Overslaan en ga naar inhoud

Fit For the Future-factor – digitale innovatie denken, dromen en dóen!

Wat bepaalt zakelijk succes? Niet alleen voor nu, maar ook in de toekomst? Elk jaar onderzoekt Vodafone het DNA van Fit For the Future-bedrijven. Waarom zijn deze bedrijven zakelijk succesvoller dan andere? Inmiddels is ‘FFtF’ een zakelijke succesfactor geworden die staat voor de fitheid en flexibiliteit waarmee een bedrijf uitdagingen met glans trotseert. Een staat van ‘klaar zijn voor de toekomst’.

Een opfrissertje: Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. Leer alles over Fit For the Future worden in ons e-book.

Neusje voor innovatie is niet voldoende

Nederland telt bijna 2,5 miljoen ondernemers. We zijn een ambitieus volkje, nieuwsgierig naar innovatie en lopen technologisch graag op de troepen vooruit. Maar met een beetje gevoel voor innovatie en een fancy bedrijfsapp bent u er als ondernemer nog lang niet. Hoe kunt u succesvol zijn in een steeds digitaler wordende wereld? Een mooi, innovatief product in de markt zetten is een uitdaging, maar níet direct voldoende om Fit For the Future verklaard te worden. Daar is toch echt meer voor nodig.

Vodafone stelde zes ondernemerseigenschappen samen. Herkent u zich als ondernemer in al deze zes criteria? Dan komt u in aanmerking voor een officieel FFtF-certificaat. De zes karakteristieken geven u bovendien inzicht in de elementen waar nog aan gewerkt moet worden. 

Fit For the Future-factor – digitale innovatie denken, dromen en dóen!

Wanneer bent u Fit For the Future?

FFtF-bedrijven scoren het hoogst op zes categorieën die onderzoekers hebben gedefinieerd. 

1: De toekomst is één grote speeltuin - Zijn plotselinge koerswijzigingen eerder een lekkere uitdaging dan een struikelblok? Wendbaarheid en een positieve mind-set zijn cruciaal voor Fit For the Future-ondernemers. Zij zien verandering als ultieme challenge, kijken met honger de toekomst in en zijn in staat ook hun medewerkers mee te nemen in hun can-do-mentaliteit.

  • Zijn plotselinge afwijkingen of veranderingen voor u uitdagend?
  • Hoe snel kunt u schakelen wanneer dat uw slagkracht vergroot?  

2: Tech-savviness stroomt door uw aderenVoor een Fit For the Future-ondernemer is techniek de sleutel tot vooruitgang. Deze omarmt tech-innovaties en is niet bang om te experimenteren. Voor deze ondernemer is digitalisering geen verplicht nummertje, maar een wezenlijk onderdeel van het businessmodel. Hetzelfde geldt voor cyber security. Met behulp van de juiste technologische tools weet deze ondernemer risico’s het hoofd te bieden en is dezevoorbereid op incidenten zoals cyber-aanvallen en datalekken.

  • Experimenteert u met nieuwe technieken en toepassingen?
  • Is techniek cruciaal voor uw inzicht in klantervaringen?
  • Tot in hoeverre bepalen innovatie en techniek uw businessdoelstellingen?
  • Sorteert u voor op mogelijke tech-problemen en cyber-criminaliteit?

Ook Fit For the Future-gecertificeerd: FC Urban. Lees er alles over.

Fit For the Future-factor – digitale innovatie denken, dromen en dóen!

3: U navigeert als een formule-1 coureur - Bij een FFtF-ondernemer ligt de technologische routekaart op het dashboardkastje (niet erin). Strategieën zijn minutieus uitgestippeld, maar zijn tegelijkertijd buigzaam genoeg om in te kunnen spelen op onverwachte veranderingen.  Van automation marketingtools tot slimme data-oplossingen: u zorgt ervoor dat u zo efficiënt en effectief mogelijk kunt anticiperen op de wensen van de klant.  

3+ Ook duurzaamheid is een fundamenteel onderdeel van jouw (technologische) plan - U verlaagt uw CO2-uitstoot, maar investeert ook in groene ketens, circulariteit en loopt daarin het liefst vijf passen vooruit.

  • Hoe snel weet u nieuwe technologische oplossingen op te nemen in uw strategie?
  • Werkt u met KPI’s en numerieke tools die uw  vooruitgang monitoren?
  • Integreert u Iot-technolgie in uw strategische plannen?
  • Hoever bent u in duurzame bedrijfsvoering?

Lees over Odd.bot, het eerste Fit For the Future bedrijf in Nederland. 

Fit For the Future-factor – digitale innovatie denken, dromen en dóen!

4: Strategy is your middle name - Uw plan is mooi, maar uw strategie kan het bewijzen. Data zijn uw beste vriend en wijzen u de juiste weg. Alle beslissingen die u maakt zijn specifiek, gedocumenteerd en gebaseerd op cijfers. 

  • Spelen data de hoofdrol in uw lange – én korte termijnstrategie?
  • Weet u numerieke waarden om te zetten in concrete business-goals? 

Lees verder: hoe Full Circle Clothing het FFtF-certificaat bemachtigde.

"Er zijn geen ontwikkelingen die u ontgaan."

5: U bent on top of elke trend - Of het nu gaat om verse technologische ontwikkelingen of maatschappelijke trends; u bent er eerder bij dan de krant van morgen. Er zijn geen ontwikkelingen die u ontgaan. U probeert ze te doorgronden, te kwantificeren en ze strategisch toe te passen op uw business.

6: Flexibiliteit is een vanzelfsprekendheid - U laveert moeiteloos tussen handmatige – en geautomatiseerde processen. Relevante trends en uitdagingen adopteert u zonder moeite, terwijl u ook anderen weet te enthousiasmeren. De FFtF-ondernemer is een teamplayer met oog voor het individu. U weet de juiste teams samen te stellen, aan te sturen en ze te trainen in de route naar innovatie.

  • Op welke manier zet u in op het trainen en opleiden van medewerkers?
  • Hoe zit het met uw schakelsnelheid als het gaat om het implementeren van nieuwe technologieën?

Ook interessant: Fit For the Future-bedrijven zijn vaak ook vooruitstrevend op het gebied van duurzaamheid.

FC Urban scoort met Fit For the Future

Hoe kunt u officieel Fit For the Future worden verklaard?

Bent u benieuwd of uw onderneming Fit For the Future is? Dat komt u te weten als u onze survey invult. Bij elk aspect van het ‘FFtF-zijn’ hoort een score. Organisaties die 75 of meer punten scoren, zijn Fit For the Future.  

Vul hier de survey in en Vodafone Business neemt contact met u op.