Direct naar inhoud

De schaarste blijft. Zo krijgt u de GenZ’er aan boord, zegt Laura Bas

De grootste uitdaging van nu (en vrijwel zeker ook in 2026), volgens werkgevers: personeel vinden. Ze hebben moeite met het ‘vinden en binden’ van de nieuwe talenten van nu en straks. Hoe krijgt u de GenZ’er aan boord - gewild en gevreesd als ze voor sommigen zijn? Met Laura Bas, auteur van de GenZclopedie, tacklen we de fabels en verkennen we de beste manieren om in contact te komen met de ‘werknemer van de toekomst’. 

In dit artikel legt Laura Bas uit waarom GenZ’ers anders zijn dan het stereotype en hoe u ze echt bereikt. Met praktische tips om uw recruitment aantrekkelijker en effectiever te maken voor jonge talenten.

Ze staan te boek als lui, snel overprikkeld en veeleisend, maar in haar boek GenZclopedie schetst generatie-expert Laura Bas (28) een totaal ander beeld van de GenZ’er. "Elke generatie brengt vernieuwing met zich mee en vernieuwing stuit altijd op weerstand. Dat gebeurde decennia geleden met de Millenial en nu zijn het de GenZ’ers. Het is een narratief dat elke pakweg vijftien jaar weer terugkeert."

Ook interessant voor ondernemers: 'Zakelijk luistervoer: dit zijn de 10 business podcasts van 2025'

Dit zijn de 7 Groeitrends uit de Top 250 Groeibedrijven 2025

"Nederlandse GenZ’ers werken harder"

De afgelopen twee jaar voerde je het grootste kwalitatieve onderzoek naar jongeren op de Nederlandse werkvloer uit. Wat is het grootste misverstand dat leeft als het gaat om de gemiddelde GenZ’er? “Dat ze niet hard willen werken, overgevoelig zijn en hoge eisen stellen. Dat eerste stigma kan je al onderuithalen met heel eenvoudige data.” Vertel…“Nederland telt het hoogste aantal werkende jongeren in Europa. Wist je dat 77 procent van de Nederlandse jongeren werkt tegenover het Europese gemiddelde van 35 procent?”

Hoe zit het met die hoge eisen? “Die zijn heel gegrond, vind ik zelf. Ze spreken dat stigma van luiheid alleen maar tegen. Tijdens mijn onderzoek vroeg ik jongeren: ‘Wat heb jij van een organisatie nodig om serieus te overwegen er nog vijf jaar te blijven werken?’ Het antwoord was eigenlijk altijd unaniem: doorgroeimogelijkheden en de kans om zoveel mogelijk nieuwe dingen te leren.”

Lees ook: 'Klantcontact: onderzoek levert 10 gouden regels op'

Dit zijn de 7 Groeitrends uit de Top 250 Groeibedrijven 2025

Traditionele, verouderde manier van werven

Dat zijn geen onredelijke wensen. Toch vinden ondernemers het moeilijk om GenZ’ers te werven. Waar gaat het mis? “In principe staan bedrijven heel positief tegenover deze generatie, merk ik. Maar als we kijken naar recruitment, dan zie je dat er nog op een heel traditionele, verouderde manier wordt gewerkt.” 

Heb je daar een voorbeeld van?“Gemiddeld zitten Nederlandse jongeren 2,5 uur per dag op social media en consumeren ze voornamelijk videocontent. Dan is het natuurlijk best gek dat je nog steeds je vacatures blijft uploaden op je website of job board. Wat veel werkgevers ook vergeten is dat je met social media niet alleen actief zoekende GenZ’ers bereikt, maar ook latent zoekende jongeren die je bedrijf nog helemaal niet kennen, maar misschien over een half jaar wél een nieuwe baan willen vinden.”

