Dit is wat AR en VR voor uw merk en product kunnen doen: 8 ideeën
Augmented reality en virtual reality zijn niet alleen voor games en entertainment. Boei uw klanten met meeslepende ervaringen! Vergroot de productiviteit van uw medewerkers! Met onze AR- en VR-ideeën voor uw bedrijf onderscheidt u zich van de massa.
Met AR en VR creëert u in uw bedrijf en voor uw klanten interessante ervaringen. Gebruik de technologie om u te onderscheiden van de concurrentie. Leuke voorbeelden? Zie hoe Albert Heijn, IKEA en Coolblue de technologie toepassen.
AR en VR: waar hebben we het over?
Augmented reality (AR) herkent onze echte omgeving en voegt daar virtuele elementen aan toe zoals computergegenereerde afbeeldingen, video's of andere digitale inhoud met behulp van smartphones, tablets of smart glasses.
Virtual reality (VR) brengt ons naar een door de computer gegenereerde, 3D, virtuele omgeving met behulp van een headset of vergelijkbaar apparaat, waar we kunnen bewegen en interageren met de wereld die we zien.
Meer leren: 'Wat is het verschil tussen AR en VR?'
AR en VR in uw bedrijf: het kan!
Er zijn heel veel goede redenen om AR en VR in uw bedrijf te gebruiken.
In een wereld waar directe persoonlijke service de norm is, kunnen AR en VR uw geheime wapens zijn. Ze kunnen uw bedrijf als het ware tot leven brengen en meeslepende ervaringen creëren die uw klanten boeien en een blijvende indruk achterlaten.
Het gebruik van AR en VR laat zien dat u een vooruitstrevend, technisch vooruitziend bedrijf bent. Het zal u onderscheiden van de concurrentie en de aandacht trekken, zelfs van grote spelers in de markt.
AR en VR kunnen een hele wereld van mogelijkheden openen. U kunt een wereldwijd publiek bereiken, nieuwe markten aanboren, uw horizon verbreden - en kosten besparen. Om uw creatieve radertjes aan het draaien te krijgen, hebben we hier acht snelle en gemakkelijke AR- en VR-bedrijfsideeën voor u op een rij gezet.
Voorbeeld 1: AR game voor El Jefe Salsa. Credits: Capitola
Acht manieren om AR en VR toe te passen
1. Producten visualiseren - Pronk in stijl door AR te gebruiken om virtuele afbeeldingen van uw producten te maken. Als u woonaccessoires verkoopt, kan AR uw klanten laten zien hoe ze eruit zien in hun nieuwe ruimte. Als u met mode of beauty bezig bent, kunnen mensen virtueel kleding, make-up of accessoires passen. Voor een meer diepgaande ervaring is VR de perfecte tool - vooral als u een ontwerpbureau bent dat samenwerkt met andere bedrijven. Stel u voor dat architecten u helpen om uw eigen huis te visualiseren, of dat u een autoshowroom bezoekt om een nieuwe auto te bekijken of er zelfs in te rijden. De mogelijkheden van VR zijn eindeloos.
2. Krachtige verpakking - Verfraai uw productverpakking door extra informatie of interactieve elementen toe te voegen die klanten kunnen openen via een eenvoudige AR-app zoals Google Lens. Of het nu gaat om handige how-to guides, productspecificaties, demo's of speciale promoties, AR biedt een echte bonus.
3. Training en ontwikkeling van vaardigheden - Creëer interactieve trainingen waarmee mensen procedures kunnen oefenen, nieuwe apparatuur kunnen leren kennen of veiligheidsprotocollen kunnen bijspijkeren via VR zoals Vive. Het is een praktijkgerichte, boeiende manier om teams te motiveren en het leren te laten bezinken.
4. Virtuele vergaderingen - VR is als de volgende generatie Zoom of Teams. Deel, werk samen en interageer met 3D-modellen, documenten en presentaties van over de hele wereld met platforms zoals Arthur. Met een VR-headset kan het ook lijken alsof u in een vergaderruimte zit met uw klanten of teamgenoten die in werkelijkheid thuis zijn of in hun kantoor aan de andere kant van de wereld.De Franse bankmultinational Société Générale en PwC zijn slechts twee grote namen die het voortouw nemen, maar nu er goedkopere, krachtigere headsets en apparaten op de markt komen, is het een ideaal moment voor mkb-bedrijven om ook mee te doen.
Voorbeeld 2: menubox concept voor Unilever, waarbij je de ingrediënten van je menu virtueel voor je ziet na het scannen van een QR code op een maaltijdbox. Credits: Capitola
5. Verbeterde reclame - Geef uw marketing een boost door AR op te nemen in uw campagnes. Interactieve advertenties of games en AR-filters op sociale media zoals Snapchat of Instagram zijn leuke manieren om uw merk op te laten vallen en mensen aan het praten te krijgen. U kunt zelfs AR-visitekaartjes maken die content ontgrendelen, zoals een introvideo voor een onvergetelijke vergadering.
6. Virtuele rondleidingen - Virtuele rondleidingen, geliefd in de vastgoedmarkt, zijn ideaal om mensen te laten zien wat u te bieden hebt voordat ze de reis maken. Denk aan reizen en horeca, evenementenlocaties, restaurants, onderwijsinstellingen, winkels, of kantoren en co-working spaces, enz.
7. Verbeterde klantondersteuning - AR kan uw klanten helpen door stapsgewijze instructies te geven, hulp bij het oplossen van problemen of zelfs virtuele chatbots, zoals Chat GPT. Het is alsof uw klantenserviceteam aan hun zijde staat, terwijl uw tijd en middelen bespaart.
8. Organiseer virtuele evenementen - Vergroot uw groene geloofsbrieven en bespaar geld door VR zoals vFairs te gebruiken om virtuele evenementen, beurzen en tentoonstellingen te hosten. Genereer leads en laat uw bedrijf zien aan een wereldwijd klantenbestand zonder vloeroppervlakte, stands of reizen te hoeven huren. Het is een kosteneffectieve manier om een grote indruk te maken.
Ook interessant: 'Vodafone Business innoveert met online winkel: Shared Shop'
Voorbeeld 3: Lipton. Credits: Capitola
Aan de slag
Hoe u AR en VR zakelijk inzet, hangt af van uw vaardigheden, budget en doelstellingen. Er zijn genoeg kant-en-klare, eenvoudige AR- en VR-apps of platforms die u eenvoudig kunt integreren met uw systemen. Maar als u echt de grenzen van de realiteit wilt verleggen, is het de moeite waard om eerst met een expert te praten.
Verder lezen: 'Waarom u nu met AR en VR moet beginnen'.
V-Hub maakt het persoonlijk
V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en een digitaal advies op maat voor uw bedrijf.
Deel dit artikel