Overslaan en ga naar inhoud

Inflatiecorrectie

Elk jaar stijgen de prijzen door inflatie. Dat geldt ook voor onze abonnementsprijzen.

Inflatiepercentage

Elk jaar stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vast met welk percentage de prijzen in Nederland gemiddeld zijn gestegen.
Het gemiddelde inflatiepercentage over 2022 is 10,0%.

Wijziging maandelijkse abonnementsprijzen

Elk jaar stijgen de prijzen door inflatie. De prijzen waren in 2022 gemiddeld 10% hoger dan in 2021. Dit inflatiepercentage is vastgesteld door het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Ook onze kosten zijn door de inflatie gestegen. Om die reden verhogen wij per 1 oktober 2023 de maandelijkse abonnementsprijzen voor onze particuliere en zakelijke klanten met 10%. Deze prijswijziging geldt voor onderstaande abonnementen:

Particuliere abonnementen

  • Scherp
  • Start
  • Smart
  • Red (incl. o.a. Together, Unlimited)

Zakelijke abonnementen

  • Flex Mobile
  • One Mobile
  • Red Pro (vóór 1 juli 2023) 
  • Business Mobile

Als jouw abonnement wijzigt, zie je dit terug op je factuur van september en oktober. Goed om te weten: de berekening wordt gemaakt over de
maandelijkse abonnementsprijzen zonder kortingen, zoals bijvoorbeeld de factuurkorting of de extra korting die je krijgt als je ook Ziggo-klant bent.

Heb je vragen over deze inflatiecorrectie? Wij helpen je graag. Bekijk onze veelgestelde vragen over de inflatiecorrectie of neem contact met ons op.

Dit verandert niet

  • Het binnen- en buitenbundeltarief blijven hetzelfde
  • BloX en Extra opties houden dezelfde prijs
  • De contractvoorwaarden en Algemene Voorwaarden blijven gelijk
  • De inflatiecorrectie heeft geen invloed op je toestellening

Jaarlijkse indexatie

In de Algemene Voorwaarden van uw abonnement staat in artikel 8 'Tarieven' dat we de tarieven één keer per jaar op 1 oktober mogen aanpassen aan de hand van de consumentenprijsindex van het CBS.

Veelgestelde vragen

Elk jaar stijgen in Nederland de prijzen van producten en diensten. Ook onze kosten stijgen dan. Om die reden passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementsprijzen.

Elk jaar wordt door het CBS vastgesteld met welk percentage de prijzen in Nederland gemiddeld zijn gestegen. De prijzen van consumentengoederen- en diensten waren in 2022 gemiddeld 10% hoger dan in 2021. 

De maandelijkse abonnementsprijzen van particuliere en zakelijke abonnementen worden vanaf 1 oktober 2023 met 10% verhoogd.

De inflatiecorrectie geldt voor jou als je een van de volgende zakelijke abonnementen hebt afgesloten: Flex Mobile, One Mobile, Red Pro (vóór 1 juli 2023) of Business Mobile. Óf als je een van de volgende particuliere abonnementen vóór 1 juli 2023 hebt afgesloten: Scherp, Start, Smart of Red (incl. o.a. Together, Unlimited).

De inflatiecorrectie wordt berekend over de maandelijkse abonnementsprijs, zonder kortingen. Denk bij deze kortingen bijvoorbeeld aan de factuurkorting of de extra korting die je krijgt als je ook Ziggo-klant bent. Ook het bedrag van je eventuele toestellening blijft gelijk en verandert dus niet door de inflatiecorrectie. Het basisbedrag van je abonnement zonder deze kortingen en eventuele toestellening, bijvoorbeeld €22, vermenigvuldig je met het inflatiepercentage (10%). Het bedrag dat je meer gaat betalen is in dit geval €2,20 (22*10%). 

Vodafone mag de tarieven één keer per jaar op 1 oktober aanpassen aan de hand van de Consumentenprijsindex van het CBS. De indexering geldt alleen voor klanten die langer dan 3 maanden klant zijn en dus vóór 1 juli een abonnement hebben afgesloten. Voor klanten die een abonnement op of na 1 juli hebben afgesloten, geldt de inflatiecorrectie dus niet.

De inflatiecorrectie is geen geldige reden om je abonnement op te zeggen. De inflatiecorrectie is opgenomen in de Algemene Voorwaarden van je abonnement.

Ja, je kunt je abonnement al vanaf 4 maanden nadat je nieuwe abonnement is ingegaan verlengen mét een nieuw toestel. Een Sim Only abonnement verlengen is al mogelijk na 2 maanden. Lees meer over Vodafone NEXT.