Overslaan en ga naar inhoud

Naaimachinespecialist Habraken: “Na digitalisering klaar voor groei”

Habraken, een in Kaatsheuvel gevestigde specialist op het gebied van industriële naaimachines, wil verder groeien binnen en buiten Europa. Het bedrijf heeft onlangs met Vodafone Business de bereikbaarheid flink verbeterd, om grote afnemers terwille te zijn die 24/7 snelle service verwachten. Zo kwamen er oplossingen voor (een combi van) vaste en mobiele telefonie en profiteert Habraken nu ook van een flexibele, goed zelf te beheren virtuele One Net centrale.

Habraken heeft onlangs met Vodafone Business de bereikbaarheid flink verbeterd. Het bedrijf is nu klaar voor groei.

Er is een goede kans dat het stiksel van de bank in uw woonkamer en van uw autostoel is gemaakt met een machine van Habraken. Het bescheiden bedrijf met 25 medewerkers behoort in Europa en daarbuiten tot de topleveranciers van industriële naaimachines, onder andere voor de auto- en de meubelindustrie. En zoals in zoveel gespecialiseerde markten dekt het leveren van goede merken en klantspecifieke maatwerkoplossingen maar de helft van de behoefte. 

Snel schakelen tussen vast en mobiel wordt steeds belangrijker.” 

Directeur Berry van Gool: “Als in een grote fabriek van autostoelen en -bekleding duizend naaimachines draaien, dan is continuïteit alles. Bij een storing moet de klant snel kunnen bellen met Kaatsheuvel voor technische ondersteuning. Kortom: bereikbaarheid en snel schakelen is een cruciaal onderdeel van ons product.” 

Waslijst aan wensen

Dat besef bracht Habraken bij Vodafone Business, met een kleine waslijst aan wensen. De vraag om een aantrekkelijk geprijsde, hoogwaardige oplossing voor mobiel bellen stond daar op, met Red Pro als vertrouwde oplossing. Ook een goede oplossing voor vast bellen stond op de lijst. “Zeg maar gerust dat we de beste flexibele totaaloplossing voor het combineren van vast en mobiel zochten”, legt John de Rooij, hoofd R&D van Habraken uit. “We hadden al een VOIP-oplossing, maar die was bepaald niet flexibel. Zo hadden we geen integratie met onze mobiele telefonie. Dat hinderde de bereikbaarheid.”

Ruud Bronswijk

Hoe belangrijk is die bereikbaarheid? Berry van Gool: “Na levering van machines kan het contact heel intensief zijn, bijvoorbeeld voor instructie en training van operators en technici, maar ook voor snelle actie bij storingen. Zo schakelen we met al onze klanten in heel Europa en verder weg en met onze kleine kantoorvestiging in België. En vooral ook: intern. De ondersteuningsvragen die op onze vaste lijnen binnenkomen, moeten we snel bij de juiste medewerkers krijgen en zonodig bij een technicus die op de weg zit. Snel schakelen tussen vast en mobiel wordt steeds belangrijker.” 

Belangen klant, bedrijf en medewerkers

Daarbij gaat het niet alleen om de belangen van de klant, maar ook om die van het eigen bedrijf en z’n medewerkers. John de Rooij: “Mobiele nummers van monteurs verspreiden zich snel onder klanten en onze mensen worden dan ook dag en nacht gebeld. We wilden daar meer grip op krijgen, centraliseren via ons vaste nummer. Daarmee werd ook de combi en integratie van vast en mobiel heel belangrijk – meer grip op onze bereikbaarheid via vast en mobiel betekent ook dat we onze bezetting en de beschikbaarheid van onze specialisten beter kunnen managen.”  

Er was een spin in het web nodig. Een flexibele centrale waarmee De Rooij en zijn mensen moeiteloos belverkeer van vast naar mobiel en vice versa kunnen organiseren, in de vorm van One Net Enterprise: een digitale Vodafone-beheeroplossing voor vast en mobiel bellen, met een grote mate van flexibiliteit.

Kloppend hart van de telefonische communicatie

Die oplossing werd het kloppend hart van de telefonische communicatie bij Habraken, die daarmee een veel betere structuur kreeg, vindt Berry van Gool. “Een telefoonmenu met keuzenummers helpt bellers nu snel naar de juiste afdeling en persoon: een heel verschil met de tijd waarin bellers via verschillende collega’s bij de juiste persoon terechtkwamen. Met alle verstoringen van dien. Ik denk echt dat onze nieuwe oplossing ons op verschillende vlakken vooruit helpt: we zijn veel effectiever en dat scheelt tijd. We zijn sneller, waarmee de klant eerder geholpen is. Alles bij elkaar is de uitstraling ook beter; we leveren hoogwaardige technologie en goed geregelde communicatie geeft een goede uitstraling.”  

Daarbij speelt bij Habraken de Covid-19 kwestie mee. Van Gool: “Opeens was persoonlijk langsgaan bij fabrieken in het buitenland vrijwel onmogelijk. Met Vodafone Business hebben we snel Teams geadopteerd voor het bieden van de zo belangrijke technische ondersteuning op afstand. In een paar maanden tijd is onze ondersteuning vrijwel geheel omgeschakeld naar online. Tegenwoordig draaien we onze hand al niet meer om voor het organiseren van grote webinars met medewerkers van technische diensten in verschillende landen.” 

“Linksom of rechtsom, de klantvragen gaan we voorzien van de beste oplossing.”

Verbindingen van andere partijen

Belangrijk detail bij dit alles: de oplossingen van Vodafone Business zijn voor een deel OTT-uitgevoerd, over de verbindingen van andere partijen, onder meer van een lokaal glasvezel-initiatief waarin Habraken deelneemt. Het tekent de wijze waarop account manager Lars Langerak en solution specialist Wayne Strolenberg de vragen van Habraken hebben benaderd. Lars: “Linksom of rechtsom, de klantvragen gaan we voorzien van de beste oplossing.” Een van die klantvragen betrof de al jaren bestaande wens bij Habraken om de netwerkdekking in het pand van Habraken in Kaatsheuvel drastisch te verbeteren. Dat is grotendeels gelukt, met de overstap naar het Vodafone-netwerk.

Flinke digitaliseringsslag

Zo heeft de naaimachinespecialist een flinke digitaliseringsslag gemaakt. Een stap waarmee de ambities van het bedrijf de ruimte krijgen, zo onthult Berry van Gool. “Hoewel Europa onze kernmarkt is, slaan we graag de vleugels uit. We hebben onlangs via een agent in Bangladesh een machine geleverd. Als één machine mogelijk is, dan kunnen het er meer worden. Wij staan op een omslagpunt: na jaren waarin we min of meer vanzelf op orders konden rekenen, willen we nu zien of we kunnen groeien. Een actieve benadering van bepaalde markten, daar gaan we voor. Dat kan pas als je backbone, je communicatie en ondersteuning op orde zijn. Dat hebben we nu voor elkaar. Na deze digitalisering zijn we klaar voor groei!” 

In welke producten investeerde Habraken?

Red Pro - inmiddels opgevolgd door het uitstekende alternatief van Business Mobile: overzicht over uw zakelijke abonnementen.

Vodafone mobiele netwerk - De connected employee: Vodafone maakt het mogelijk.

One Net Enterprise - alle functionaliteiten van een fysieke telefooncentrale in huis.

Onderwerpen