Vodafone innoveert: hulpdiensten testen ‘kritieke communicatie’

50 hulpverleners. 3 landen. 24 uur. Een bende drugssmokkelaars wordt achtervolgd vanuit België, dwars door Nederland, tot in Duitsland. Een live test van kritieke communicatie tussen hulpdiensten uit meerdere landen. Resultaat: missie geslaagd voor Vodafone met technologiepartner Airbus.

De Europese Unie wil grensoverschrijdende breedbandcommunicatie voor hulpdiensten ontwikkelen. Een prototype is onlangs succesvol live getest. Samen met technologiebedrijf Airbus speelde Vodafone Business een belangrijke rol bij het realiseren van deze innovatieve oplossing op maat.

Het Horizon 2020 project van de Europese Commissie getiteld 'Broadway' vormt een uitdaging voor exploitanten: toon aan dat roaming van kritieke communicatie mogelijk is. Met andere woorden: dat het berichtenverkeer tussen hulpdiensten naadloos kan worden overgenomen wanneer zij de grens naar een buurland passeren. Een interessant vraagstuk. Zeker als we bedenken dat het in Europa gaat om maar liefst 1,4 miljoen eerstehulpverleners: politieagenten, brandweerlieden, ambulancemedewerkers en hun ondersteunende collega's. Feiko Vermeulen, vanuit de Nationale Politie betrokken bij de pilot: "Bovendien willen de Nederlandse hulpdiensten hun private communicatienetwerk C2000 vervangen. En omdat zij voor hun data gebruik willen maken van breedband, liggen publieke netwerken voor de hand."

'Roaming for first-responders'

In dit specifieke geval gaat het erom 'interoperabele missie-kritieke breedband aan te bieden over het hele Europese continent'. Populair gezegd: 'roaming for first-responders'. Het project bevindt zich inmiddels in de derde fase en in deze testfase zijn er van de oorspronkelijke vier concurrenten nog twee consortia over, Airbus en Frequentis. Vodafone Business is sinds augustus 2021 toegetreden tot het Airbus-consortium. In deze fase zijn drie scenario's ontworpen die levensechte situaties weergeven: een achtervolging van drugssmokkelaars in Kerkrade, een bosbrand in Ljubljana en een brand op een veerboot in Malaga. Alle drie scenario's zijn nu live uitgevoerd. 

"Het prototype moest de overgang van push-to-talk naar push-to-act vergemakkelijken: niet alleen spraak, maar ook gegevens, tekst, bestanden en video." 

Getest door 50 eindgebruikers

Het Airbus/Vodafone-prototype werd met succes door vijftig eindgebruikers uitgeprobeerd tijdens een dag lang veldtesten in en om Kerkrade — gekozen omdat het grenst aan Duitsland en dicht bij België ligt. Het prototype moest grensoverschrijdende geharmoniseerde toegang tot het netwerk met prioriteit mogelijk maken. End-to-end communicatie werd getest op meerdere niveaus: netwerken, apparaten en toepassingen. Vermeulen: "Voor deze proef hebben we tijdelijke controlekamers gebouwd in Nederland, Duitsland en België. Tijdens de veldtest konden de noodhulpteams politiewagens volgen die achter een bende drugssmokkelaars aan zaten, ook wanneer we schakelden van het thuisnetwerk naar het gastnetwerk over de grens. Dit alles was in realtime op een digitale kaart te zien."  

Vodafone innoveert: hulpdiensten testen ‘kritieke communicatie’

Quality of Service als kritieke dienst

"Al met al was de belangrijkste uitdaging in deze testfase om aan te tonen dat een gestandaardiseerd ecosysteem voor hulpdiensten in Europa goed kan functioneren. Het prototype moest de overgang van push-to-talk naar push-to-act vergemakkelijken: niet alleen spraak, maar ook het delen van gegevens, tekst, bestanden en video." 

Connectiviteit van de hoogste orde

In de digitalisering van de samenleving is de rol van het mobiele netwerk inmiddels snel gegroeid van persoonlijke communicatiemiddelen als laptops en mobiele telefoons naar zakelijke toepassingen. Die moeten helpen bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het ontwikkelen van AR/VR-toepassingen, het ondersteunen van Automatisch Geleide Voertuigen en andere innovatieve ontwikkelingen. Dergelijke zakelijke use cases vereisen een connectiviteitsdienst die betrouwbaar is in termen van bandbreedte, call-setup times, vertraging (latency & jitter) en andere verbindingskarakteristieken.

Vodafone innoveert: hulpdiensten testen ‘kritieke communicatie’

Datastromen garanderen en prioriteren

"Om aan de verschillende behoeften binnen het openbare netwerk te kunnen voldoen, gebruiken we geavanceerde technieken om datastromen te garanderen en te prioriteren", zegt Kraaij. "Zo kunnen zakelijke klanten de nationale dekking en capaciteit gebruiken voor geavanceerde use cases. QoS is een van de technieken voor kritieke communicatie die Vodafone Business kan bieden. En dat hebben we in de Broadway case onmiskenbaar gedemonstreerd." 

Naast QoS heeft Vodafone Business in Nederland onlangs Network Slicing gelanceerd, dat een percentage van de beschikbare radiocapaciteit garandeert voor specifieke toepassingen. Door zowel landelijke als lokale diensten aan te bieden, kunnen zakelijke klanten gebruikmaken van gegarandeerde mobiele capaciteitsdiensten via het state-of-the-art VodafoneZiggo netwerk, hoge investeringen vermijden en profiteren van snelle implementatie.

Vodafone innoveert: hulpdiensten testen ‘kritieke communicatie’

'Together we can'

Kraaij: "Met de pilot in Kerkrade hebben we samen met Airbus en andere partners succesvol de Quality of Service-technologie getest: we maakten het mogelijk voor gebruikers om hun prioriteitsprofiel mee te nemen bij roaming naar andere netwerken. Zo hebben we de haalbaarheid en betrouwbaarheid van kritieke communicatie voor verschillende hulpdiensten uit meerdere landen in de praktijk bewezen. En uiteindelijk hebben we hiermee opnieuw onze overtuiging bewezen dat Together we can."

Vrijblijvend gesprek met een specialist

Weten hoe uw organisatie efficiënter kan werken door digitalisering? Laat u terugbellen door onze accountmanager.

Vodafone innoveert: Hulpdiensten testen ‘kritieke communicatie’