Digital Marketing Serie #10: Micro- en macroconversies: wat zijn het en hoe meet u ze?

Als u het conversiepercentage op uw website wilt verhogen is het verstandig om de termen micro- en macroconversie te kennen. Ze spelen een belangrijke rol bij conversie optimalisatie en geven inzicht in de gebruikers in hun customer journey. Maar wat zijn deze micro- en macroconversies precies? En hoe kunnen zij u ondersteunen? 

Conversies bijhouden is erg belangrijk als u uw website wilt optimaliseren. Wat zijn micro- en macro conversies, en hoe meet u deze? Dit verhaal legt het uit. Wilt u meer weten over hoe digital marketing voor u kan werken, bekijk dan de hele serie.

Wat zijn micro- en macro-conversies?

Om meer conversies te genereren op uw website is het belangrijk dat u een duidelijk doelvoor ogen hebt. Heeft u een webshop, dan is het doel om zoveel mogelijk te verkopen. Doet een gebruiker een aankoop, dan spreken we over macroconversie. Macroconversie gaat dus over het behalen van uw belangrijkste doel of gebeurtenis. Dit kan bijvoorbeeld ook het aanmaken van een account zijn, of inschrijving voor e-mail mailings.  

Maar hoe zorgt u dat uw bezoekers dit doel bereiken? Microconversies zijn alle acties of gebeurtenissen die naar dat doel leiden. Voor een webshop kan dit bijvoorbeeld het bekijken van de productpagina zijn, het sharen of liken van het product, of het toevoegen van een product aan het winkelmandje. 

Meten is weten

En hier wordt het leuk, want wanneer u Google Analytics goed instelt, creëert het een overzicht over wat gebruikers waar doen op de website. Haken bezoekers af bij het winkelmandje? Of spenderen ze maar twee seconden op de productpagina? 

Er zijn twee manieren om dit te meten, maar we zullen hier de makkelijkste en snelste manier beschrijven. Alles over doelen instellen leest u in dit artikel. Hieronder lichten we een specifiek doel toe.

"Het voordeel van een destination goal is dat het makkelijk op te zetten is. Met een paar klikken krijgt u een goed overzicht van wat gebruikers bij welke stap doen."

Een destination goal maken

De naam verklapt het al een beetje. Hier stelt u de laatste pagina in die uw klant bereikt op de website. Vervolgens voert u alle stappen in die naar die stap leiden. 

Kies ervoor om ‘funnel’ aan te zetten wanneer u een destination goal maakt. Vervolgens kunt u maximaal 8 URL’s invullen die leiden naar het doel. Als u bijvoorbeeld een webshop heeft, dan kan de bestemming de bedankpagina zijn. Alle stappen daarvoor kunnen pagina’s zijn zoals het winkelmandje, checkout en payment.  

Wanneer dit ingevuld is, kunt u de funnel visualisation terugvinden in het conversierapport onder ‘goals’. Het voordeel van een destination goal is dat het makkelijk op te zetten is. Met een paar klikken krijgt u een goed overzicht van wat gebruikers bij welke stap doen. Het kleine nadeel is echter dat de nummers gebaseerd zijn op pageviews. Wanneer een gebruiker dus vaker dezelfde stappen herhaalt, blijft dit optellen.

Wat zijn micro- en macro-conversies?

Essentieel voor het behalen van het doel

Macroconversie gaat over het belangrijkste doel of gebeurtenis voor uw website, en microconversies zijn van essentieel belang voor het behalen van dat doel. Door een destination goal op te zetten kunt u zien wat bezoekers bij welke stap op uw website doen. Met dit inzicht weet u waar u kunt optimaliseren. 

Meer weten over Google Analytics? Leest het artikel 'Zie uw verkeer met Google Analytics'

Alles leren over digital marketing? Bekijk de hele serie

Wie hybride werken voor zich laat werken, laat zijn medewerkers excelleren

Bijgaande oplossingen zijn te combineren.

Dé zakelijke beveiligingssoftware.

Iedere medewerker een passend abonnement.

De telefooncentrale in de cloud.

BusinessScan

Advies over uw digitale oplossingen

Beter en veiliger samenwerken met uw medewerkers? Slimmer bereikbaar zijn? Doe de Business Scan en krijg binnen 5 minuten gratis en vrijblijvend ICT-advies voor uw bedrijf.

Onderwerpen