Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

FFtF: Bij digitaal theater HYMN koop je straks stukjes ‘performance’

Digitaal muziektheater HYMN viert dit voorjaar zijn eerste verjaardag. Het digitale platform dat live performances uitzendt, ging midden in de coronapandemie met kracht van start. In een periode van culturele onthouding wist HYMN een brug te slaan tussen artiest en publiek. Maar wat maakt deze startup levensvatbaar nu de concertzalen weer volstromen? Hoe Fit for the Future is HYMN?

Fit For the Future bedrijven omarmen digitalisering en technologie. Zo richt digitaal muziektheater HYMN zich op digitale verdienmodellen in de wereld van de muziek.

Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over. 

Het begon in 2020. De coronapandemie legde de muziek business plat en videoproductie-ondernemer Thomas de Vrij zocht naar een manier om artiest en fan weer nader tot elkaar te brengen, digitaal. Hij zette de videoproductie ‘Live on Dutch Waters’ op poten en kreeg DJ Martin Garrix zo ver om live vanaf een boot een set te draaien. Het bleek een succes: de video werd maar liefst 9 miljoen keer bekeken op YouTube. 

Davina Michelle

Niet veel later werd HYMN uitgerold. Mediaman Harald Dunnink sloot zich aan als co-founder en met Luc Peters haalden de mannen operationele en juridische knowhow in huis. Peters, die jarenlang de rechterhand van Reinout Oerlemans bij Eyeworks was, vertelt over HYMN’s eerste vlieguren, over vallen en opstaan en de stap naar NFT-technologie. “Als startup moet je jezelf continu opnieuw uitvinden,” vertelt hij. “In juni 2021 lanceerden we onze eerste show met zangeres Davina Michelle. Dat was een supergrote show en tegelijk een goede testcase voor ons. We hebben er fors in geïnvesteerd en aangetoond wat we kunnen; zelf een artiest binnenhalen, zelf kaarten verkopen en goede content maken. Maar dan ben je er nog lang niet.’’

Ode to Now (HYMN)

Hoe heeft HYMN zich na die pilot verder ontwikkeld?

“De productie met Davina Michelle is heel goed ontvangen door het publiek. Men vond het vernieuwend. Maar in de periode waarin wij begonnen, ontstonden er ook tal van andere muziekplatforms zoals Driift, LiveNow, Veeps en Mandolin. Met zulke concurrenten moeten we ons blijvend onderscheiden. Dat doen we door écht grote artiesten aan ons te binden en op het hoogste niveau te produceren en te streamen. Daarnaast werken we samen met grote namen in productieland zoals Bolke Burnaby Lautier, die in het verleden shows van onder andere U2 en Coldplay produceerde.’’

“Als startup moet je jezelf continu opnieuw uitvinden”

Grote artiesten, gevierde producenten en high end techniek: is dat genoeg?

“Nee. Wij zijn momenteel een ingrijpende pivot aan het maken. We verschuiven onze focus naar de blockchain en non-fungible token-technologie (NFT); een digitaal eigendomscertificaat, waarmee – in ons geval – de ticket van een eigenaar in blockchain wordt geregistreerd en fans onderdeel worden van een community. Het is een groeiende business, waarin we zien dat een grote groep mensen bereid is aanzienlijke bedragen neer te leggen voor digitale kunst zoals video’s, social media posts, muziek en beeld. Maar dat is bij ons niet de opzet. Het gaat bij HYMN om de artiest en de ode aan zijn of haar fans.’’

Dus in de toekomst kan ik bij HYMN een NFT kopen waarmee ik eigenaar word van een performance?

“Dat is de toekomst. Het kan overigens ook een stukje digitale kunst zijn dat je koopt, een foto bijvoorbeeld. Maar een NFT kan je ook toegang geven tot een exclusieve, digitale meet & greet of video. Het is een nieuwe manier waarop artiesten hun fans kunnen betrekken en HYMN faciliteert dat.’’

Davina Michelle op HYMN

Davina Michelle

Blijven jullie wel digitale performances produceren?

“Jazeker. We zijn druk bezig om volgende stappen te zetten met nieuwe artiesten en nieuwe technieken; die moeten echt ‘state of the art’ zijn. Ook willen we in de toekomst een brug proberen te slaan naar concerten met real life publiek. Daarnaast proberen we op technologisch vlak op de troepen vooruit te lopen. Dat is hard werken, want je wordt soms van links en rechts ingehaald. Daarom moet je telkens weer innovatief en creatief zijn.’’

Dat zal in de NFT-business niet anders zijn, toch?

“Inderdaad. Je ziet dat mensen geld ruiken en er snel mee willen verdienen. Dat is niet ons doel. Wij willen een betrouwbaar merk worden voor artiesten, een platform van het hoogste niveau. We hoeven niet binnen no time een bak met geld binnen te halen. Het geld dat we met NFT’s verdienen gaat terug naar de productie van de show. Bovendien zijn we voorlopig nog hard aan het bouwen en om die reden verdienen we de komende periode nog geen cent. En ja, dat heeft zo zijn uitdagingen.’’

Is HYMN Fit For the Future?

“Ja. Ik denk dat we hebben laten zien dat we zeer wendbaar zijn en dat we in staat zijn om snel nieuwe technieken te adopteren. We blijven groeien. Momenteel hebben we meer dan dertig mensen in dienst en dat worden er alleen maar meer. Over vijf jaar? Dan zijn we internationaal actief en hebben we een kantoor in Los Angeles. We hebben de juiste adviseurs, investeerders en een steengoed team, dus ik zie het wel gebeuren.’’

Foto bovenaan: de oprichters van HYMN, Thomas de Vrij  (l.) en Harald Dunnink.

Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:

  • Ze staan positief tegenover verandering
  • Ze staan open voor nieuwe technologie
  • Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
  • Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
  • Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
  • Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten

Download het 'Fit for the Future Rapport'

Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?

Download dan het 'Fit for the Future Rapport'.

Fit for the future

 Hoe digitalisering te omarmen
 Hoe om te gaan met flexibilisering
 Hoe koplopers kijken naar duurzaamheid