studio subtl experimenteert met (duurzame) AR-shopping
Vodafone Business opende onlangs in Amsterdam de deuren van de Shared Store; een uniek experiment waar consumenten door middel van AR-technologie konden kennismaken met drie vooruitstrevende webshops. Modemerk studio subtl was er één van. Met Jorn van het Hof, oprichter van het duurzame fashionlabel, blikken we terug: was het een optimistisch foefje of de winkelervaring van de toekomst?
Begin december presenteerden drie webshops hun producten, in de eerste ‘virtuele stenen winkel’. Het winkelaanbod aan de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam: duurzaam modemerk studio subtl, koffiebrand Moyee Coffee en vitaminen- en supplementenonderneming Yummygums. In dit artikel geeft studio subtl zijn visie op het Shared Shop project.
Wat is studio subtl?
studio subtl is een van de weinige volledig duurzame mannenmodemerken in Nederland. De ontwerpen van studio subtl zijn niet alleen stijlvol, maar worden ook klimaatvriendelijk en humaan geproduceerd en gedistribueerd. Elke fase binnen het proces wordt zo duurzaam mogelijk aangepakt. Van duurzame grondstoffen tot gerecyclede verpakkingen, lokale productie, maar ook digitale oplossingen om uitstoot te verminderen.
Van het Hof, lange tijd werkzaam in de reclame- en retailbusiness, besloot in 2019 het roer drastisch om te gooien. Lange tijd fantaseerde hij over het ondernemerschap, iets met mode, maar dan wél duurzaam. ‘Ga je passie achterna’ drukte zijn moeder hem dikwijls op het hart. Na haar overlijden voegde Jorn de daad bij het woord en opende in 2020 de (digitale) deuren van het duurzame modemerk studio subtl.
Uit de collectie van studio subtl
Welke rol speelt technologie binnen studio subtl?
“Een cruciale rol. Met technologie kunnen we onze bedrijfsprocessen versnellen én zijn we in staat om steeds duurzamer en transparanter te werk te gaan. Zo maken we bijvoorbeeld gebruik van digital sampling, waardoor we op brand- en grondstoffen besparen. Normaal gesproken gaan er in zo’n fase twee tot vier prototypes aan vooraf. Door digitaal in 3D te samplen slaan we die stappen over. Dat is sneller en duurzamer.’’
In hoeverre sluit de SharedStore daarbij aan?
“Dat was een fantastische kans. Met het podium van Vodafone en in samenwerking met tech-bedrijf Capitola, hebben we een 3D-wereld gecreëerd waarin we ons verhaal kunnen vertellen.’’
Hoe zag dat er in de praktijk uit?
“Met behulp van een smartphone of tablet kregen bezoekers via een QR-code toegang tot de virtuele wereld van studio subtl. Ze konden langs onze nieuwste items struinen, maar ook ontdekken wat er achter het merk schuilgaat. En dat was voor ons het belangrijkst. We konden ineens zoveel meer vertellen over onze productieketen, de processen, de mensen die onze items maken en de stappen die we zetten in duurzaamheid. Het brengt het hele verhaal tot leven en maakt het transparant.’’
Uit de collectie van studio subtl
Een positieve ervaring, maar wordt dit ook het ‘nieuwe winkelen’? Hoeveel potentie heeft het?
“We staan nog maar aan het begin, denk ik. Een heel goed begin. Het is een uitstekende manier om een merk tot leven te brengen. Desalniettemin denk ik dat het een mix moet zijn van fysiek en digitaal.’’
Hoe zou dat er uit zien?
“Een digitale experience in combinatie met een klein (fysiek) aanbod aan producten, zodat je naast de virtuele beleving ook fysieke producten kan voelen, proeven en ruiken.’’
What's next?
"We hebben onlangs Sourc’d gelanceerd, een sub-label waarbinnen we bedrijven helpen met duurzame bedrijfskleding. De items zijn gekoppeld aan onze unieke Impact Tool, waarmee we bedrijven inzicht geven in hun positieve impact en besparing op het gebied van energie, waterverbruik en uitstoot. Ook hier liggen kansen wat betreft AR-technologie.’’
Lees ook: 'Vodafone Business innoveert met online winkels in 'Shared Shop'
Ook interessant: dit heeft YummyGums geleerd van het project. En: zo kijkt Moyee Coffee terug op de ervaring.
Deel dit artikel