Fraude en misbruik

Steeds vaker proberen criminelen mensen op te lichten. We willen natuurlijk niet dat je daar de dupe van wordt. We helpen je dit te voorkomen.

Fraude via internet

Heb je een bericht ontvangen dat afkomstig lijkt van Vodafone maar vertrouw je het niet? Klik dan niet op linkjes en geef geen persoonlijke informatie of inloggegevens door. Want misschien is het een bericht waarmee een internetcrimineel je persoonlijke gegevens probeert te krijgen. Dit heet ook wel phishing of identiteitsfraude.

Zo herken je phishing

Internetcriminelen gebruiken verschillende manieren om naar je gegevens te vissen. Dat doen ze via e-mail, sms, Whatsapp of zelfs per telefoon. Soms zie je meteen dat het om phishing gaat. Bijvoorbeeld omdat de tekst of de opmaak van het bericht anders is dan je gewend bent, of omdat Vodafone niet de echte afzender is. Maar soms is het niet zo duidelijk dat het om phishing gaat.

Onderwerp van het bericht

Vaak gebruiken criminelen een alarmerend onderwerp in het bericht, zoals:

  • Controleer je inloggegevens, want er is iets mis met de beveiliging
  • Je hebt nog een openstaande rekening
  • Je moet je account nog bevestigen
  • De afschrijving is niet gelukt

Ze vragen je op een link te klikken of naar een internetpagina te gaan. Dat is dan een nepsite, die vaak erg lijkt op de originele site.

Voorbeelden

Op ons forum staan voorbeelden van valse e-mails waarvan we weten dat ze in omloop zijn.

Dit kun je zelf doen

Blijf altijd alert en volg je gevoel. Als je een e-mail niet verwacht, is dat vaak al een teken.

Blijf opletten

  • Let extra op als je gevraagd wordt gegevens door te geven
  • Controleer het e-mailadres van de afzender
  • Controleer het adres (de URL) van een linkLees e-mails en websites kritisch. Er staan vaak spelfouten in valse e-mails. En je wordt niet persoonlijk aangesproken.
  • Gaat het inlogproces anders dan je gewend bent? Log dan niet in.
  • Controleer of de verbinding beveiligd is. Je ziet dan een hangslotje en de adresregel is vaak groen gekleurd.
  • Vergelijk prijzen via bijvoorbeeld tweakers.net. Sommige aanbiedingen zijn te mooi om waar te zijn.
  • Meld een verdachte e-mail uit naam van Vodafone bij ons via phishing@vodafone.nl

Geen goed gevoel bij een e-mail? Bel naar 1201 en vraag het onze klantenservice. Dan weet je zeker of de mail vals of echt is.

Toch gereageerd?

Onderneem actie:

  • Doe digitaal aangifte bij de politie
  • Heb je een wachtwoord ingevoerd? Verander dat dan meteen.
  • Creditcardgegevens doorgegeven? Breng je creditcardmaatschappij op de hoogte.

Doe een fraudemelding bij Fraudehelpdesk.nl of bel naar (088) 786 73 72. Ze beantwoorden vragen en helpen je de schade te beperken en te onderzoeken of je deze misschien vergoed krijgt.

Wat doen wij?

We doen er alles aan om phishing te voorkomen. Zo sporen we phishingmails en nepsites op en halen die waar mogelijk uit de lucht. Meer informatie over veilig internetten en online privacy vind je op Veilig internetten.nl.

Zo herken je telefoonfraude

Via sociale media of op straat proberen criminelen je met valse beloftes te verleiden om abonnementen met dure telefoons af te sluiten. Deze criminelen worden 'creditboys' genoemd. Soms zijn het zelfs bekenden die je vragen om abonnementen voor hen af te sluiten. Trap er niet in! Hun beloftes zijn vaak te mooi om waar te zijn.

Ze laten je geloven dat je snel geld kunt verdienen met de koop en verkoop van mobiele telefoons. Zodra de contracten zijn getekend word je gedwongen de telefoons af te staan. De beloftes worden niet nagekomen. Maar jouw handtekening staat onder het contract, dus jij bent verantwoordelijk voor alle kosten. De gevolgen kunnen groot zijn.

Dit kun je doen

Blijf altijd alert en volg je gevoel. Als je iets niet vertrouwt, is dat vaak al een teken.

Tips om het te voorkomen

  • Ga niet in op dit soort verzoeken of advertenties
  • Geef nooit je ID kaart/paspoort, je bankpas of je pincode af. Criminelen kunnen jouw gegevens gebruiken om abonnementen af te sluiten. Je kunt hierdoor zelfs medeplichtig worden aan witwassen van crimineel geld.
  • Sluit nooit een abonnement af voor iemand anders. Zelfs niet voor bekenden.

Toch opgelicht. Wat nu?

  • Praat erover met anderen, en zoek hulp
  • Laat zo snel mogelijk de simkaart blokkeren.
    Bel naar: 0800-0094 (via een vaste lijn)
    of +31 6 54 50 01 00 (vanuit het buitenland).
  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie
  • Mail vervolgens de aangifte en je telefoonnummer naar: creditrisk@vodafoneziggo.com. We nemen dan contact met je op.
  • Heb je nog vragen? Bel dan tijdens kantooruren naar:
    (043) 351 45 20.

Wangiri fraude komt veel voor

Regelmatig krijgen we meldingen van klanten die gebeld worden door onbekende nummers uit het buitenland. Deze vorm van fraude heet Wangiri fraude. Wangiri is Japans voor één rinkel. Het werkt als volgt: je krijgt een sms of wordt kort gebeld door een onbekend buitenlands nummer. Je ziet de gemiste oproep of sms op je telefoon, bent nieuwsgierig en belt terug. En dat is nu precies het doel van de fraudeurs. Als je belt naar het dure buitenlandse nummer krijgen de oplichters een deel van de belkosten. Doe dit dus niet!

Wat doen wij?

Fraudeurs gebruiken steeds nieuwe nummers. Hierdoor is het moeilijk om dit te voorkomen. We monitoren wel goed wat er gebeurt op ons netwerk. Als ons opvalt dat er opeens veel gebeld wordt naar een duur buitenlands nummer, dan blokkeren we deze zo snel mogelijk. Sinds juli 2018 hebben we al honderden buitenlandse nummers en nummerreeksen geblokkeerd naar aanleiding van Wangiri-klachten.

Ook voorzien we telefoongesprekken vanuit Nederland naar mogelijk frauduleuze buitenlandse nummers van de melding: "Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding."

Dit kun je zelf doen

Blijf altijd alert en volg je gevoel. Als je geen telefoontje uit het buitenland verwacht, is dat vaak al een teken.

Tips om onnodige kosten te voorkomen

  • Wees alert! Krijg je een sms of een telefoontje van een onbekend buitenlands nummer? Bel of sms niet terug.
  • Blokkeer gesprekken vanaf onbekende nummers. Er zijn apps waarbij je kunt aangeven door welke nummers je niet gebeld wilt worden. Sommige telefoons bieden deze optie ook standaard al aan via de instellingen.
  • Geef nooit persoonlijke gegevens door, zoals je bankgegevens, je klantnummer, creditcardnummer, pincode en wachtwoorden
  • Heb je een gemist gesprek of een sms van een onbekend buitenlands nummer? Bel dan naar 1201 en meld het bij onze klantenservice. We gaan het dan verder onderzoeken.

Ik heb toch teruggebeld, wat nu?

  • Krijg je bij het bellen een melding dat het nummer niet meer in gebruik is? Dan hoef je de klantenservice niet te bellen. We brengen het gesprek niet in rekening.
  • Was het nummer nog niet geblokkeerd? Bel dan naar 1201 en geef het verdachte nummer aan ons door.