Ook interessant: '#Techtalk 9: Remy Gieling – Nu investeren in AI, snel oogsten'

Dit zijn de 7 Groeitrends uit de Top 250 Groeibedrijven 2025

Het geheime recept

Aanwezig zijn op de kanalen en videocontent creëren: Is dat het geheime recept?“Het is een begin. Wat ik vaak mis zie gaan bij bedrijven is dat afdelingen HR en communicatie een concept bedenken om sollicitanten binnen te halen met een bedrijfsvideo van hoe zíj vinden dat het bedrijf eruit zo moeten zien en wat zíj mooi vinden. Vervolgens wordt er een peperduur videoproductiebureau ingehuurd, et voila."

"Maar wat krijg je dan? Een hyper professionele bedrijfsvideo van drie minuten met een logootje, fade in-effectje en shots die allemaal naadloos passen binnen het brand book. Mooi, maar de GenZ’er grijp je er niet mee. De grootste shift die bedrijven moeten maken om toekomstbestendig te zijn, is gewoon weer teruggaan naar de basis: Wat wil de sollicitant of de consument van mij?”

Hoe bereik je de GenZ’er dan wél? “Onderzoek waar vraag naar is. Het mooie aan social media is dat je kan zien waar mensen op zoeken en wat de trends zijn. Daar zijn algoritmes ook helemaal op ingespeeld. Elke video die op social media wordt geüpload, of het nou TikTok, YouTube of Instagram is, wordt automatisch aan een specifieke doelgroep getoond.”

Lees verder over AI: ‘Veelvoorkomende zakelijke problemen die AI kan oplossen’

Dit zijn de 7 Groeitrends uit de Top 250 Groeibedrijven 2025

Wat zijn de trends momenteel bij GenZ’ers? Wat voor videocontent werkt?“Wat je de laatste tijd veel ziet, zijn day in a life-vlogs. Video’s waarin je laat zien hoe je dag als bijvoorbeeld salesmedewerker bij bedrijf X eruit ziet. Welke taken heb je? Met welke collega’s werk je? Hoe ziet de vrijdagmiddagborrel eruit?”

Hoe spreek je ze aan? Welke tone of voice werkt het best?“Met teksten die bol staan van termen als ‘team player’, ‘stressbestendig’ en ‘geen 9 tot 5-mentaliteit’ kunnen ze niets. Wees to the point en geef concreet antwoord op basale vragen over salaris en arbeidsvoorwaarden. Dwing jezelf niet in allerlei bochten om een andere taal te spreken, maar wees authentiek, zonder opsmuk.”

Geen opsmuk? Waarom mogen we niet een beetje uitpakken?“Nee. Hoe meer opsmuk, hoe ongeloofwaardiger en hoe minder authentiek. GenZ is de generatie die het meest met reclame wordt geconfronteerd. Dat zorgt ervoor dat ze er een ingebouwde filter voor hebben ontwikkeld. Het raakt ze vele malen minder dan content die eerlijk is, entertaining en waar ze iets aan hebben.”

Dit zijn de 7 Groeitrends uit de Top 250 Groeibedrijven 2025

Tips voor werkgevers

Heb je nog een paar tips waar werkgevers vandaag nog mee aan de slag kunnen? Laura Bas: "Zeker. Hier komen ze.

1 De gouden regel op social media is dat de eerste drie seconden van je video bepalend zijn of mensen blijven kijken of niet. Hou daar dus rekening mee.

2 Jongeren hebben een hekel aan bedrijven die te laat aanhaken op TikTok-trends of challenges. Vaak zie je dat zo’n idee binnen een bedrijf eerst nog langs drie besluitsvormings-loketten moet en tegen de tijd dat de video wordt geplaatst is de inhoud al hopeloos achterhaald.

3 Wees jezelf en probeer niet geforceerd dezelfde taal te spreken. Dat hoeft namelijk niet en wordt nogal cringe gevonden."

De MKB Mentor

Krijg 1-op-1 advies van een mede-ondernemer