Digital marketing serie #2: Website optimalisatie en technische SEO

Wanneer u een aantal focus-zoekwoorden heeft gedefinieerd is het zaak deze in uw website teksten te verwerken. Het doel is deze zoekwoorden zo te verwerken in de tekst op uw website dat Google herkent dat uw website relevant is voor deze specifieke zoekopdracht. 

Tal van factoren hebben invloed op uw vindbaarheid. Behalve dat de content in orde moet zijn, is het belangrijk dat uw website voldoet aan een aantal technische vereisten. Dit artikel legt uit welke dat zijn. Wilt u meer weten over hoe SEO en digital marketing voor u kan werken, bekijk dan de hele serie.

Onze eerste tip is dan ook: verwerk de zoekwoorden - in ieder geval - op de volgende plekken: 

  • URL
  • Titels en subtitels (h1-h2)
  • Content (zo hoog mogelijk op de pagina/alinea) 
  • Meta-description
  • Url van afbeeldingen 
Website optimalisatie

Relevante content voor de lezer

Hou er tijdens het optimaliseren wel rekening mee dat u niet te veel kunt optimaliseren. Een webpagina schrijft u immers altijd voor de lezer! Hoe relevanter de content op uw pagina, hoe langer een gebruiker op uw pagina blijft, doorklikt of doorscrolt. Het uiteindelijke doel van Google is om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de gebruiker om de juiste informatie te vinden. 

Techniek: vitaal voor SEO

Daarnaast zijn ook andere factoren van invloed op uw vindbaarheid. Behalve dat de content in orde moet zijn, is het belangrijk dat uw website voldoet aan een aantal technische vereisten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De laadsnelheid van uw website dient hoog genoeg te zijn;
  • Uw ‘website autoriteit’ wordt bepaald door drie factoren: hoe lang uw webpagina bestaat, of en hoeveel andere websites naar uw pagina verwijzen, en de waarde van uw content
  • Uw site moet een logische en overzichtelijke web structuur hebben
  • De website moet geschikt zijn voor mobiele- en desktop apparaten
  • Is uw website veilig? Een beveiligde website kunt u herkennen aan een slotje voor uw weblink. Ook kunt u deze herkennen als de link  HTTPS bevat i.p.v HTTP. De ‘S’ staat voor secure.  

Hou er tijdens het optimaliseren wel rekening mee dat u niet te veel kunt optimaliseren. Een webpagina schrijft u immers altijd voor de lezer!”

Autoriteit en SEO

Wat betekent autoriteit bij SEO precies? Google’s algoritme bepaalt uw autoriteit score. De autoriteit van uw website laat zien hoe belangrijk en betrouwbaar uw website is voor Google. 

Met een hoge autoriteit scoort u hoger op Google, en met een lagere score beland u vanzelfsprekend lager. Ook dit is dus een belangrijk onderdeel van uw website. 

Google berekent de SEO autoriteit op 3 manieren: 

  1. De autoriteit van de domeinnaam (vodafone.nl)
  2. De autoriteit van de pagina’s van de website (vodafone.nl/vhub/blogs)
  3. De link autoriteit (backlinks vanuit andere websites naar uw website en interne links binnen uw eigen website) 

De exacte autoriteitsscore kunt u niet achterhalen, dit is iets waar alleen Google toegang tot heeft. Wel is het mogelijk om met bepaalde tools als Mozbar een inschatting krijgen van uw autoriteit. Het is hoe dan ook belangrijk om hier aandacht aan te besteden.

Alles leren over SEO? Bekijk de hele serie
SEO bij Woonwinkel Goossens

Wilt u meer weten over SEO? Bijvoorbeeld over hoe Woonwinkel Goossens door een goede toepassing van SEO-technieken dagelijks 1.500 online klanten trekt voor eetkamerstoelen?

Wie hybride werken voor zich laat werken, laat zijn medewerkers excelleren

Bijgaande oplossingen zijn te combineren.

Dé zakelijke beveiligingssoftware.

Iedere medewerker een passend abonnement.

De telefooncentrale in de cloud.

BusinessScan

Advies over uw digitale oplossingen

Beter en veiliger samenwerken met uw medewerkers? Slimmer bereikbaar zijn? Doe de Business Scan en krijg binnen 5 minuten gratis en vrijblijvend ICT-advies voor uw bedrijf.

Onderwerpen