Faraday over hyperpersonificatie: de volgende digitale stap in AI
Complexe materie digitaal toegankelijk en gebruiksvriendelijk maken. Digitaal bureau Faraday uit Amsterdam is er in gespecialiseerd, net als in AI en cyber security. Het bureau ging onlangs een samenwerking aan met Yellowtail Conclusion uit Naarden, om samen sterk te worden in wat ‘the name of the game’ wordt genoemd voor AI in 2026: hyperpersonificatie.
Dit artikel gaat over hyperpersonificatie: hoe AI realtime, 1-op-1 digitale ervaringen mogelijk maakt en waarom dit volgens bureaus Faraday en Yellowtail Conclusion dé volgende stap wordt in klantbeleving richting 2026.
Wat is hyperpersonificatie en waarom wordt het zo belangrijk?
Hyperpersonificatie wordt groot omdat generatieve AI eindelijk echt 1‑op‑1 ervaringen op schaal mogelijk maakt, die zich in real‑time aanpassen aan het gedrag, de context en de emotie van een individu. AI verwerkt enorme hoeveelheden data, herkent patronen en speelt met voorspellende modellen in op behoeften nog vóór iemand zelf zoekt of klikt. Generatieve AI genereert tegelijkertijd dynamische content (teksten, visuals, aanbiedingen, journeys) die per persoon en per kanaal wordt aangepast, waardoor marketing verandert van losse campagnes naar een continue, slimme dialoog.
Een voorbeeld van hyperpersonificatie
Een voorbeeld: stel dat u een mkb‑webshop runt in kantoorartikelen met een klein team en u een AI‑laag op webshop, nieuwsbrief en chat zet. Een startende zzp’er ziet dan automatisch starterspakketten, terwijl een vaste inkoper volumekortingen, voorkeursmerken en haar standaard nabestellingen bovenaan in beeld krijgt. Dezelfde AI stuurt net‑op‑tijd een bericht (“uw toners raken op, wilt u dezelfde set als vorige keer, plus een duurzame variant?”) en de chat spreekt iedere klant in diens voorkeursstijl aan, alsof er een vaste accountmanager achter zit.
Hyperpersonificatie is ook de technologie waar Faraday en Yellowtail op focussen. Dirk Schlüter en Niels de Keizer, de mannen achter Faraday, gaan al een tijdje mee in de tech-business. Sinds 2010 bouwen ze geavanceerde digitale software en staan ze bekend om hun expertise op het gebied van user experience (UX). Wat begon als FonkMobile, groeide uit tot het huidige Faraday Digital Agency dat sinds kort onder de paraplu van Yellowtail Conclusion opereert.
Ook interessant: 'Verkopen via social media? Snelle tips om u op weg te helpen'
Verstand van customer journeys
“We zien dat er met name in de financiële sector een hoop te winnen is als het gaat om digitale processen en klantbeleving. Veel organisaties komen er wat betreft user experience niet uit. Faraday zit precies op die expertise. We weten hoe we complexe materie toegankelijk en gebruiksvriendelijk kunnen maken. We zijn goed in het bouwen van mooie voorkanten en hebben verstand van customer journeys. Dat is mooi, maar behelst nog niet het volledige spectrum. In de ideale wereld heb je het liefst het volledige pakket in huis. Dus ook vergaande kennis en oplossingen op het gebied van AI en cyber security bijvoorbeeld.”
En daar kwam Yellowtail om de hoek kijken? “Ja. Er zit een heel stevig en kundig team achter Yellowtail. Ze hebben veel verstand van SaaS-oplossingen, AI, ISO-certificeringen en datatechnologie. Dat in combinatie met onze aandacht voor customer journeys en communicatie met de doelgroep, maakt ons heel complementair aan elkaar en bovendien toekomstbestendig.”
Meer over influencers: 'Werken met de 'social stars': wat is uw influencer marketing strategie?'
Hoe weet je of zo’n ‘huwelijk’ gaat werken?
“Zo’n beslissing gaat niet over één nacht ijs. Yellowtail en wij hebben veel raakvlakken. We hebben beide klanten in de financiële sector. Denk aan banken, verzekeraars en pensioenfondsen. We zwemmen in dezelfde vijver, maar bezitten andere stukjes expertise. Als je die samenbrengt, versterk je je marktpositie. Een waardevolle zet met het oog op de pensioentransitie die eraan zit te komen. We merkten vrij snel dat er een goede klik was. We hebben dezelfde energie, dezelfde ambities. Het klopte zakelijk, het klopte strategisch én het voelde goed.”
Wat kunnen we van jullie verwachten?
“We hebben stevige doelen gesteld wat betreft AI en hyperpersonificatie. Naar ons idee ligt de kracht van hyperpersonificatie in het gegeven dat de interface waarmee je acteert zich volledig aanpast aan de gebruiker. Een portal, app of website is in zo’n geval volledig opgebouwd uit elementen die voor de individuele gebruiker relevant zijn. Het houdt rekening met persoonlijke voorkeuren, de manier waarop de gebruiker aangesproken wil worden, wanneer en binnen welke context. Daar heb je rijke data voor nodig, AI, maar ook de technische backbone die Yellowtail heeft in combinatie met het customer experience-DNA van Faraday.”
Lees verder over de trends in digital marketing in 2026
Deel dit artikel