Digital marketing serie #8: zie uw verkeer met Google Analytics
Als u een website heeft, dan is het instellen van een Google Analytics account een must. Via deze route kunt u namelijk ontdekken wat er precies op uw website gebeurt. Werkt mijn site wel optimaal? En hoeveel bezoekers heb ik gehad afgelopen week? Elk relevant stukje data is te vinden via uw Analytics account.
Het instellen van een Google Analytics account is een must. Alleen zo krijgt u inzicht in uw websiteverkeer. Wilt u meer weten over hoe digital marketing voor u kan werken, bekijk dan de hele serie.
Wat is Google Analytics?
Google Analytics geeft u een duidelijk beeld van de (aantallen) bezoekers, de verkeersbronnen, paginaweergaves en nog veel meer. Al deze data meet Analytics door middel van een trackingcode. Dit stukje code plaatst u in de site waardoor vanaf dat moment al het verkeer naar uw website wordt bijgehouden. Bij een eigen CMS is het installeren van deze code anders dan bij bijvoorbeeld een WordPress website. Met een heldere uitleg is dit gelukkig niet al te moeilijk.
Site optimaliseren
Met de data uit Analytics kunt u vervolgens uw website optimaliseren.U kunt namelijk zien welke bezoekers het belangrijkste zijn voor uw website, en daarmee het meeste opleveren. Zo kunt u bijvoorbeeld zien waar uw bezoekers vandaan komen. Is dit vanuit Instagram? Of misschien wel vanuit een nieuwsartikel?Door hier inzicht in te krijgen kunt u beslissingen nemen voor uw hele business.
Met Analytics ziet u onder andere van uw bezoekers:
- Welke pagina’s ze het meeste bekijken
- Via welke websites ze op uw website terecht komen
- Hoe lang ze blijven hangen op een pagina
- Op welke pagina’s ze de website verlaten
- Uit welke landen ze komen
- Of ze via een mobiel of tablet kijken
Doelen en conversies
In Google Analytics is het ook mogelijk om doelen te stellen. Zo kunt u zelf bepalen wat als een ‘geslaagde’ actie telt. Denk aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, het bezoeken van een bepaalde pagina, of het doen van een aankoop. Google geeft hiervoor een handig stappenplan.
"U kunt zelf bepalen wat als een ‘geslaagde’ actie telt. Denk aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, het bezoeken van een bepaalde pagina, of het doen van een aankoop."
Sneller fouten oplossen
Stelt u zich voor: u heeft een pagina binnen uw site opgezet, maar er is per ongeluk een foutje in geslopen. Hierdoor werkt een formulier niet en krijgt u geen aanmeldingen voor uw nieuwsbrief. Nu zou u hier normaal gesproken niet zo snel iets van merken.
Maar gelukkig heeft u net Analytics ingesteld. In Analytics ziet u dat er afgelopen week geen aanmeldingen van de nieuwsbrief zijn geweest. Ook ziet u dat het bouncepercentage en uitstappercentage op de betreffende pagina enorm hoog zijn. Hierdoor gaan de alarmbellen af en gaat u kijken wat er mis is met de pagina, zodat u de fout snel kunt herstellen.
Koppelingen
Als u op een gegeven moment nóg meer inzicht wil krijgen, dan kan dit. Zo kan bijvoorbeeld Search Console gekoppeld worden aan Analytics. Met Search Console kunt u allerlei informatie over organische zoekopdrachten vinden. Deze informatie kunt u weer gebruiken om uw content aan te passen en zo hoger te ranken in Google.
Nu klinkt het plaatsen van codes op uw website misschien niet aantrekkelijk en complex. Ook daar heeft Google een oplossing voor. Om makkelijk uw tags te beheren is er Google Tag Manager. Deze tool zorgt ervoor dat u maar één keer een trackingcode op uw website plaatst, waarna u nieuwe tags binnen Tag Manager kunt regelen. Dit is een stuk overzichtelijker!
Deel dit artikel