Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

8 tips om kosten te besparen 

De slimme winkelier: 8 tips om kosten te besparen

Ondernemen is risico nemen, controle behouden én kunnen meebewegen. Zoals Darwin het ooit omschreef: ‘het zijn niet de sterkste of de slimste soorten die overleven, maar de soorten die zich het beste aanpassen aan een veranderende omgeving’.  Afijn, veranderen dus. Met deze acht tips krijgt u dat voor elkaar. 

Een verzameling van tips van en voor ondernemers om kosten te besparen in een tijd van inflatie en hoge energiekosten. Meer weten? Download het ebook!

Tip 1: Heroverweeg de openingstijden

Elk half uur dat u open bent, kost geld. Deel een dag eens op in halve uren. Welke daarvan zijn het meest winstgevend? Op welke tijdstippen draait u break-even en waar zitten de dal-momenten? Overweeg sluiting op dal-momenten en benut die tijd om uw online verkoopkanalen te optimaliseren (waarover later meer).  

Feit: Koopavond heeft de laatste jaren fors ingeleverd aan populariteit, in tegenstelling tot koopzondagen, waarop de grootste groei in omzet plaatsvindt. 

Tip 2: Sla handen ineen met leveranciers

Heeft u een bestendige relatie met uw leveranciers? Dan zijn zij bij uitstek de partij waar u mee in overleg kunt over kosten en inkoop. Een trouwe leverancier is immers ook gebaat bij uw cashflow. Welke producten kunt u groter inkopen tegen een gereduceerd bedrag? Welke artikelen kunt u vervangen voor gelijksoortige exemplaren tegen een lagere inkoopprijs en een hogere marge? 

De slimme winkelier: 8 tips om kosten te besparen

Tip 3: Ontdek de voordelen van refurbished hardware

Yes, de kracht van recyclen! U hoeft niet diep in de buidel te tasten voor de beste pinsystemen, laptops, smartphones en tablets. Refurbished (‘gerenoveerde’) apparaten kunnen vaak nog jaren mee.  

Feit: Wist u dat u met refurbished hardware tot wel 70 procent kan besparen op uw hardware-kosten? 

Een refurbished apparaat wordt uit elkaar gehaald, grondig opgeschoond en zo nodig gerepareerd, voordat deze opnieuw in de verkoop gaat. Zo koopt u een ‘zo goed als nieuw’ apparaat. Bovendien is de BTW op uw aanschaf van een officieel ge-refurbished apparaat gewoon aftrekbaar. 

Tip 4: Ga aan de slag met een inventory managementsysteem

Structuur brengen in uw voorraad is niet het fijnste klusje, maar oh zo cruciaal. Gelukkig zijn er prettige managementsystemen die u daarbij kunnen helpen. Gebruikt u een inventory managementsysteem, dan worden in- en verkopen direct automatisch verwerkt in uw cijfers, waardoor de voorraad altijd correct is. Het scheelt niet alleen tijd, maar geeft ook inzicht in overschotten, welke artikelen u het best verkoopt en welke blijven liggen (dus te elimineren zijn). 

Download hét retail trend e-book

2030 ver weg? Voor u het weet is het zover. Lees alle trends in dit retail e-book.

Tip 5: Deur dicht, LED-lamp aan

Verduurzamen loont! Door de winkeldeur te sluiten bespaart u tot wel 43 procent op uw energierekening. Loopt u niet warm voor een dichte deur? Bang om klanten te verliezen? Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde consument niet terugdeinst voor een gesloten deur. En dan die LED-verlichting: wist u dat u daar tot wel 90 procent op elektriciteitskosten kunt besparen? LED-verlichting is duurder in aanschaf, maar verdient zich doorgaans binnen twee jaar terug. 

Feit: Neemt u een energieadviseur in de arm? Met de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM) worden de kosten van een energieadviseur met 80 procent vergoed.  

Tip 6: Omarm de cloud

Wanneer u in de cloud werkt, komt u zelden voor verrassingen te staan. U weet exact welke services uafneemt en wat daarvan de kosten zijn, in tegenstelling tot complexe ICT-oplossingen en dataservices die buitengewoon duur en inflexibel zijn. Bovendien werkt u in de cloud (relatief) veilig door middel van automatische safety-updates en is data overal en altijd beschikbaar én deelbaar. 

De slimme winkelier: 8 tips om kosten te besparen

Tip 7: Maak werk van omni-channel

Ondernemers die naast een fysieke zaak ook producten online verkopen genereren doorgaans meer omzet. Aan de bak dus, maar wél in stijl en met een stevig plan. Weleens van omni-channel gehoord? Bij omni-channel maakt u gebruik van uw fysieke en online verkooppunten, waarbij de customer experience en de prijs hetzelfde blijven.

De kern van omni-channel zit ‘m in een naadloos afgestemde, uniforme uitstraling, communicatie, informatie en marketing. Het geeft uw klanten overal dezelfde beleving, wekt vertrouwen, biedt extra service en zorgt ervoor dat zowel de data van fysieke als online aankopen gecentraliseerd zijn in één overzichtelijk systeem. 

Tip 8: Probeer eens een pre-order systeem

Een pre-order is feitelijk een reservering voor een bepaald product dat nog niet leverbaar is. Werken met een pre-order systeem helpt u om verkopen vast te leggen en geven bovendien inzicht in de vraag naar het product. Zo kunt u heel effectief uw productiehoeveelheden managen en gaat u risico’s rondom levering en bevoorrading uit de weg. 

Leer meer in ons e-book!

Wat zijn de trends in retail op weg naar 2030?

 De vijf belangrijkste trends in retail
 De prioriteiten van consument
 Wat betekenen de trends voor uw bedrijf?