Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Bellen via 4G of wifi

De nieuwe standaard

Met Vodafone bellen via 4G of wifi

Bij Vodafone maakt u gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Dikke betonnen muren van kantoorpanden blokkeren bijvoorbeeld het signaal. Daarom introduceren we bellen via 4G en wifi. Met deze netwerkinnovatie verbeteren we het bereik en de kwaliteit van bellen, zowel binnens- als buitenshuis.

4G icon
ixon huia

Beter bereik binnen en buiten

icon audio

HD-audio kwaliteit

icon klok

Sneller verbonden

icon verbinding

Snelle 4G-dataverbinding tijdens het telefoongesprek

Wat heeft u nodig?

icon sim

Een geschikt abonnement

icon phone

Een geschikte telefoon

icon vink

De laatste software update

Wat is het en hoe werkt het?

4G bellen

Met de introductie van 4G bellen kunt u voortaan niet alleen internetten via 4G maar ook bellen. Uw telefoon kiest automatisch het best beschikbare netwerk om mee te bellen of gebeld te worden. U hoeft dus zelf niets in te stellen.

Wifi-bellen

Op kantoor wilt u natuurlijk goed mobiel bereikbaar zijn. Maar soms wordt het signaal belemmerd. Door de goed geïsoleerde, betonnen werkomgeving bijvoorbeeld.

In zo'n geval kunt u overschakelen op bellen via wifi. Uw telefoon gebruikt uw wifi-netwerk om verbinding te maken met ons mobiele netwerk. Zo bent u buiten en op kantoor goed bereikbaar. Bellen over wifi is net zo veilig als een telefoon gesprek over 2G/3G/4G.

Wilt u gebruikmaken van wifi-bellen? Pas dan de wifi-instellingen op uw telefoon aan.

Handig om te weten

icon kosten

Voor bellen via 4G en wifi betaalt u niets extra's. Een telefoongesprek wordt op dezelfde manier gefactureerd als een gesprek via 2G/3G. Er wordt geen dataverbruik in rekening gebracht.

icon business

Deze dienst werkt voor eindgebruikers van zakelijke klanten en verloopt niet via de IT-beheerder van uw organisatie.

icon settings

Afhankelijk van uw telefoon hoeft u niets te doen om te kunnen bellen via 4G. Wilt u bellen via wifi? Pas dan uw instellingen aan.

Alles wat u wilt weten over 4G

Om wifi-bellen te gebruiken, moet u het volgende doen:

 

Samsung telefoons

  • Open de telefoonapplicatie (het groene belknopje)
  • Ga naar 'Instellingen'
  • Selecteer 'Bel via wifi aan'
  • Kies bij 'Voorkeur Wi-Fi of Voorkeur mobiele netwerk' voor 'Voorkeur mobiele netwerk'

iPhones

  • Werk uw iPhone bij naar iOS 10.2 of hoger.
  • Ga daarna op uw iPhone naar 'Instellingen - Telefoon'. Er staat nu een optie genaamd 'Bellen via wifi'. Zet deze functie aan.
  • Vanaf iOS 11.3 staat wifi-bellen standaard aan. Wilt u de functie wifi-bellen uitzetten? Ga op uw iPhone naar 'Instellingen - Telefoon'. Er staat nu een optie genaamd 'Bellen via wifi'. Zet deze functie uit.

Om 4G bellen te gebruiken, moet u het volgende doen:

 

Samsung telefoons

  • Hiervoor hoeft u niets te doen.

iPhones

  • Werk uw iPhone bij naar iOS 10.2 of hoger.
  • Ga na het updaten naar Instellingen > Algemeen > Info. Er verschijnt nu een melding in beeld dat er een update beschikbaar is. Voer deze uit.

Om te bellen via 4G of wifi heeft u één van de volgende abonnementen nodig:

  • Red Business Essential of Super
  • Business Basic
  • Red Pro Select, Connect of Elite
  • Biz Basic
  • One Mobile
  • One Business
  • Abonnementen met VPN en/of PBX intergratie per januari 2018

Op ons Forum vindt u een up-to-date lijst met geschikte telefoons voor bellen met 4G en wifi.

Zowel 4G als wifi-netwerken vanuit het buitenland worden nog niet ondersteund. Daarom is het niet mogelijk te bellen via deze netwerken. Als u belt in het buitenland gaat uw gesprek automatisch over op 2G/3G.

Als u gebruik wil maken van bellen via 4G of wifi dan is het belangrijk dat de software op uw mobiele telefoon up to-date is.

Belt u het noodnummer 112, dan zal het toestel altijd de volgorde 4G/3G/2G/Wifi bellen/andere provider aanhouden. Dit is ook zo vastgelegd in de Telecom-wet. Het noodnummer 112 kan worden gebeld via Wifi bellen, onder voorwaarde dat het toestel hiervoor geschikt is. Het meesturen van locatiegegevens is verplicht gesteld in de Nederlandse wetgeving voor alle oproepen naar 112. De reden hiervoor is om misbruik te voorkomen en hulpverleners naar de juiste locatie te begeleiden. De Nederlandse telecomproviders hebben daarom afgesproken dat ook gebruikers van andere mobiele netwerken altijd 112 moeten kunnen bellen, zelfs als het eigen netwerk geen dekking heeft. Wanneer een klant van een provider geen dekking heeft en 112 moeten bellen, zal de telefoon dus automatisch overschakelen op het netwerk van een andere provider.

Nog meer informatie over 4G en wifi-bellen? Bekijk de one pager of de brochure.

Belt u via 4G en wordt het bereik minder? Dan schakelt uw telefoon automatisch over naar wifi-bellen. En andersom. Uw telefoongesprek valt alleen weg wanneer er én geen wifi-signaal én geen 4G bereik is. Gelukkig komt dat heel weinig voor.

Nog meer informatie over 4G en wifi-bellen? Bekijk de one pager of de brochure.

Maakt u gebruik van VPN-diensten?

Zoals u misschien al weet, wordt het binnenkort voor al onze Mobile Only en VPN klanten mogelijk om via 4G en wifi te bellen. Bijna alles zal hierbij op dezelfde manier blijven werken. Maar er zijn een aantal functies en diensten die wel iets veranderen of niet door 4G ondersteund worden.

Met de Lost Call service kunnen Mobile Only en VPN klanten er op dit moment nog voor kiezen een sms te ontvangen, zodra ze een oproep hebben gemist terwijl hun voicemail uit stond. Deze dienst kan aan- of uitgezet worden in het self-service menu. Maar wanneer bellen via 4G of wifi is ingesteld, zal de Lost Call service niet meer werken. Kiest u in het self-service menu voor deze optie, dan krijgt u de melding dat dit niet mogelijk is.

Met Call waiting kunt u een tweede gesprek ontvangen tijdens een lopend gesprek. Hier zal met de invoering van het 4G en wifi-bellen niets aan veranderen. Het is mogelijk dat de dienst soms iets minder consistent werkt bij telefoons die 4G bellen ondersteunen. Er vindt dan namelijk tijdens het bellen geen synchronisatie plaats tussen de telefoon en ons netwerk. Als dit het geval is, houdt het netwerk de 2G/3G-instellingen aan.

Als VPN klant kunt u de VPNi-functie Ring Back When Free activeren. Zodra u gebeld wordt door een andere VPN-gebruiker terwijl u niet bereikbaar bent, krijgt de beller met behulp van deze functie de optie om teruggebeld te worden. Met 4G of wifi-bellen verandert er weinig: er wordt alleen eerst een check gedaan voordat er wordt teruggebeld.

Organiseert u als Mobile Only of VPN klant een telefonische vergadering, dan maakt Explicit Call Transfer het mogelijk dat u als organisator uit het gesprek kunt stappen nadat alle andere deelnemers verbonden zijn. Deze functie is niet meer beschikbaar als u belt via 4G, maar is op 2G/3G nog wel te gebruiken.

Voor VPN klanten zal de functie Conference Calling voortaan standaard geactiveerd zijn.

Bij bellen via 4G of wifi, zijn alle aanvullende diensten voor onze Mobile Only en VPN klanten alleen beschikbaar via de 'Live APN' en niet langer via een 'Private APN'.