De nieuwe standaard:

bellen via 4G of wifi

Bij Vodafone maak je gebruik van een goed netwerk. Toch kan het zo zijn dat het bereik af en toe wegvalt. Bijvoorbeeld door dikke betonnen muren van huizen en kantoorpanden. Deze blokkeren het signaal. Daarom introduceren we bellen via 4G en wifi. Dan ben je onderweg én binnen goed bereikbaar.

icoon kwijt

Beter bereik binnen en buiten

icoon sneller

HD-audio kwaliteit

icoon nieuwste

Sneller verbonden

snelle data

Snelle 4G-dataverbinding tijdens het telefoongesprek

Wat heb je nodig?

4g telefoon

De juiste 4G instellingen

Nieuwe telefoon

Een geschikte telefoon

Telefoon nieuwe software

De laatste software

Wat is het en hoe werkt het?

4G-bellen

Met de introductie van 4G-bellen kun je voortaan niet alleen internetten via 4G, maar ook bellen. Je telefoon kiest automatisch het best beschikbare netwerk om mee te bellen of gebeld te worden. Check in je instellingen of 4G is ingeschakeld voor 4G-bellen en data.

Wifi bellen

Ook thuis wil je goed mobiel bereikbaar zijn. Maar soms wordt het signaal belemmerd. Door dikke betonnen muren van je woning bijvoorbeeld.

In zo'n geval kun je overschakelen op bellen via wifi. Je telefoon gebruikt wifi als versterker om verbinding te maken met ons mobiele netwerk. Zo blijf je goed bereikbaar.

Heb je een iPhone? Dan staat wifi bellen standaard ingeschakeld vanaf IOS 11.3. Als je dit niet wilt, ga dan op je iPhone naar 'Instelllingen - Telefoon'. Er staat een optie genaamd 'Bellen via wifi'. Zet deze optie uit.

Wil je wél gebruik maken van 4G-bellen en heb je een iPhone met oudere iOS versie of een ander merk telefoon? Dan moet je wifi bellen zelf even aanzetten. Pas de wifi instellingen op je telefoon aan.

Handig om te weten

Kosten

Voor bellen via 4G en wifi betaal je niets extra's. Er wordt geen dataverbruik in rekening gebracht.

Een goede wifi

In principe is elk wifi-netwerk geschikt zolang er voldoende bandbreedte (minimaal 1 Mbps) is en goed bereik in je woning.

Instellingen

Afhankelijk van je telefoon hoef je niets te doen om te kunnen bellen via 4G. Als je een iPhone hebt, moet je wel eerst de aanbiederinstellingen accepteren. Wil je bellen via wifi of via 4G? Pas dan je instellingen aan.

Om te bellen via 4G of wifi heb je een 4G-abonnement nodig dat is afgesloten na 4 maart 2013.

Om wifi bellen te gebruiken, moet je het volgende doen:

Samsung telefoons

  • Open de telefoon-applicatie (het groene bel knopje)
  • Ga naar 'Instellingen'
  • Selecteer 'Bel via wifi aan'
  • Kies bij 'Voorkeur wifi of Voorkeur mobiele netwerk' voor 'Voorkeur mobiele netwerk'

iPhones

  • Werk je iPhone bij naar iOS 10.2 of hoger
  • Ga na het updaten naar 'Instellingen - Algemeen - Info'. Er verschijnt nu een melding in beeld dat er een update is. Voer deze uit
  • Ga daarna op je iPhone naar 'Instellingen - Telefoon'. Er staat nu een optie genaamd 'Bellen via wifi'. Zet deze functie aan


Om 4G-bellen te gebruiken, moet je het volgende doen:

Samsung telefoons
 

  • Hiervoor hoef je niets te doen

iPhones

 

  • Werk je iPhone bij naar iOS 10.2 of hoger
  • Ga na het updaten naar Instellingen > Algemeen > Info. Eer verschijnt nu een melding in beeld dat er een update is. Voer deze uit

In veel landen kun je bellen via 2G, 3G en 4G. Steeds meer landen schakelen 2G en 3G uit. Gelukkig hebben we een oplossing: “Internationaal bellen via 4G”. Zo ben je beter bereikbaar in het buitenland. Ook als SoHo klant. 

Wil je goed bereikbaar zijn en kunnen bellen in het buitenland dan is het belangrijk dat je een 4G of 5G telefoon hebt dat bellen via 4G ondersteunt. Ook is het belangrijk dat je de juiste softwareversie hebt geïnstalleerd. Voor iPhone is dat iOS15 en voor Samsung is dat Android R.

  • Heb je geen 4G telefoon?
    Misschien kun je er een lenen voor de vakantie of loopt je abonnement bijna af en kan je kiezen voor een nieuwe telefoon.
  • Heb je wel een 4G telefoon?
    Kijk dan bij je instellingen of 4G aanstaat voor zowel gesprekken als data.

Check ook of er een 4G of 5G netwerk beschikbaar is. Zit je bijvoorbeeld diep verstopt in de bossen of ben je op een afgelegen strand? Dan kan het zijn dat er op die plek geen mobiel netwerk van een van onze partners beschikbaar is. De kans dat je dan bereikbaar bent of kunt bellen is klein.

Bellen via Wifi in het buitenland is niet mogelijk.

Heb je nog vragen over 4G bellen? Stel deze binnen de Vodafone Community

Wil je via wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan word je automatisch overgeschakeld naar het mobiele 4G-netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via wifi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je wordt automatisch overgeschakeld naar het netwerk van een andere provider.

Bellen naar 112 via wifi

Noodoproepen

Wil je via wifi een noodnummer zoals 112 bellen? Dan word je automatisch overgeschakeld naar het mobiele netwerk. Je bent namelijk verplicht om je locatiegegevens mee te sturen wanneer je een noodnummer belt en dat kan niet via wifi bellen. Heeft ons mobiele netwerk tijdelijk geen dekking? Geen zorgen. Je wordt automatisch overgeschakeld naar het netwerk van een andere provider.

Overdracht tussen 4G- en wifi bellen

Bel je via 4G en wordt het bereik minder? Dan schakelt je telefoon automatisch over naar wifi bellen. En andersom. Je telefoongesprek valt alleen weg wanneer er én geen wifisignaal is én geen 4G-bereik. Gelukkig komt dat heel weinig voor.