Direct naar inhoud

Van idee naar praktijk: 7 cruciale stappen in productontwikkeling

Een gat in de markt opvullen: voor veel ondernemers is dat het ultieme doel. Maar een goed idee alleen is niet genoeg om een nieuw product ook tot een succes te maken. Hoe u zorgt dat het product dat u ontwikkelt zo succesvol mogelijk op de markt komt, leest u hier. 

Hoe komt u tot een goed productidee, en hoe krijgt u dit product vervolgens succesvol op de markt? Volg deze 7 stappen voor om van een concept tot een winnend product te komen.

Vrouw denkt na over een idee voor productontwikkeling

Stap 1: Leg de basis met een idee

Een goed product begint met een goed idee. Maar hoe komt u tot dat 'aha!' moment? Daar zijn meerdere manieren voor. Zo kunt u werken met mindmaps of brainstormsessies om tot nieuwe ideeën te komen, of om zo dat zaadje dat in uw hoofd geplant is verder te doen groeien. 

Een andere manier, en helemaal van deze tijd, is AI inschakelen. Zo komt u wellicht tot invalshoeken die u anders niet had gevonden, en dat in een mum van tijd.

Marktonderzoek met een SWOT-analyse

Stap 2: Marktonderzoek en doelgroepanalyse

Is hét idee er? Mooi, dan is het tijd om te onderzoeken hoe uw plan zich onderscheidt van wat concurrenten doen, wie uw mogelijke klanten zijn, en hoe u deze klanten aantrekt. Ofwel: ga aan de slag met marktonderzoek.

SWOT-analyse

Een goede manier om in één oogopslag te zien waar kansen en uitdagingen liggen, is het uitvoeren van een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats). Begin met een interne analyse door het bepalen van de sterktes en zwaktes, en wees hierbij eerlijk. Kijk naar uw eigen krachten en tekortkomingen, die van uw te ontwikkelen product, bedrijfsresultaten uit het verleden en bijvoorbeeld de financiën. Bekijk daarna wat de kansen en bedreigingen van buitenaf zijn. Hoe zit het bijvoorbeeld met wet- en regelgeving, wat zijn de ontwikkelingen in de markt of binnen de branche, wat speelt er op het vlak van concurrentie of politiek? Een hoop vragen om uzelf te stellen, maar enorm waardevol om beantwoord te hebben om zo de verdere strategie te bepalen.

Doelgroep analyseren

Om uw nieuwe product succesvol aan de man te brengen, is het zinvol om te bepalen voor wie het product bedoeld is. Ofwel: wie is de doelgroep? Stel uzelf daarbij de volgende vragen:

  • Welk probleem lost uw product op, of in welke behoefte voorziet het? Bijvoorbeeld: gezonder leven, geld besparen, of ontspanning.
  • Welk type klant past bij mij? Grote bedrijven, of bijvoorbeeld studenten?
  • Wanneer een fysieke winkel of zaak nodig is: hoe geschikt is de markt voor uw locatie? Dit hangt af van bijvoorbeeld de concurrentie en bevolkingssamenstelling. Met de gratis KVK Locatiescan krijgt u hier snel inzicht in.
  • Hoe ziet het profiel van uw klant eruit? Maak hiervoor een of meerdere persona's. 
  • Wat vinden potentiële klanten van uw nieuwe product? Test het uit en stel vragen. Wie reageert het positiefst op uw concept? 

Meer weten over succesvol worden als zzp'er? 'Hoe komt u als zzp’er aan nieuwe opdrachten? 3 tips'

Concept ontwikkelen met prototypes

Stap 3: Conceptontwikkeling

Bestond het idee voor het nieuwe product eerst alleen nog in uw hoofd of op een notitieblok, tijdens de stap van conceptontwikkeling maakt u het idee tastbaar én testbaar. Een goede manier om concreter te worden, is de Lean Startup methode. Deze aanpak heeft als doel om met minimale tijd, kosten en inspanning zo snel mogelijk een dienst of product te ontwikkelen én te testen. Doordat u snel feedback verzamelt van klanten, leert u wat werkt en wat niet. Met deze kennis schaaft u uw idee vervolgens bij.

