Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.Created with Sketch.

Een toestellening

Alles over een lening om je toestel mee af te betalen, de inkomens- en lastentoets en BKR registatie.

Een nieuw toestel

Vanaf 1 mei 2017 zijn er een aantal zaken veranderd als je een nieuw abonnement met toestel koopt. Je kunt het toestel dan afbetalen met een toestellening. Om je zo’n lening aan te bieden, moeten we volgens de wet een inkomens- en lastentoets uitvoeren bij een toestellening vanaf € 250.

Hoe het werkt

De toestellening sluit je af bij Vodafone Financial Services B.V. (VFS). Je betaalt de lening in termijnen aan ons terug, gespreid over je contracttermijn van 12 of 24 maanden. Dat geef je aan bij de bestelling van je telefoon. De lening is dus opgebouwd uit de maandelijkse toestelbetalingen.

Over Vodafone Financial Services B.V.

VFS beschikt over een AFM-vergunning voor het aanbieden van consumentenkrediet en biedt alleen krediet aan ter financiering van een mobiele telefoon in combinatie met een abonnement van Vodafone Libertel B.V. of hollandsnieuwe.


Vodafone Libertel B.V. treedt op als verbonden bemiddelaar voor Vodafone Financial Services en bemiddelt uitsluitend voor Vodafone Financial Services.


Vodafone Financial Services en Vodafone Libertel geven geen advies over de toestellening. Je dient zelf te bepalen of de toestellening aansluit bij jouw persoonlijke omstandigheden.


Vodafone Financial Service heeft alle activiteiten uitbesteed aan Vodafone, wat betekent dat je als klant gewoon via de vertrouwde weg contact met ons kunt opnemen, ook met vragen over de toestellening.

Goed om te weten

  • Voor een toestellening vanaf € 250 voeren we altijd een inkomens-en lastentoets uit
  • Het restbedrag in één keer aflossen is altijd mogelijk
  • De overeenkomst is persoonlijk en kun je niet overdragen
  • Als je van gedachten verandert, kun je binnen 14 dagen na het aangaan van de toestellening van de lening afzien
  • Je kunt niet meer lenen dan de kosten van het toestel en je kunt geen accessoires kopen via een toestellening
Vodafone NEXT gebruiken?

Met Vodafone NEXT kun je 4 maanden na de start van je abonnement al een nieuwe telefoon krijgen. Je betaalt eerst je lopende toestellening af en levert, als je dat wilt, je oude toestel in. Daarna kies je een nieuw toestel en een nieuw abonnement, met een nieuw contract en een nieuwe toestellening. Is die lening hoger dan € 250, dan doen we weer een creditcheck en inkomens- en lastentoets.

Het leningnummer

Het leningnummer vind je terug in My Vodafone. Dit gebruik je als identificatie als je meer dan één lening bij ons hebt. Of voor het opgeven van de lening bij een curator of de belastingdienst.

Je lening op de eerste rekening

Op de eerste rekening zie je de toestelkosten pro rato. Dit betekent dat de kosten verdeeld zijn over de dagen in de maand.

Als je de lening op de helft van de maand aangaat, zie je dat de eerste keer maar de helft van het maandelijkse bedrag op de rekening staat.

Na de afgesproken 12 of 24 maanden van afbetaling volgt nog een laatste termijn met het restbedrag.

Verplichte waarschuwing

Deze waarschuwing heb je vast al vaak gezien. Ook op onze website kom je 'm tegen.

geld lenen kost geld

We zijn verplicht om deze melding te laten zien. Omdat je een lening kunt aangaan om je toestel af te betalen in termijnen. Maar bij onze toestellening berekenen we geen rente en kosten.

De krediettabel

Bij elke telefoon met abonnement staat een krediettabel. In de krediettabel zie je één oogsopslag de belangrijkste onderdelen van het krediet. Dit is een voorbeeld van zo'n tabel.

