Overslaan en ga naar inhoud

De ‘bijzondere ervaring’ verkóópt! Maar hoe creëer je die?

Wie z’n klanten goed begrijpt, verkoopt veel makkelijker. En wie bijzondere ervaringen verkoopt weet zeker dat de populariteit zich als een olievlek zal verspreiden. Ervaringen doen het beter dan spullen. Maar, hoe creëer je zo’n bijzondere ervaring die consumenten graag delen? Iets om deze zomer op uw handdoekje in de zon eens over na te denken, op zoek naar nieuwe inzichten om het restant van 2023 top te maken.

‘Bijzondere ervaringen’ verkopen beter dan ‘gewoon’ producten of spullen. Hoe creëer je zo’n bijzondere ervaring die consumenten graag delen?

Uit onderzoek blijkt dat consumenten vooral ervaringen delen, liever dan dure spullen. Een mooie vaststelling, maar hoe maak u dat voor uw bedrijf concreet? Wij helpen u in dit artikel op weg. Ervaringen die zichzelf verkopen bij klanten moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Zorg dat klanten hun ervaring delen, speel in op hun (gedeelde) identiteit en daag ze uit om zich te verdiepen.

Sharing = caring: dit activeert consumenten

Klanten zijn uiteindelijk mensen, met hun sociale behoeften. Zij delen graag wat ze doen en wat hun leven bijzonder maakt. Bied ze die kans, in relatie tot uw merk, product of dienst.Toch heeft het geen zin om klanten zomaar te vragen een foto van uw product te maken en dat via Instagram te delen. Onderzoek wijst uit dat het in plaats daarvan verstandiger is om rekening te houden met een paar best practices:

  • Stimuleer niet-commerciële updates met uw merk
  • Benadruk de persoonlijke ervaring in plaats van spullen
  • Bewaak authenticiteit van de persoon die iets deelt

Succesvolle voorbeelden van campagnes die veel sociaal bereik creëerden zijn de #shareacoke-campagne van Coca Cola en de #livelokai-campagne voor armbanden. Het was haast niet nodig om consumenten te vragen om hun ervaringen te delen. In plaats daarvan deden ze dat uit zichzelf, waarmee ze de populariteit voor de producten verder aanwakkerden. Zoek voor het zomerseizoen bijvoorbeeld naar mogelijkheden om ervaringen met uw producten of diensten te delen vanuit een vakantie- of ander zomers gevoel. Speel in op het mooie weer (zodra dat er is). En benadruk het relaxte en ontspannende, om alles even achter te laten en volledig te genieten. Dat hebben uw klanten verdiend. 

Ook interessant: 'Sale? Geef een goede reden!'

Arbeidsproductiviteit is kassa! Beter presteren in 5 stappen

Vegetariërs voelen zich vegetariër

De tevreden consument begrijpt zichzelf. Mensen willen hun gedrag uiteindelijk begrijpen, dus zijn steeds op zoek naar bevestiging voor keuzes die ze maken. Die bevestiging kan volgen uit sociale acceptatie, uit maatschappelijke trends en ook uit individuele ervaren identiteit.Dat effect is bijvoorbeeld heel sterk bij vegetariërs, en bij vegans. Een bekende uitspraak luidt ‘hoe weet je dat iemand vegetariër is? Maak je geen zorgen, dat hoor je vanzelf.’ En of er een kern van waarheid in zit of niet, het raakt wel de identiteit die belangrijk is voor klanten om zichzelf te begrijpen. Een vegetariër die zichzelf vegetariër noemt, bevestigt voor zichzelf de gemaakte keuzes. En de uitgesproken voorkeur. Dat een vegetariër vegetarisch kiest is heel logisch, dus daar valt weinig op af te dingen. Dat geeft een klant het zelfvertrouwen om deze keuzes te maken en daar volledig achter de staan.

Ook interessant: 'Waarom psychologische prijsstrategieën werken'

Gedeelde identiteit

Stuur binnen uw doelgroep dus aan op een gedeelde identiteit, waarin klanten zich herkennen. Het valt natuurlijk niet mee om een complete community te creëren, waarover mensen zich ook publiekelijk uitspreken. Tegelijkertijd is het wel mogelijk om aan te haken bij bestaande communities en identiteiten die consumenten zich aanmeten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Duurzame consumenten  
  • Hippe klanten
  • Minimalisten

Stem de producten of diensten die u aanbiedt zo goed mogelijk af op een specifiek segment, en de ervaren identiteit binnen die groep. Als een klant zich daarin herkent én een connectie voelt met uw merk of product wordt de verkoop een stuk makkelijker.

Arbeidsproductiviteit is kassa! Beter presteren in 5 stappen

Verdiepen maakt loyaler

Klanten die meer moeite doen om zich verder te verdiepen, zijn uiteindelijk loyaler. Het blijkt dat gedane moeite bijdraagt aan de verbinding die consumenten voelen met uw merk of product.Daag klanten daarom uit met producten die vragen om een beetje meer moeite. Bijvoorbeeld om ook de details te leren kennen. En daar een nieuwe toepassing voor te vinden. Of laat zien hoe anderen het op een heel alternatieve manier gebruiken. Dat motiveert om verder te verdiepen, om er alles uit te halen. Als dat eenmaal lukt neemt de loyaliteit snel toe. 

Wist u bijvoorbeeld dat u zelfs grasmaaien leuk kunt maken komende zomer? Het is bepaald geen hobby van de meeste mensen. Toch is het de moeite waard om klanten bijvoorbeeld te leren hoe vaak ze moeten maaien, om vervolgens niet te hoeven harken. Als het gras maar kort genoeg is en iemand weer gaat maaien geldt het gemaaide gras als mest voor wat er vervolgens weer zal groeien. 

Die verdiepende slag draagt bij aan ervaren competentie. Klanten voelen dat ze er beter in worden, of dat ze iets weten waar anderen niet van op de hoogte zijn. Daarnaast doen ze meer moeite, dus is het zonde om daar vervolgens geen gebruik van te maken. Beide psychologische effecten dragen bij aan meer loyaliteit, dus een sterkere binding met uw merk. 

Loyaliteit creëren? Hoe Vodafone dat doet met Priority.

Bedenk de beste ervaring met uw producten

Een product is maar een product, en zelfs een merk is maar een merk. Denk een stap verder, door er een ervaring van te maken. Dat kan zo simpel zijn als een grasmaaier waarmee iemand veel professioneler maait dan eerder het geval was. En het kan gaan om minimalisten die leren hoe uw product past binnen een minimalistische levensstijl. Om vervolgens via social media te delen hoe de gemaakte keuze bijdragen aan een rustiger hoofd, een betere levensstijl en een betere wereld voor iedereen.

U hoeft het niet groter te maken dan het is. Maar denk na over de ervaring die uw klanten komende zomer hebben met de producten of diensten die u aanbiedt. Klanten die zich verdiepen en die hun identiteit bevestigd voelen zijn waarschijnlijk sneller geneigd om het via social media te delen. Dat verhoogt vervolgens de populariteit, en dus de omzet. 

De ‘bijzondere ervaring’ verkóópt! Maar hoe creëer je die? | Vodafone Business

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement