Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Organisatiebeleid voor succesvol hybride werken – 5 tips

84% van de thuiswerkers in Nederland wil, na de pandemie, niet meer vijf dagen op kantoor werken. Oftewel, de versnelde digitalisering bij bedrijven het afgelopen jaar zorgt ervoor dat de hybride werkplek het nieuwe normaal wordt. Hoewel er veel wordt gesproken over de uitdagingen van deze transformatie, voert positiviteit de boventoon bij veel organisaties. Zo ook bij VodafoneZiggo, die hybride werken ziet als een verrijking. De organisatie maakte daarom een e-book met lessen en tips voor succesvol hybride werken voor de lange termijn. In deze blog verklappen we er 5.

Hybride werken is een verrijking voor organisaties die het met beleid voeren, lessen trekken en blijven optimaliseren.

Het is mooi als organisaties hybride werken goed kunnen laten functioneren, want het levert zowel voor organisaties zelf als de samenleving grote voordelen op. 

  • We reizen minder. Onze koolstofvoetafdruk wordt kleiner en de druk op de huizenmarkt gaat langzaam omlaag, doordat mensen sneller kiezen verder weg van kantoor te wonen.
  • Mensen werken efficiënter. Ze kunnen zich thuis beter concerteren, het werk wordt meer gestructureerd en we nemen beslissingen efficiënter en effectiever.
  • Diversiteit neemt toe. Mensen kunnen makkelijker deelnemen vanuit huis, waar partners hun taken in het huishouden en het gezin beter kunnen verdelen. En de gelijkheid in virtuele interactie laat meer mensen een bijdrage leveren.
  • Minder ziekteverzuim door een betere werk-privébalans. En doordat de drempel lager is te vanuit huis te werken met milde klachten. 

Om hybride werken te laten werken en als organisatie te profiteren van voordelen ervan is het belangrijk beleid vast te leggen en duidelijk te communiceren. Onderstaand 5 tips uit het e-book van VodafoneZiggo om mee te nemen in zo’n beleid:

1. Bied de keuze

Niet iedereen is in een positie om thuis te werken. Integreer het daarom op vrijwillige basis en laat medewerkers die graag vijf dagen per week op kantoor willen werken, dat – wanneer het kan – ook gewoon doen. 

“Het is belangrijk om op kantoor te zijn om de verbinding met het bedrijf en collega’s sterk te houden. Daarbij horen ook toevallige ontmoetingen bij de koffieautomaat.” 

2. Zet de teams voorop

Bij hybride werken is teamfocus essentieel. Teams werken het best als alle leden virtueel werken óf alle teamleden fysiek bij elkaar zitten. Als het ene deel van het team thuiswerkt en de rest op kantoor zit, maakt dat de onderlinge band minder sterk en de werkwijze minder effectief. Goede teamafspraken – door de teams zelf! - over wanneer virtueel en wanneer fysiek zijn daarmee belangrijk.

3. Laat werkzaamheden leidend zijn voor virtueel of fysiek

Laat de werkzaamheden bepalen of het handiger is virtueel of op locatie te werken. Hoewel nagenoeg alles virtueel kan, zijn er altijd werkzaamheden die beter gaan door met elkaar in dezelfde ruimte te zijn, zoals creatieve sessies, complexe uitdagingen of feedbackgesprekken. 

Succesvol organisatiebeleid hybride werken

4. Stuur op oplaadtijd

Zorg dat werkdagen niet helemaal volgepland zijn met meetings en zorg dat iedereen tussendoor even kan bewegen. Bijvoorbeeld door elk uur een kwartier vrij te houden van meetings en rond de lunch gedurende een uur helemaal geen meetings te plannen.

“We moeten het momentum nú pakken — voordat we weer in oude patronen vervallen. Nu kunnen we het welzijn van onze medewerkers verbeteren door een betere balans tussen werk en privé te realiseren.”

5. Blijf hybride werken optimaliseren

We staan nog maar aan het begin van allerlei nieuwe ontwikkelingen. Van tijd tot tijd moeten beleidskeuzes worden herzien om voorop te blijven én te voorkomen dat we weer gaan werken zoals we al deden.

Maak de sprong naar hybride werken

 Tips en trends over hybride werken
 Oplossingen voor kleinere en grote bedrijven
 De optimale balans tussen thuis en kantoor