De ondernemerslessen van Kelly Weekers

Het ondernemersgeheim van Kelly Weekers: “Ga op je snufferd!”

Een eigen uitgeverij, drie bestsellers en een veelbelovende missie in LA; het gaat Kelly voor de wind. Maar dat succes komt niet zomaar aanwaaien. Kelly Weekers deelt haar ondernemersgeheim: “Ik ben vaak genoeg op mijn snufferd gegaan, hoor.” V-Hub sprak de psycholoog en ondernemer zowel voor als na haar promotietrip naar LA.

Kelly Weekers is een ras-ondernemer, zo leest u in dit verhaal. Als u net zo ambitieus bent en uw bedrijf verder wilt helpen, doe dan de Business Scan. Binnen enkele minuten heeft u een gericht advies om het met uw business beter te doen!

Samen met Moniek van Rheenen, haar partner in crime, reisde Kelly af naar Los Angeles voor een roadtrip ter promotie van haar nieuwe boek ‘The Power of Choice’. “Als een soort mantra zeggen Moniek en ik steeds tegen elkaar dat het een succes gaat worden”, vertelt Kelly. “Zo werkt onze mindset”. 

"In de VS ben ik vooralsnog een ‘nobody’"

"De grote oversteek… Om heel eerlijk te zijn, de zenuwen gieren door mijn lijf. Voor mij is dit weer een sprong in het diepe. In de VS ben ik vooralsnog een ‘nobody’, begin ik van voren af aan. Daar ben ik Kelly uit Nederland met haar boek en moet ik nog maar bewijzen wat ik waard ben.’’ 

Het is een risico, maar wel eentje die bij me past. Ik weet inmiddels waar ik goed in ben, waar mijn krachten liggen en dat geeft zelfvertrouwen. Bovendien ben ik niet de persoon die elke dag hetzelfde riedeltje wil draaien. Ik heb die uitdaging, die thrill echt nódig. Het is dé manier om mezelf uit te dagen, me verder te ontwikkelen en nieuwe talenten in mezelf te ontdekken.’’

Het ondernemersgeheim van Kelly Weekers: “Ga op je snufferd!”

“Káp met dat naar buiten kijken en vergelijken”

"Het woord ‘falen’ ken ik niet. Ik probeer heel veel uit en waar het ene project slaagt, mislukt het andere. Heel waardevol, want je leert ervan. Ik ben zo vaak projecten begonnen om er even later achter te komen dat het niet werkte, of dat ik er gewoonweg geen plezier in had. Niet alleen de successen, maar ook de ‘errors’ mag je vieren. De Amerikaanse ondernemersgeest spreekt me daarom ook erg aan. Ondernemers die daar een faillissement overleven, worden eerder bejubeld; ze hebben iets geleerd, iets doorleefd. Dat positieve denken, de wil en de dúrf om voor iets te gaan, dat inspireert me.’’ 

"Dat positieve zelfvertrouwen, daar zouden we hier echt wat van kunnen opsteken. Ik merk namelijk dat er steeds meer onzekerheid heerst onder ondernemers. Vragen als: “Kan ik het wel? Durf ik het wel? Ben ik wel net zo goed als die ander?” worden alleen maar versterkt door social media. Tegen ondernemers die ik coach zeg ik altijd: “káp met dat naar buiten kijken en vergelijken”. Moniek en ik coachen ondernemers op strategie en mindset. Dat stukje strategisch ondernemen kan je leren, maar die mindset, dáár zit vaak de crux. Er is zoveel onzekerheid en faalangst en die zijn – als je het mij vraagt – in de meeste gevallen gebaseerd op die vergelijkingsreflex.’’

Doe de gratis Business Scan en ontdek welke oplossingen u nodig heeft.

"De triomfen en successen die je op LinkedIn en Instagram terugziet moet je met een flinke korrel zout nemen. Het zijn slechts fragmenten van de werkelijkheid. Dat je als ondernemer enorm kan struggelen, dat er dingen mislukken, dat je in het weekend en op vakantie moet buffelen, dat lees je er zelden. Het geeft mensen een onrealistisch beeld van wat ondernemen wérkelijk inhoudt.’’

Het ondernemersgeheim van Kelly Weekers: “Ga op je snufferd!”

