Het AR vitamine-universum van Yummygums
Vodafone Business opende onlangs een compleet nieuwe, pop-up shopping experience. In de Amsterdamse Shared Store konden consumenten door middel van AR-technologie kennismaken met drie vooruitstrevende webshops, waaronder Yummygums. Met Yummygums’ managing director Frank van Driel en medeoprichter Luuk van Hoogstraten blikken we terug: was het een leuk experiment of dé winkelervaring van de toekomst?
Begin december presenteerden drie webshops hun producten, in de eerste ‘virtuele stenen winkel’. Het winkelaanbod aan de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam: duurzaam modemerk studio subtl, koffiebrand Moyee Coffee en vitaminen- en supplementenonderneming Yummygums. In dit artikel geeft Yummygums zijn visie op het Shared Shop project.
Wat is Yummygums?
Sinds de oprichting, zo’n zes jaar geleden, maken de mannen achter Yummygums gezond leven nét een stukje leuker (en lekkerder). Ze ontwikkelden vitaminerijke supplementen in een kleurrijk en vooral smakelijk jasje. Het bleek een succes, dat niet onopgemerkt bleef. In 2021 haalde Yummygums een investering op van 1,2 miljoen euro, waarmee ze binnen rap tempo de internationale markt op konden.
Yummygums richt zich in de eerste plaats op online verkoop, maar is ook van plan meer fysieke retailers in te zetten om hun naamsbekendheid internationaal te vergroten. Een experiment zoals Vodafone’s SharedStore was dan ook een interessant avontuur voor de Yummygum-ondernemers.
Wat kan AR toevoegen aan jullie product en merk?
Frank: “Met Yummygums willen we mensen laten ervaren hoe leuk en makkelijk het kan zijn om gezond(er) te leven. Daarnaast is innovatie een van onze belangrijkste pijlers. Niet alleen op productniveau, maar ook als het gaat om merkbeleving. Onze deelname aan dit experiment was een mooie kans voor ons om te onderzoeken wat we allemaal kunnen met technologieën zoals AR."
Wat was het resultaat?
Luuk: “Samen met tech-bedrijf Capitola heeft ons brand team twee maanden gewerkt aan een 3D-omgeving waarin we ons verhaal konden vertellen. We staan regelmatig op beurzen en het gevoel dat we daar willen neerzetten door middel van displays en andere fysieke marketingtools, konden we nu in 3D tot leven brengen.’’
Wat waren de reacties?
Frank: “Heel positief. Voor onszelf was het ook heel interessant om te zien wat voor potentie AR-technologie en digitale interactie heeft in merkbeleving.’’
Zou dit een permanente oplossing kunnen zijn?
Frank: “Ik denk dat het een heel goede weergave is van wat er in de toekomst allemaal mogelijk is op retail-gebied. Het begin is er, maar voor het een permanente oplossing wordt, moet eerst de techniek worden doorontwikkeld.’’
Hoe zien jullie dat voor je?
Luuk: “Het gaat voornamelijk om het gemak waarmee consumenten deze techniek moeten gaan gebruiken. Zodra de wearables van consumenten zo zijn ingericht dat ze naadloos van fysiek naar virtueel kunnen overschakelen, met zo min mogelijk handelingen, dan heeft het serieus potentie.’’
Frank: “Daarnaast zijn deze technieken enorm kostbaar om te ontwikkelen en voor kleinere online retailers nog ver weg. Wanneer de techniek er klaar voor is en bereikbaarder is voor een grotere doelgroep, kan ik me voorstellen dit een voorproefje is van de toekomstige winkelstraat.’’
Lees ook: 'Vodafone Business innoveert met online winkels in 'Shared Shop'
Ook interessant: dit heeft studio subtl geleerd van het project. En: zo kijkt Moyee Coffee terug op de ervaring.
Deel dit artikel