IT-infrastructuur tot oplossingen en diensten, zoals outsourcing, met een IT-servicedesk. Giraud: "Onder flexibel werken verstaan wij locatie-onafhankelijk werken, of dat nu op kantoor is, bij een klant of thuis."
Twee grote voordelen
"We zien twee grote voordelen van flexibel werken. Het is goed voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. In het geval van uitzonderlijk druk verkeer tijdens bijvoorbeeld de sneeuwstorm van afgelopen dagen, of een calamiteit als een brand of wateroverlast op kantoor, hoeft er geen tijd verloren te gaan. Je kunt dan gewoon ergens anders aan de slag. Tegelijkertijd stelt flexibel werken organisaties in staat om uitermate klantgericht te zijn, doordat zij snel en slagvaardig kunnen opereren." Om klanten hierin te ondersteunen, heeft Valid een oplossing ontwikkeld: fleXpace. Hiermee krijgen medewerkers op een eenvoudige, uniforme en veilige manier toegang tot hun applicaties en data, op elk device. Het geheel draait op een robuuste infrastructuur van Valid en Vodafone.
Het moderne kantoor
Maar Giraud spreekt ook uit eigen ervaring over flexibel werken. Valid heeft namelijk woord bij daad gevoegd en het flexibel werken ook zelf ingevoerd. “We hebben 300 medewerkers en drie locaties, verspreid over Nederland. Daarnaast werken veel van onze medewerkers, zoals consultants en technische medewerkers, bij klanten op locatie. En hebben we een Contact Center die onze managed services klanten ondersteunt, met medewerkers die soms vanuit huis moeten werken", vertelt hij. "Om snel te kunnen schakelen, is het belangrijk dat iedereen goed bereikbaar is en overal kan werken, waar dan ook." De basis van de communicatie-infrastructuur is een Contact Center oplossing van Vodafone, gekoppeld aan Skype for Business. Vaste- en mobiele telefonie zijn geïntegreerd. "Het is een oplossing die veel flexibiliteit biedt, tegen lagere kosten. Zo is ons onderlinge telefoonverkeer gratis. Dat scheelt behoorlijk."
Boost voor productiviteit
De grootste winst zit echter in de boost die flexibiliteit geeft aan de productiviteit, vindt Giraud: "We werken effectiever. We kunnen klanten beter te woord staan, op welk moment dan ook. Zo kunnen onze Contact Center medewerkers vanuit huis net zo effectief werken als op kantoor, omdat alle informatie uit het IT-Service Management systeem direct zichtbaar is bij een binnenkomende oproep. Maar onderling weten we elkaar ook beter en sneller te vinden. Zo vergaderen we steeds meer via Skype for Business - dat scheelt reistijd, waardoor je snel verder kunt. Ook kan de receptie direct zien of een collega beschikbaar is of niet. Dat scheelt een hoop frustratie."
Durf te experimenteren
Het allerbelangrijkste is dat je open staat voor een andere manier van werken. Giraud: "Technologie spreekt je lerend vermogen aan. Je moet ermee experimenteren en kijken wat werkt voor jou en past binnen jouw organisatie. Dus opties die je eerst niet gebruikte of die eerst niet mogelijk waren ontdekken en een kans geven. Zo kunnen we onze klanten nu ook via de chatfunctie helpen met IT-vragen. Dat blijkt verrassend handig te zijn en wordt goed gewaardeerd. Dus zet de automatische piloot uit en haal meer uit je infrastructuur!"
Vrijheid werkt voor Valid
IT-dienstverlener Valid werkt met Vodafone om flexibel werken mogelijk te maken bij klanten maar ook binnen de eigen organisatie. De basis hiervoor ligt in de integratie van mobiele en vaste telefonie, aangevuld met een Contact Center oplossing en Skype for Business. Hiermee kan Valid haar klanten overal en altijd snel en effectief ondersteunen en weten collega's elkaar ook beter te vinden.
Bovenstaand artikel is geschreven door NRC in opdracht van Vodafone.