Toestelkosten
€ 480
Eenmalige betaling
€ 120
Kredietbedrag
€ 360
Termijnbedrag
€ 15
Duur
24 mnd
Rente
0 %

In dit voorbeeld is de prijs van het losse toestel € 480. De eenmalige betaling bij aanschaf van het toestel was € 120.

Het bedrag van € 360 dat overblijft, is het bedrag dat je leent en in 24 maanden moet terugbetalen.

Zo ga je dus € 15 per maand voor het toestel betalen. Dit bedrag schrijven we automatisch af en zie je terug op je rekening.

Registratie bij het BKR

Als je een lening van meer dan € 250 aangaat, wordt deze positief geregistreerd bij het BKR. We melden dat je een krediet hebt bij Vodafone en dat registreert het BKR. Zodra we je laatste betaling hebben ontvangen melden we de lening af.

Een registratie bij het BKR blijft vijf jaar zichtbaar. Meer weten? Kijk dan op de site van het BKR.

Als je wilt weten of je geregistreerd bent bij het BKR of als je het niet eens bent met de registratie, neem dan contact op met het BKR.

Betaalachterstand

We zijn verplicht om een betaalachterstand van 60 dagen te melden bij het BKR. Dit kan gevolgen hebben voor je volgende lening- of kredietaanvragen.

Wil je geen registratie?

Zorg er dan voor dat je lening onder de € 250 blijft, door een hogere eenmalige bijbetaling van je toestel. Of kies een goedkoper toestel. Je kunt ook kiezen voor een Sim Only abonnement.

Toestellening aflossen

Heb je al een abonnement met een toestellening en wil je daar vanaf? Je kunt het openstaande bedrag in een keer aflossen. Zo werkt het:

  1. Stuur een e-mail met je Vodafone klantnummer en je mobiele nummer en vraag naar jouw mogelijkheden
  2. Je ontvangt per e-mail een voorstel met daarin het restbedrag
  3. Als je akkoord bent met het voorstel ontvang je een rekening via My Vodafone
  4. Je betaalt het resterende bedrag
  5. We zetten je abonnement om naar een Sim Only abonnement
  6. Binnen 5 werkdagen wordt de lening afgemeld bij het BKR. Je krijgt hier geen aparte bevestiging van.

Goed om te weten

  • Je kunt je toestellening alleen vervroegd aflossen als je deze hebt afgesloten op of na 1 mei 2017
  • Je kunt alleen de hele lening aflossen, geen gedeelte ervan

Inkomens- en lastentoets

We zijn verplicht een inkomens- en lastentoets uit te voeren bij een toestellening vanaf € 250.

Deze toets houdt in dat je de gezinssamenstelling, het maandelijkse gezinsinkomen en de maandelijkse vaste lasten moet opgeven bij de aanvraag van je abonnement.

Bij het BKR kijken wij of je openstaande kredieten en mogelijke betaalachterstanden hebt. De opgegeven informatie én de richtlijnen van het Nibud bepalen of je een toestellening kunt nemen en de hoogte van de lening.

Wij zijn wettelijk verplicht om de uitslag van de toets te bewaren. We gebruiken de gegevens niet voor andere doeleinden.

Check je maximale toestellening

Wil je weten waar je aan toe bent? Dan kun je een proefberekening maken om te zien of je een toestellening kunt nemen en wat je hier straks per maand aan kwijt bent.

Extra informatie en voorwaarden

We vinden het belangrijk dat je vantevoren alles weet over onze toestellening. Daarom kun je alvast het Standaard informatieblad en de Algemene voorwaarden bij de toestellening bekijken.

Als je een klacht hebt

Wij doen ons best om je zo goed mogelijk van dienst te zijn en goede producten aan te bieden. Toch kun je ergens niet tevreden over zijn. Geef dat dan aan ons door via vodafone.nl/klacht.
We zijn aangesloten bij het Kifid.

Neem contact met ons op