5 manieren waarop datagestuurd werken uw bedrijf sterker maakt
Data is in veel bedrijven een essentieel onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering. Voor ondernemers is datagestuurd werken: analyses van gegevens zijn essentieel voor het nemen van beslissingen - en ze worden alleen maar belangrijker. Van het bijhouden van de tevredenheid van werknemers tot het begrijpen van de voorkeuren van klanten: ook uw bedrijf kan succesvoller worden als u en uw medewerker meer ‘datagedreven’ denken en doen.
Datagedreven werken betekent feitelijk dat u gestructureerd gegevens verzamelt over belangrijke zaken, deze gegevens analyseert en er uw beslissingen op baseert.
Wilt u ook weten hoe u met uw bedrijf digitalisering kunt omarmen en succesvoller kunt worden? Doe de Business Scan. Binnen vijf minuten heeft u een helder advies waar voor uw bedrijf de kansen liggen.
Wat is datagestuurd werken?
Het betekent letterlijk het gebruiken van beschrijvende, diagnosticerende, voorspellende analyses per inhoudelijk thema. Hoe kan dat uw bedrijf verder helpen? U neemt betere beslissingen, spaart tijd en trekt de juiste medewerkers aan. Ook kan datagestuurd werken u helpen om duurzamer te werken.
Maar vooral leert u op basis van data veel over uw klanten. Uit onderzoek is gebleken dat 88% van de ondernemers vindt dat het gebruik van gegevens hen helpt om op de hoogte te blijven van de behoeften en trends van klanten. Dit betekent uiteindelijk dat ze het veranderende gedrag van klanten voor kunnen blijven en kunnen reageren op een manier die het bedrijf voorbereidt op de toekomst. Wat zijn de voordelen van data-driven werken voor bedrijven?
1. Betere zakelijke beslissingen nemen
Wie een bedrijf heeft, moet beslissingen nemen over strategie en beleid. Maar wat is juist en verstandig? Dit is waar gegevens een groot verschil kunnen maken. Gegevens kunnen u het inzicht geven om te zien waar uw bedrijf presteert – en waar niet. Vervolgens kunt u beoordelen wat de beste volgende stappen zijn.
Moet u meer middelen inzetten op een bepaald gebied? Moet u een andere strategie kiezen voor de manier waarop u iets aanpakt? Dit zijn het soort vragen die gegevens u kunnen helpen beantwoorden; ze helpen u te handelen naar wat echt belangrijk is. Zo kunt u bijvoorbeeld vaststellen dat uw financiële afdeling moeite heeft om op tijd belangrijke overzichten voor te bereiden voor het einde van de maand of om budgetten gemakkelijk in te voeren. Gegevens kunnen deze inefficiënties aan het licht brengen. Ze helpen bijvoorbeeld signaleren dat er moet worden geïnvesteerd in meer personeel of betere software.
2. Verspil geen tijd en geld meer
Met de juiste gegevens in handen kunt u vaststellen waar onnodige kosten worden gemaakt. En: op die kosten bezuinigen. Misschien geeft u geld uit aan inefficiënte software of systemen die uw werknemers gewoon niet gebruiken, of veroorzaakt het gebruik van inefficiënte apparatuur een stijging van uw energierekeningen. Data-analyse biedt bedrijven het inzicht dat nodig is om inzicht te krijgen in gebieden zoals deze, bijvoorbeeld over zaken die hun budgetten uitputten. Als er dan eenmaal bezuinigd is, kunnen de uitgaven worden omgebogen naar waar ze echt nodig zijn.
Tegelijkertijd kan datagedreven denken en doen u ook de mogelijkheid bieden om inefficiënties en tijdrovende taken te identificeren die geautomatiseerd kunnen worden. Stelt u zich eens voor dat uw klantenserviceteam veel tijd kwijt is aan het beantwoorden van e-mailvragen die zij elke dag krijgen. Data-analyse kan u helpen dit te identificeren en aangeven dat automatisering noodzakelijk is. Met data-gedreven denken en doen kunt u ervoor zorgen dat uw medewerkers tijd besteden aan wat belangrijk is.
“Met data-gedreven denken en doen kunt u ervoor zorgen dat uw medewerkers tijd besteden aan wat belangrijk is.”
3. Leer uw klanten beter kennen
Als u sterke relaties met uw klanten wilt opbouwen, is het essentieel dat u hun behoeften leert kennen. En data-analyse kan u de sleutel geven om ervoor te zorgen dat ze terugkomen en loyaal blijven.
Telkens wanneer een klant contact heeft met uw bedrijf, komt er vitale informatie vrij over zijn voorkeuren. Dit kan van alles zijn, van hoe uw klant met uw bedrijf omgaat op sociale media of waarover klanten contact opnemen met de klantenservice. Al deze informatie kan worden samengevoegd om een beeld van uw klanten te vormen. Door een profiel van uw doelgroep op te bouwen, kunt u begrijpen wat ze echt willen en een service bieden die dit waarmaakt.
4. Huur het juiste talent in
Helaas bleek uit het onderzoek ook dat het nog steeds ontbreekt aan vertrouwen binnen en Personeel met de juiste vaardigheden is cruciaal voor het succes van uw bedrijf. Op basis van data kunt u ervoor zorgen dat u de beste – en vooral: de juiste – mensen werft. Als een groot deel van uw bedrijf bijvoorbeeld op projecten is gebaseerd, maar u mist de medewerkers om die projecten te leiden en te beheren, dan kunnen personeelsgegevens en prestatiecijfers dit duidelijk maken en u helpen vaststellen welke vaardigheden ontbreken. Vervolgens kunt u de lacunes opvullen en de ervaring van de kandidaten afstemmen op de eisen van het bedrijf. En als u de juiste mensen voor de juiste rol aanneemt, dan verhoogt dit ook de tevredenheid van de werknemers en de algemene productiviteit. .
5. Duurzamer worden
Naarmate meer bedrijven groener gaan ondernemen, helpt data-gedrevenheid hen daarbij. Een echt duurzaam bedrijf zijn betekent dat u data omarmt om u te helpen begrijpen waar uw bedrijf de negatieve impact kan verminderen. Gegevens kunnen inzichten verschaffen in alle aspecten van uw bedrijf en duidelijk maken waar u de meest effectieve veranderingen kunt doorvoeren. Dit kan bijvoorbeeld duidelijk maken hoeveel energie uw bedrijf verbruikt, zodat u maatregelen kunt nemen om dit te beperken, zoals het veranderen van de apparatuur die u gebruikt of iets eenvoudigs als ervoor zorgen dat u computers en lichten uitschakelt wanneer het kantoor gesloten is.
Data: de sleutel tot een slimmere onderneming
We hebben nog maar een tipje van de sluier opgelicht over de mogelijkheden van data voor uw bedrijf, maar naarmate data geavanceerder en toegankelijker worden, zal het ontsluiten van het potentieel ervan voor uw bedrijf van cruciaal belang zijn om de concurrentie voor te blijven. En als u eenmaal begint te profiteren van deze inzichten, bereidt u uw bedrijf voor op ongeëvenaard succes in de toekomst.
Speelt hybride werken in uw organisatie een grote rol en werken uw medewerkers overal en nergens? Heeft u als ondernemer medewerkers in uw team die veel on the road zijn - altijd en overal productief? Misschien wordt het voor u en uw medewerkers tijd voor een echte no-limits oplossing.
Hybride Vooruit
Alle collega's en klanten steeds verbonden met de zaak. Overal.
Deel dit artikel