Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Start vandaag met voorbereiden: 10 tips voor topverkoop Black Friday

Veel (online) winkeliers hebben op de kalender vrijdag 24 november rood omcirkeld. Black Friday, dé dag van het jaar om de verkopen te boosten! Hoe laat u uw zaak maximaal profiteren van Black Friday? V-Hub biedt u 10 tips van experts om online verkopen te maximaliseren, websitecrashes te voorkomen en goed op te vallen in de hevige concurrentie van dit wereldwijde winkelevenement.

Om maximaal te scoren tijdens Black Friday is een goed doordachte marketing- en verkoopstrategie belangrijk. Door de online verkoop effectief te stimuleren – met de tien tips – wordt uw Black Friday-campagne een succes. Denk vooral ook aan security, want 'Cyberbeveiliging is in (e-)retail cruciaal, juist tijdens de feestmaand'.

Black Friday is uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen, dat gepaard gaat met enorme kortingen en een online winkelgekte. Voor met name mkb-bedrijven is een Black Friday-campagne een gouden kans om de verkoop te stimuleren. Maar de concurrentie is hevig. Om u te helpen op te vallen biedt V-Hub u 10 tips waarmee u uw online verkoop vergroot, websitecrashes vermijdt en de stormloop effectief beheert.

Wat is Black Friday?

Black Friday, de vierde vrijdag van november, is de aftrap van het winkelseizoen. Op deze dag bieden winkeliers aanzienlijke kortingen aan, waardoor consumenten worden verleid om te shoppen tot ze erbij neervallen. Het van oorsprong Amerikaanse verschijnsel heeft zich inmiddels over de hele wereld verspreid, met name onder online retailers. De resultaten spreken voor zich.De resultaten spreken voor zich: wereldwijd gaven consumenten vorig jaar een recordbedrag van $9,1 miljard online uit. En vergeleken met een gemiddelde oktoberdag steeg de verkoop van speelgoed met 285%, van slimme apparaten met 271% en van audioapparatuur met 230%. Dus hoe kunt u er (met deze cijfers in het achterhoofd) voor zorgen dat uw Black Friday-marketingcampagne een schot in de roos is?

De slimme winkelier: 8 tips om kosten te besparen

10 tips om de verkoop op Black Friday te stimuleren

1. Begin vroeg met plannen - De sleutel tot een succesvolle Black Friday-campagne ligt in een goede voorbereiding. Begin vroeg met plannen. Analyseer uw vorige prestaties, stel duidelijke doelen en beslis over kortingen en promoties. 
2. Gebruik uw partners - Werk samen met influencers, bloggers en partners om uw Black Friday reclame te versterken, uw bereik te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken. Gezamenlijke promoties en weggeefacties kunnen ook de betrokkenheid en verkoop stimuleren.
3. Diversifieer marketingkanalen - Hoewel e-mailmarketing en berichten op sociale media een must zijn, moet u ook aanvullende strategieën en platforms verkennen voor uw Black Friday-campagne. Denk aan pay-per-click, contentmarketing en zelfs sms-marketing om een breder publiek te bereiken. Pas uw Black Friday marketingstrategie aan om verschillende klantsegmenten effectief te bereiken.

Interessant: 'Verkopen via social media? Snelle tips om u op weg te helpen'

4. Creëer verwachtingen - Creëer een gevoel van urgentie door uw Black Friday-aanbiedingen van tevoren al een beetje te ‘pluggen’. Gebruik countdowns, sneak peeks en exclusieve previews om de interesse te wekken en klanten uit te laten kijken naar uw aanbiedingen.
5. Personaliseer aanbiedingen - Een gerichte aanpak kan helpen om marketing om te zetten in verkoop. Graaf in uw gegevens om erachter te komen wat klanten eerder hebben gekocht. Bekijk hun surfgeschiedenis en voorkeuren om krachtige, gepersonaliseerde aanbiedingen te maken die hun aandacht trekken en hen aanzetten tot kopen. 
6. Optimalisatie voor mobiel en website - Websitecrashes en traag laden kunnen snel uw hele Black Friday-strategie doen ontsporen. Dus zorg ervoor dat uw website de druk aankan. Investeer in de best mogelijke webhosting voor uw budget en voer stresstests uit zodat u zeker weet dat uw site de traffic aankan. Denk ook aan een wachtrijsysteem zodat klanten vlot kunnen shoppen.
En vergeet mobiele optimalisatie niet. Op Black Friday 2022 vond een recordaantal van 48% van de online verkopen en 78% van het webverkeer plaats via smartphones. Dus zorg ervoor dat uw website ‘mobielvriendelijk’ is, met snel ladende pagina's en eenvoudige navigatie.

Verder lezen: 'De ‘bijzondere ervaring’ verkóópt! Maar hoe creëer je die?' 

7. Gebruik kunstmatige intelligentie - AI kan enorme hoeveelheden consumenteninformatie doornemen voor snelle datagestuurde beslissingen die u kunnen helpen uw aanbiedingen te personaliseren. Schrijftools zoals ChatGPT kunnen helpen bij het produceren van boeiende, ‘conversational’ inhoud. En chatbots kunnen grote aantallen telefoontjes bij uw klantenservice wegnemen. U kunt met chatbots 24/7, realtime, platformbrede klantbetrokkenheid bieden die vragen beantwoordt, informatie geeft en mensen helpt te kopen. Het is echter belangrijk om niet rechtstreeks vanuit de chatbot te kopiëren en plakken. Zorg er ook voor dat u de resultaten van je Chat GPT zelf ook op feiten controleert. 
8. Monitoren en aanpassen - Houd tijdens de drukte uw marketingcampagnes en websiteprestaties goed in de gaten. Analyseer realtime gegevens om eventuele problemen op te sporen en pas waar nodig uw strategie aan. Black Friday (en Cyber Monday) kan topdrukte opleveren met ongekende aantallen zendingen, dus wees voorbereid om snelle beslissingen te nemen voor de beste resultaten.  
9. Blijf veilig - Cyberbeveiliging is cruciaal tijdens drukbezochte evenementen zoals Black Friday. Bescherm de gegevens van uw klanten met de beste beveiligingsmaatregelen en de nieuwste software. Toon vertrouwensbadges (ook bekend als sitezegels of vertrouwenszegels) zodat uw klanten weten dat ze in veilige handen zijn.  
10. Betrokkenheid na de verkoop - De nasleep van Black Friday is veel meer dan het bewonderen van uw opvallende verkoopcijfers. Het is het ideale moment om relaties op te bouwen met nieuwe en bestaande klanten. Stuur bedankmails, vraag mensen om online reviews te plaatsen en te delen. Overweeg post-sale kortingen aan te bieden om de merkloyaliteit en klantenbinding te vergroten. 

Om maximaal te scoren tijdens Black Friday is een goed doordachte marketing- en verkoopstrategie belangrijk. Door de online verkoop effectief te stimuleren – met de tien tips – wordt uw Black Friday-campagne een succes. 

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement