Door goede SEO 1.500 klanten per dag scoren met eetkamerstoelen

Hoe trek je dagelijks 1.500 online klanten voor specifiek eetkamerstoelen? Woonwinkel Goossens (21 winkels in Nederland, maar ook online nadrukkelijk aanwezig) past volgens consumentenpsycholoog en SEO-expert Patrick Wessels een slimme SEO-strategie toe. Een aanpak die iedere ondernemer op grote of kleine(re) schaal juist nu kan toepassen voor online succes.

Een woonwinkel staat bovenaan in Google search met 'eetkamerstoelen' dankzij een slimme, goed uitgevoerde SEO-techniek. Het levert ze 1500 pageviews per dag op.

Bovenaan in Google

SEO staat voor Search Engine Optimization en gaat over de organische zoekresultaten. Dat zijn de resultaten in Google, direct onder de eerste vier advertenties. Die ‘eerste’ positie in Google is goed voor ongeveer 35 procent van de klikken. Dat wil zeggen, zo’n 1 op de 3 gebruikers klikt het eerste resultaat aan na een zoekopdracht – en kijkt vaak niet meer verder. 

Goede vindbaarheid in Google is bedrijven daarom veel waard. Dit vraagt om optimalisatie van de website en de specifieke pagina’s. Bij SEO draait het om drie pijlers:

  1. Techniek - de website moet snel laden, de technische instellingen moeten goed staan en de paginastructuur moet vooral logisch zijn opgebouwd.
  2. Online autoriteit - hoe meer waardevolle andere websites naar een specifieke website linken, des te groter de waarde die Google daaraan hecht.
  3. Content- sterke SEO-teksten met de juiste zoektermen verbeteren de vindbaarheid. Hoe woonwinkel Goossens dat slim doet voor eetkamerstoelen, zoeken we in dit artikel uit. 

Sterke SEO-tekst voor de categorie

Die optimalisatie voor Google begint namelijk met een sterke SEO-tekst voor een categorie. Ik heb geen relatie met Goossens, ging op zoek naar iets specifieks als eetkamerstoelen en kwam op deze pagina uit. De pagina opent met een header, dan de producten en links een aantal filtermogelijkheden. Een SEO-specialist scrollt meteen helemaal naar beneden. Daar staat namelijk de SEO-tekst voor deze pagina. De tekst bevat de zoekterm eetkamerstoelen, zowel in de titel van de pagina, de tussenkoppen en natuurlijk in de tekst zelf.

“Er is een pagina voor eetkamerstoelen, voor landelijke eetkamerstoelen en voor klassieke eetkamerstoelen.”

Kennisbank: bouwen met een boomstructuur

Toch is die SEO-tekst voor de categorie pas het begin als het om content draait. Ook alle online concurrenten (Leenbakker, Zitmaxx, Haco, etc.) hebben hier een sterke tekst voor geschreven.

Goossens gaat een stap verder: de woonwinkel heeft online een kennisbank opgebouwd. Dat is een boomstructuur met verdiepende pagina’s, voor allerlei (sub)categorieën. Er is een pagina voor eetkamerstoelen, voor landelijke eetkamerstoelen en voor klassieke eetkamerstoelen. Bovendien zijn er pagina’s voor design, moderne en industriële eetkamerstoelen, net als voor stoelen zonder armleuning, met armleuning en met wieltjes. En al die varianten hebben hun eigen pagina. Daarop staan de specifieke producten, net als een beschrijvende SEO-tekst.

Gebruik Facebook zoals het bedoeld is, voor succes!

Sterker nog, de woonwinkel heeft informatieve pagina’s uitgewerkt voor leren, kunststof en bijvoorbeeld kunstleer stoelen. En voor witte, zwarte, bruine en grijze eetkamerstoelen. Er staan maar liefst 23 pagina’s met een interne link onderaan de tekst. Dat is nog los van de blog artikelen en nieuwsberichten waarin Goossens de stoelen noemt, zodat ook die artikelen kunnen bijdragen aan de vindbaarheid. 

Met interne links verbinden

De specifieke SEO-teksten voor de verschillende varianten en voorkeuren bevatten waardevolle informatie. Bovendien staan er verwijzende links in naar de andere pagina’s, voor de genoemde varianten, stijlen en soorten. Het zijn die interne links die zorgen voor de typerende kennisbank, in een boomstructuur. Het is een belangrijke best practice die bijvoorbeeld ook in de bedden-, reis- en beautybranche heel gebruikelijk is. De diverse toepassingen, producten en variaties maken allerlei specifieke zoektermen mogelijk. De specifieke teksten verwijzen naar alternatieven en altijd naar de bovenliggende categorie, in dit geval de eetkamerstoelen. Op die manier krijgt die bovenliggende pagina waarde vanuit ontzettend veel andere content op de website, namelijk de teksten voor de subpagina’s. 

Patrick Wessels

Let op: interne links breng je aan binnen het eigen domein, van de ene naar de andere pagina. Externe links verzamel je vanaf andere websites, om te bouwen aan meer online autoriteit (één van de drie SEO-pijlers). 

1500 klanten voor eetkamerstoelen, iedere dag

Goossens heeft dankzij deze strategie regelmatig de nummer 1-positie voor de zoekterm eetkamerstoelen. Daar zoeken iedere maand in Nederland 135.000 mensen naar. Ongeveer 35 procent daarvan klikt het eerste resultaat aan. De woonwinkel ontvangt zo maandelijks zo’n 47.250 klanten op zoek naar eetkamerstoelen. Dat zijn er meer dan 1500 per dag. En dan tellen we daar de klanten die zoeken naar eetkamerstoelen met armleuning (12.100 per maand), eetkamerstoel beige (6.600 per maand) en velvet eetkamerstoel (5.400 per maand) nog niet eens bij op. 

Wilt na deze case-beschrijving meer weten over SEO? Leer van Patrick Wessels ook hoe u online kunt opvallen met koopgerichte zoektermen.

BusinessScan

Advies over uw digitale oplossingen

Beter en veiliger samenwerken met uw medewerkers? Slimmer bereikbaar zijn? Doe de Business Scan en krijg binnen 5 minuten gratis en vrijblijvend ICT-advies voor uw bedrijf.

Onderwerpen