De Lean Startup methode kent 3 stappen:

  1. Bouwen: In deze eerste stap werkt u een eenvoudige versie uit van uw product of dienst; een MVP. Let er daarbij wel op dat de MVP dusdanig compleet is dat het goed getest kan worden in de praktijk. Zo heeft het testen van een nieuw model backpack weinig zin als de schouderbanden er niet opzitten, net zoals het testen van een step geen zin heeft als deze nog geen stuur heeft. Dat het prototype qua uiterlijk nog niet compleet is uitgewerkt is geen probleem, als gebruikers maar feedback kunnen geven op het functioneren ervan.
  2. Meten: Tijd om de MVP daadwerkelijk te testen en data te verzamelen over de prestaties ervan. Neem enquêtes af, ga gedrag observeren en analyseren en vraag gebruikers om suggesties. U zult zien dat er verbeterpunten uit voortkomen waar u zelf niet op was gekomen.
  3. Leren: Hier analyseert u wat u in de vorige stap heeft geleerd. Gaat u verder op dezelfde koers, of is het nodig om dingen aan te passen? 

Herhaal deze stappen tot u en uw gebruikers helemaal tevreden zijn. Mogelijk gaat u dus van stap 3 weer terug naar stap 1 met een nieuw, aangepast concept.

Meer voor zzp'ers: 'Zzp'er worden: ontdek in 3 stappen het ondernemerschap'

Kleuren kiezen voor nieuw product

Stap 4: Productontwerp

In de vorige stap hebt u uw concept getest en aangepast naar iets waar gebruikers blij van worden. Nu is het tijd om ook de details uit te werken. Denk aan het type rits en textiel voor het voorbeeld van de backpack, of de kleuren van het frame van de step. Mogelijk hebben gebruikers hier tijdens de conceptontwikkelingsfase al suggesties voor gegeven, dus neem deze waardevolle informatie zeker mee. 

Gebruikerstesten van nieuw product

Stap 5: Testfase

Tijd om het uitgewerkte product te testen! Ga hiervoor ook weer in gesprek met gebruikers en laat ze het nieuwe product uitproberen. Voldoet het aan de verwachtingen qua functionaliteit, gebruikscomfort en afwerking? Stel het product nog een keer bij als dat nodig is, aan de hand van de ervaringen van de gebruikers. 

Influencer die nieuw product aanprijst

Stap 6: Productlancering en marketing

Het moment is eindelijk daar: de lancering van uw nieuwe product! Nu is het vooral belangrijk dat de doelgroep die u bij stap 2 heeft vastgesteld leert over het bestaan ervan. Daar zijn meerdere mogelijkheden voor, die u ook naast elkaar kunt gebruiken.

Zo is het een optie om de pers te benaderen voor PR. Maar ook op social media zijn veel kansen om aandacht te krijgen. Zoek bijvoorbeeld naar influencers of ambassadeurs waarmee uw doelgroep zich identificeert, en vraag hen (voor een vergoeding of gratis product) om een post te plaatsen waarin ze uw product gebruiken en aanprijzen. 

Daarnaast is het een optie om uw product te demonstreren op plekken waar dat logisch is. Denk aan een reis-of vakantiebeurs in geval van de backpackvoorbeeld, of huur een kraam op een braderie. 

Lees ook: Online vindbaar zijn als zzp'er: 5 tips om direct mee te starten.

Vrouwelijke ondernemer ziet haar business groeien

Stap 7: Analyse en optimalisatie

Als u dacht dat u na de lancering van uw nieuwe product achterover kunt zitten, dan mist u een belangrijke stap. Die van het analyseren en optimaliseren van het product, maar zeker ook van uw strategie als ondernemer. Denk daarbij aan hoe u slimme tools kunt inzetten voor e-mailmarketing, hoe u uw website professioneel opzet of verbetert of hoe u handig gebruikmaakt van online advertenties om nog meer klandizie te krijgen. Laat uw product groeien, en groei zelf in het ondernemerschap!

Meer lezen over ondernemen, ondersteund door AI? '8 slimme AI-apps'

Veelgestelde vragen over productontwikkeling

Marktonderzoek begint met het begrijpen van uw doelgroep en hun behoeften. Gebruik tools zoals Google Trends om te zien wat populair is en welke zoektermen relevant zijn. Vul dit aan met directe feedback door enquêtes te maken via platforms zoals SurveyMonkey. Combineer deze inzichten om gefundeerde beslissingen te nemen voordat u start met productontwikkeling.

Productontwikkeling kan kosten met zich meebrengen, maar hoe duur het is hangt af van factoren zoals complexiteit, tijd en middelen. Met een goed plan, zoals de Lean Startup methode, kunt u de kosten beheersen.

Dienstontwikkeling lijkt op productontwikkeling, maar richt zich meer op processen en klantenervaring. Beide volgen stappen zoals onderzoek, ontwerp, testen en lancering, maar de nadruk ligt bij diensten op de interactie met de klant en minder op een fysiek product.