Digital Marketing serie #9: Wat is een marketing funnel en hoe zet ik die in?
Een marketing funnel is een omschrijving van de ‘customer journey’ of klantreis die iemand aflegt met een bedrijf of product. Het beschrijft waar de klant mee bezig is van het eerste contactmoment tot de uiteindelijke aankoop. Hiermee kunt u inspelen op waar klanten behoefte aan hebben. Ook helpt het u bij het bepalen van een goede marketingstrategie. Een goed toepasbaar voorbeeld hiervan is het inzetten van het AIDA model.
Een online marketing funnel is een omschrijving van de klantreis die kan worden ingezet om potentiële in daadwerkelijke klanten om te zetten. Dit verhaal legt uit hoe dat werkt. Wilt u meer weten over hoe digital marketing voor u kan werken, bekijk dan de hele serie.
Waarom heb ik een online marketing funnel nodig?
Het doel van het inzetten van een marketing funnel is om potentiële klanten om te zetten in daadwerkelijke klanten. Wist u dat een klant gemiddeld vijf tot acht contactmomenten heeft gehad voordat deze daadwerkelijk een aankoop doet? Daarom is het handig om deze momenten in kaart te brengen. Hierdoor wordt duidelijk waar de klant mee bezig is en kunt u deze overtuigen van de waarde van een specifiek product of dienst.
Het uitdenken van een marketing funnel heeft nóg een voordeel. Dit is het verbinden van een marketingstrategie per stap. Zo is het in de beginfase van een marketing funnel beter om de klant te informeren en kunt u daarna de focus leggen op verkopen. In een online marketing funnel is per stap ook goed te meten wat wel of niet goed gaat aan de hand van data. Hierdoor kunt u ook efficiënt bepalen waar verandering nodig is of wat juist heel goed gaat.
AIDA-model voorbeeld
Het meest gebruikte model dat als marketing funnel kan worden ingezet is het AIDA-model. De vier letters wijzen hierbij naar de vier stappen waar de klant zich in bevindt tijdens zijn reis. Als voorbeeld nemen we een webshop die schoenen verkoopt.
De eerste stap is ‘Attention’ (bekendheid) waarin de klant voor het eerst in aanraking komt met de webshop. Dit kan bijvoorbeeld als resultaat van een een google search voor ‘schoenen kopen’ zijn, of door te klikken op een online advertentie die leidt naar de webshop.
In stap twee, ‘Interest’ (interesse), is de klant verschillende schoenen aan het bekijken. Er wordt dus interesse getoond in verschillende producten terwijl de klant zich oriënteert.
Tijdense de derde stap ‘Desire’ (verlangen) valt het oog van de klant op een specifiek paar schoenen. Psychologisch gezien verandert hier de mindset van ‘ik vind het leuk’ naar ‘ik wil het hebben’.
Tot slot is stap vier, namelijk ‘Action’ (actie). Wanneer de specifieke keuze qua product is gemaakt, converteert de geïntereseerde tot klant door het betalingsprocess te voltooien.
"Wist u dat een klant gemiddeld vijf tot acht contactmomenten heeft gehad voordat deze daadwerkelijk een aankoop doet?"
Begrijpen waar de klant mee bezig is
Het ontwikkelen van een marketing funnel is een basisbegrip voor de marketeer maar vooral ook een handige tool voor ondernemers die veel zelf doen. Door de contactmomenten van klantreis uit te stippelen kunt u uitvinden waar mensen eventueel op vastlopen of wat juist heel goed gaat. Met het begrijpen van waar de klant mee bezig is met behulp van een model zoals AIDA, kunt u de communicatie aanpassen en optimaliseren. U kunt de klant zo maximaal overtuigen van de waarde van een product of dienst.
Deel dit artikel