Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

5G maakt bij PSV unieke ‘fan experience’ in stadion mogelijk

Doelpunten en VAR-momenten meteen terugzien, spelersprestaties en wedstrijdstatistieken live in het stadion volgen op een tablet: in het Philips Stadion hoort het bij een middag of avond PSV. Met 5G-technologie en ‘network slicing’ voegt de ‘Brainport Experience Box’ een dimensie toe aan de ‘fan experience’ in Eindhoven. 

Met 5G-technologie en ‘network slicing’ voegt de ‘Brainport Experience Box’ een unieke dimensie toe aan de ‘fan experience’ in Eindhoven. In dit verhaal leest u hoe dat werkt. Lees ook over drones die met 5G-technologie magazijntellingen doen en over de 5G-wiedrobot die een revolutie ontketent in de akkerbouw.

De Brainport Experience Box is een speciaal stukje tribune in het Philips Stadion, met dertien luxe stoelen met tablets. Hierop kunnen daarvoor ingelote supporters en inwoners uit de regio Brainport Eindhoven thuiswedstrijden via een app in de overdrive beleven, hun blikken switchend tussen veld en tablet. Doelpogingen, passzuiverheid en de effectiviteit van het aanvalsspel: het verschijnt meteen als een overlay in de videoweergave van de wedstrijd, en elke wedstrijd worden features aan de tablet app toegevoegd. Als eerste voetbalclub ter wereld experimenteert PSV met dit ‘levende laboratorium’ tijdens thuiswedstrijden. 

5G in PSV-stadion

Technologie toegankelijk maken voor de massa

Damian Bott, Manager Marketing & Media bij PSV: “Het is één van de initiatieven, voortkomend uit een premium partnership onder de noemer van Brainport Eindhoven; het wil via PSV de betekenis van alle technologische innovatie die hier plaatsvindt toegankelijker maken voor de massa, ook in verband met de zo belangrijke talentwerving voor regionale technologiebedrijven.”

Databeschikbaarheid en mobiele connectiviteit zijn essentieel om die verrijkte ervaring van het wedstrijdbezoek in de Brainport Experience Box mogelijk te maken. Partner Ortec is de appbouwer en dataleverancier en VodafoneZiggo en Ericsson tekenden voor de mobiele connectiviteit. De bedrijven werken met Brainport Development en High Tech Campus samen in de 5G Hub, een initiatief waar organisaties support krijgen samen met een groot eco-systeem bij de ontwikkeling van maatschappelijk relevante innovaties waarin 5G mobiele netwerktechnologie een rol speelt. 

“Dankzij de hogere internetsnelheid van 5G en network slicing kunnen wij met onze partners ook oplossingen ontwikkelen in de sfeer van Augmented Reality en Virtual Reality.”

Databeschikbaarheid

5G in PSV-stadion

De databeschikbaarheid voor de Brainport Experience Box is overweldigend, dankzij structurele samenwerking tussen PSV en Ortec. Ruud van der Knaap, die bij deze Nederlandse wereldspeler op datagebied alle sport accounts overziet: “Wij voegen in allerlei sectoren onze data samen met data van verschillende leveranciers en bewerken en analyseren deze datastromen op basis van door onszelf ontwikkelde logica. Dat resulteert in objectieve data voor onze eindgebruikers. Belangrijk hierbij is om de juiste data op het juiste moment te tonen. Alle voetbalacties voeren wij in: waar op het veld, met welk been, op welk tijdstip, enzovoort. Klanten gebruiken deze inzichten voor onder meer spelersscouting, wedstrijdanalyse en spelersanalyse en -ontwikkeling. Uniek is dat PSV tijdens wedstrijden nu ook allerlei realtime data deelt met haar publiek in het stadion.”

De toeschouwer bepaalt wat hij ziet

De eerste versie van de app die Ortec voor PSV ontwikkelde biedt toeschouwers in de Brainport Experience Box al volop extra beleving: zij zien door een koppeling met de live-regiewagen van de uitzendgemachtigde (ESPN) instant replays van belangrijke momenten; ook kunnen zij vooraf widgets met data-informatie selecteren en deze data live volgen, bijvoorbeeld het percentage gewonnen duels van een favoriete speler. Van der Knaap: “Daaromheen ontwikkelen wij widgets met nog relevantere data. Denk bijvoorbeeld aan het aantal aangekomen passes in de laatste dertig meter richting het vijandelijke doel, en de spelers die in die eindfase van de opbouw het vaakst betrokken zijn.”

Naar een steeds betere wedstrijd-app

5G in PSV-stadion

In een tweede fase verwerken PSV en Ortec in 2022 inzichten van studenten van de Fontys-Hogeschool. Damian Bott (PSV): “Eén groep studenten onderzoekt welk soort data supporters tijdens wedstrijden het liefst op het scherm willen zien. De andere groep richt zich op design: hoe kunnen datastromen van verschillende leveranciers aantrekkelijk binnen één dashboard in de app worden samengebracht, zodat toeschouwers de app tijdens de wedstrijd heel intuïtief kunnen gebruiken?” 

Een uitdaging voor de Brainport Experience Box is zeker ook de connectiviteit: hoe krijgen die dertien geselecteerde toeschouwers de wedstrijdbeelden en data-overlays optimaal op hun tabletscherm in een stadion met tevens duizenden actieve smartphonegebruikers? Bott: “WiFi is in een vol stadion geen stabiele oplossing voor een adequate vertoning van data-intensieve content op mobiele media. Maar we wisten dat nieuwe ontwikkelingen op het gebied van mobiele connectiviteit en 5G ons konden helpen om toch die verrijkte wedstrijdbeleving voor onze fans mogelijk te maken.”

Network slicing cruciaal voor optimale connectiviteit

Gilian Colsen is namens de 5G Hub vanuit VodafoneZiggo als technical architect bij de Brainport Experience Box betrokken. “In het najaar van 2021 deden wij een eerste test in een halfvol stadion, met rond 20.000 toeschouwers. Wij merkten dat de ervaring voor de tabletgebruikers niet optimaal was; deze dertien mensen waren onderdeel van het grotere geheel dat in het stadion gebruik maakte van hetzelfde mobiele netwerk. Er moesten hierdoor te veel data door één lijn worden geknepen, waardoor gebruikers ‘uit het zicht gingen lopen’: zij kregen op de tablet beelden van situaties die zich minuten eerder al voordeden.”

De nieuwe techniek ‘network slicing’ lost dit op: “VodafoneZiggo levert mobiele connectiviteit in het gehele Philips Stadion, maar voor wat betreft de antenne die gericht staat op de Brainport Experience Box hebben we gezegd: iedereen mag gebruik maken van dat stukje radionetwerk, maar we garanderen via een aantal technische ingrepen wel dat maximaal 50% van die bandbreedte beschikbaar is voor de tablets in de Brainport Experience Box. Dankzij die gegarandeerde bandbreedte kwam de contentbeleving inderdaad op het gewenste niveau. Tegelijkertijd hadden de overige gebruikers in het stadion nog steeds een dermate goed mobiel internet dat ze geen last hadden van de verminderde mobiele bandbreedte die er voor hen overbleef.”

5G in PSV-stadion

Nog veel moois voor entertainmentsector in ‘t verschiet

In een volgende test wordt nagegaan of network slicing ook goed functioneert in een vol Philips Stadion, en of ook in die situatie de andere gebruikers daar geen last van ondervinden in hun mobiele mediagebruik. Voor de 5G Hub is dit project bij PSV buitengewoon leerzaam en waardevol, zo besluit Colsen: “Een end-to-end test in een vol stadion, in combinatie met de werking van de Ortec-app, is voor ons een volgende stap om te snappen: wat kunnen wij met ons mobiele netwerk en de 5G-techniek ‘network slicing’ nog meer voor de entertainmentsector ontwikkelen?”

Damian Bott (PSV) is tevreden over de snelle vorderingen rondom de Brainport Experience Box. Hij denkt alweer aan volgende stappen: “Dankzij de hogere internetsnelheid van 5G en network slicing kunnen wij met onze partners ook oplossingen ontwikkelen in de sfeer van Augmented Reality en Virtual Reality, die veel meer data vragen en dus meer bandbreedte vereisen. Denk bijvoorbeeld aan het – met een VR-bril – realtime meekijken naar wedstrijden vanuit het gezichtspunt van verschillende supporters, waarbij je makkelijk van tribuneplaats wisselt en zo de sfeer vanuit meerdere hoeken kunt ervaren, en dat vanuit je eigen woonkamer. Wij kunnen met rechtenhouders als ESPN optrekken om te achterhalen wat we op broadcastingvlak kunnen doen wanneer we deze oplossing beschikbaar hebben.” 

Is jouw bedrijf klaar voor de digitale versnelling?

 Wat is er nieuw aan 5G?
 Hoe kunnen ondernemers profiteren van 5G?
 Wat kunnen we verwachten in de toekomst?