Hoe staat de retail in Nederland er voor? Dit zijn de feiten en de cijfers
De Nederlandse retailsector staat op een kruispunt. Terwijl online omzetten met 6 procent stijgen en de detailhandel als geheel groeit, verdwijnen er relatief veel fysieke winkels. Online groeit harder dan fysiek. En dan de arbeidsmarkt: vacatures dalen met 25 procent, terwijl concurrentie verscherpt. Dit zijn de cijfers en de trends.
Dit artikel analyseert de nieuwste retaildata, van fysieke winkels tot online omzet en faillissementen. Krijg direct inzicht in waar de groei zit, welke sectoren juist krimpen en waar kansen liggen in vastgoed, personeel en omnichannel strategie.
In 2024 waren er ruim 83.800 fysieke winkels in Nederland, met een lichte groei van 1,3 procent ten opzichte van 2023. De retailsector omvat meer dan 13.000 kledingwinkels en genereert een omzet van circa €134 miljard per jaar. De sector biedt werk aan 888.550 mensen, wat neerkomt op 1 op de 10 banen in Nederland, en draagt 2,8 procent bij aan het bruto binnenlands product.
Ook interessant voor ondernemers: 'Zakelijk luistervoer: dit zijn de 10 business podcasts van 2025'
Winkels en leegstand
De winkelvloeroppervlakte kent het laagste niveau in bijna 80 jaar. Ondanks de toename van het aantal winkels in 2024 verdwijnen er nog steeds gemiddeld 2.500 verkooppunten per jaar sinds 2020. Het langdurig aanbod van winkelruimte (>3 jaar) bedraagt 276.000 m², wat neerkomt op ruim 20 procent van de totale markt.
Omzetontwikkelingen detailhandel
De omzet van de detailhandel steeg in de eerste negen maanden van 2025 continu, met een plus van 4,1 procent in het derde kwartaal. Ook het volume nam toe, met een groei van 2 procent in hetzelfde kwartaal. De maanden augustus en september lieten afzonderlijk een omzetstijging van 3,8 procent zien.
Lees ook: 'Klantcontact: onderzoek levert 10 gouden regels op'
Online vs fysiek
De online omzet bleef stevig groeien met een stijging van 6 procent in het derde kwartaal van 2025, gedreven door pure webwinkels met een plus van 10 procent. Multi-channel retailers zagen een stabiele omzetgroei van 0,1 procent, waarbij de online verkoop van home & living producten met 46 procent toenam.
Sectoren: food en non-food
De voedingssector zag in het tweede kwartaal van 2025 een omzetgroei van 2,8 procent, waarbij supermarkten 2,5 procent meer omzet realiseerden, ondanks een volumeafname van 2,1 procent. Voedingsspeciaalzaken deden het beter met 5 procent omzetgroei en een lichte volumestijging van 0,6 procent. De non-food sector groeide met 4,2 procent in het derde kwartaal van 2025, waarbij drogisterijen en recreatieartikelen met respectievelijk bijna 4 procent en 6 procent stegen. Consumentenelektronica kende een forse daling van meer dan 10 procent. Kledingwinkels zagen een lichte omzetstijging van 1,5 procent.
Ook interessant: '#Techtalk 9: Remy Gieling – Nu investeren in AI, snel oogsten'
Faillissementen en arbeidsmarkt
In het tweede kwartaal van 2025 steeg het aantal faillissementen in de detailhandel naar 89, een stijging van bijna 35 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2024. Daartegenover staat een daling van 7 procent in faillissementen in de totale economie.
De vraag naar personeel in de retailsector kromp sterk; zo daalde het aantal vacatures met 25 procent ten opzichte van het vorige jaar. Desondanks blijft de retailsector met 888.550 werknemers een van de grootste werkgevers in Nederland.
Deel dit artikel