“Sinds ik moeder ben kan ik heel goed ‘nee’ verkopen”

"Die peer pressure snap ik wel, al voel ik die zelf niet. Dat zit niet in mijn karakter. Als ik anderen zie die succes hebben, geeft het me eerder een drive. Zeker als ik zie dat ondernemers doen waar ze écht goed in zijn. En dat heb ik zelf ook moeten leren.” 

"Ik leerde vooral dat ‘nee’ zeggen een kracht is en geen zwaktebot. Ik heb een tijd lang modellenwerk gedaan. Aanvankelijk vond ik die glitter & glamour wel interessant, maar na verloop van tijd merkte ik dat het plezier verdween en negativiteit de overhand nam. Ik ontdekte: dit is niet waar ik moet zijn, ik ben hier niet de Kelly die ik wíl zijn. Maar het ‘nee’ durven verkopen kwam pas echt toen ik moeder werd. Ik kon niet meer overal ‘ja’ op zeggen, want ik had er simpelweg geen tijd meer voor. Maar ik besefte ook: voor al die uren die ik heb gewerkt, had ik zoveel meer plezier kunnen hebben én meer kunnen verdienen. Vanaf dat moment heb ik alleen nog maar klussen aangenomen waar ik energie van kreeg en was ‘nee’ verkopen ineens niet meer zo lastig.’’

"Ook als je doet wat je leuk vindt, moet je knokken."

"Terwijl ik dit vertel, hoor ik ondernemers al zeggen: ‘ja hoor eens, je kunt niet alleen maar doen wat je leuk vindt, er moet ook brood op de plank.’ Dat snap ik. Maar ondernemers voelen zich vaak geleefd en uitgewoond omdat ze hun agenda’s volstampen met werk dat ze éigenlijk niet leuk vinden. Wat nou als je het aantal klanten waar je liever niet mee bezig bent terugbrengt naar het hoognodige? En je je verder focust op de projecten waar je power bij voelt en waar je kracht ligt? Dat je nou écht eens werk maakt van projecten waar je feeling mee hebt? ‘Ja’ zeggen bij alles betekent niet per definitie méér inkomsten, dus méér succes.’’ 

"En dat niet iedereen succesvol kan ondernemen is helemaal oké. Sterker nog, het ondernemen wordt veel te veel gehyped, als je het mij vraagt. Maar het is heus niet de heilige graal. Ook als je doet wat je leuk vindt, moet je knokken, ga je op je snufferd en moet je brandjes blussen en continu oplossingen vinden op steeds weer nieuwe problemen. En eerlijk is eerlijk, niet iedereen is daarvoor in de wieg gelegd. Weten waar je niet goed in bent, die constatering, is óók waardevol. Het is geen falen, het is kennis die de weg vrijmaakt naar nieuwe keuzes.’’

Een paar weken later, terug uit LA

Na terugkeer uit LA spreekt V-Hub Kelly Weekers opnieuw. De trip was een succes. ‘Can’t wait to read! Thank you @KellyWeekers! Postte Kris Jenner op haar Instagram. Weekers over haar ervaringen en indrukken: "Geloof me, ik zat echt wel met knikkende knieën in dat vliegtuig. Het is zó’n automatisme om jezelf bezwaren en onzekerheden toe te dichten. ‘Kan ik het wel, er zijn er al zóveel, doe ik het wel goed?’ Ook ik heb dat, hé. Maar juist de durf, die intuïtie, dat sterkt me. Die brengen me daar." 

"Ik merkte dat het thema ‘mentaal welzijn’ daar veel meer bespreekbaar is dan in Europa – laat staan in Nederland, waar mentale gezondheid écht nog vaak een ondergeschoven kindje is. Er is nog zóveel te doen op dat gebied! En die wetenschap sterkt me in mijn ambities." 

"Ook business wise merkte ik dat ik me in een nieuw, spannend klimaat bevond. De perceptie is dat het daar sneller gaat, dat het oppervlakkiger is. Maar niets is minder waar. Ik merkte juíst dat ik tot de kern kon komen, omdat mensen daar echt je verhaal willen horen. Ze willen leren, zijn eager en nieuwsgierig op een discrete manier."

 

BusinessScan

Advies over uw digitale oplossingen

Beter en veiliger samenwerken met uw medewerkers? Slimmer bereikbaar zijn? Doe de Business Scan en krijg binnen 5 minuten gratis en vrijblijvend ICT-advies voor uw bedrijf.