Direct naar inhoud

Kees de Jong (nlgroeit) over event 17 juni: "Groei is een keuze"

Groeien is een keuze. Dat is de onverbloemde boodschap van Kees de Jong, initiatiefnemer van nlgroeit en keynote-spreker tijdens het event ‘Slimmer en sneller groeien’ op 17 juni in Amsterdam. Volgens De Jong is succes niet weggelegd voor ondernemers die het ‘gewoon goed’ doen. Alleen wie bovenmatig gemotiveerd is, kritisch durft te kijken naar zichzelf en zich openstelt voor gerichte feedback – vooral van mentoren – maakt kans om écht door te breken. 

Groei komt niet vanzelf. Het vraagt leiderschap, structuur, ambitie én de moed om te veranderen. En precies daarover gaat het event ‘Slimmer en sneller groeien’ op 17 juni bij DPG Media in Amsterdam. U kunt zich nog aanmelden, zie inschrijfdetails onderaan dit artikel!

Het event op 17 juni gaat over groei. Ondernemen is één, maar je bedrijf laten groeien is iets anders. Groeien is niet vanzelfsprekend. Wat dan wel?
“Groeien is een keuze. Veel ondernemers denken dat als ze maar goed blijven doen wat ze altijd deden, de groei wel komt. Maar zo werkt het niet. Groei moet je willen, je moet het organiseren en in je bedrijf designen. En daar hoort bij dat je als ondernemer je eigen functioneren opnieuw onder de loep neemt. Veel ondernemers zitten hun eigen bedrijf in de weg zonder dat ze dat doorhebben. Ze blijven hangen in gedrag dat misschien ooit werkte, maar nu de groei belemmert. Alleen als je bereid bent jezelf aan te passen, kan je bedrijf naar een volgende fase.”

Wat is het beste motief voor groei?
“Het beste motief is dat jij een product of dienst hebt die de wereld of je klanten blijer maakt. Iets wat uitmaakt. Als je daar echt in gelooft, dan wil je dat zoveel mogelijk mensen daarmee geholpen worden. Dán is groei logisch.”

Ook interessant voor ondernemers: 'Zakelijk luistervoer: dit zijn de 10 business podcasts van 2025'

Kees de Jong (nlgroeit) over event 17 juni:  "Groei is geen toeval, maar een keuze"

Hoe belangrijk is ambitie?
“De mate van ambitie van de ondernemer is de grootste groeidrijver. Mensen als Pieter Zwart van Coolblue en Jitse Groen van Just Eat Takeaway willen winnen. Die ambitie is de duwende kracht die door alle fasen van groei heen werkt.”

Kan groei noodzakelijk zijn?
“In elke markt zijn er winnaars en verliezers. Als jij niet groeit maar je concurrenten wel, dan verlies je het spel. Dan rest alleen nog hyperspecialisatie. Dus ja: groei kan noodzakelijk zijn om überhaupt te overleven.”

Wat zijn de drie grootste valkuilen bij groei?
“Eén: als de ondernemer zelf niet verandert. Twee: als de organisatie niet goed is ingericht op groei. Drie: als je het contact met de klant verliest doordat je te druk bent met intern gedoe.”

Kees de Jong (nlgroeit) over event 17 juni:  "Groei is geen toeval, maar een keuze"

Als je bedrijf groeit, moet je als ondernemer dan ook anders ondernemen?
“Zeker. Je moet van uitvoerend naar leidend. Van in het bedrijf werken naar aan het bedrijf werken. Dat betekent mensen in hun kracht zetten – en soms accepteren dat jij niet meer de juiste persoon bent voor de volgende fase.”

Moet een ondernemer die wil groeien ook z’n leiderschap aanpassen?
“Absoluut. En dat leer je niet van je eigen personeel – want die zeggen het je niet. Alleen andere ondernemers, met grotere bedrijven, kunnen je confronteren met wat jij zelf nog niet ziet.”

Groeien: heb je daar adviseurs of mentoren voor nodig? 
“Zeker. Mijn advies: zoek hulp. Sta open voor advies. Je hoeft het niet alleen te doen. Er is een juiste manier van delegeren, structureren, inspireren – en die kun je leren van andere ondernemers die verder zijn dan jij.”

Kees de Jong (nlgroeit) over event 17 juni:  "Groei is geen toeval, maar een keuze"

Wat kan een mentor betekenen? En wat heb jij geleerd van jouw mentoren?
“Mijn eerste mentor zei: ‘Je hebt één ding vergeten: aan jezelf werken als leider.’ Hij stuurde me naar een groeiprogramma in de VS, en dat veranderde mijn hele leven. Mijn tweede mentor hielp me een bedrijf van 1000 man leiden in Amerika. Zonder hem was dat mislukt.”

Waarom moeten ondernemers naar het event op 17 juni? Wat gaan ze mee naar huis nemen?
“We gooien honderd inzichten op je af, waarvan er tien relevant zijn. Als je er twee oppikt en gaat toepassen, wordt je leven significant beter. Dáár gaat het om. En als het niks oplevert? Dan mag je die 100 euro gewoon terugvragen.”

17
juni 2025

🕒 13:00

📍 Amsterdam

🎯 MKB

Laat je inspireren door de verhalen van groeiondernemers Simone van Erp en Ron Simpson.