Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Welke social media werken voor uw bedrijf?

Gebruikt u voor het presenteren van uw bedrijf en producten en voor het vinden van nieuwe klanten wel het juiste social mediakanaal? Ontdek welk social media-kanaal het beste past bij uw bedrijf: Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, LinkedIn, Pinterest of YouTube? 

Sociale media zijn een belangrijk instrument voor bedrijven. Wat is de kracht van Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, LinkedIn, Pinterest en YouTube? Ook interessant: de social mediastrategie van Seepje.

Het klassieke 'kwaliteit boven kwantiteit' komt bij de toepassing van social media voor uw bedrijf om de hoek kijken. Belangrijke adviezen: focus op relevante en relateerbare inhoud, breng uw berichten tot leven, ga gesprekken aan en wees consistent.  

Elk van de hier besproken social media-platforms – Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, LinkedIn, Pinterest en YouTube – heeft functies die goed werken voor bedrijven. Maar onderzoek naar welke u moet kiezen kan tijdrovend zijn. Was er maar een plek waar u alle basisinformatie die u nodig hebt in een handige tabel kon zien om u te helpen het juiste social mediakanaal voor uw bedrijf te kiezen...  

Met dit idee zijn wij aan de slag gegaan. Voilà! 

Welke social media werken voor uw bedrijf?

Wat kunnen deze social media voor u doen?

Social media
Werkt voor u als...

Facebook 
Facebook heeft de meeste gebruikers met meer dan 2,9 miljard actieve accounts. Het is een geweldige plek om een ‘community’ rond uw merk op te bouwen.

  • U wilt uw bereik vergroten.
  • U houdt van reviews en foto's
  • U doet wedstrijden of weggeefacties
  • U wilt dat mensen uw website bezoeken 
  • U houdt van interactie via groepen, directe berichten en commentaren

Instagram  
Instagram is een geweldige plek om je merk in het beste licht te laten zien. Instagram richt zich op visuals en is perfect voor het tonen van producten, het stimuleren van verkoop en het opbouwen van relaties met uw volgers.

  • U doet graag polls en Q&A's (specifiek op verhalen)
  • U werkt samen met andere merken of influencers
  • U post regelmatig boeiende afbeeldingen en video's
  • Uw merk past bij een esthetisch aantrekkelijk profiel

TikTok
TikTok staat bekend om eigenzinnige, door gebruikers gegenereerde inhoud die voortdurend in ontwikkeling is. Trends zijn de sleutel tot het succes van TikTok. Ze gebeuren snel, dus als u moet wachten op goedkeuring van 3 afdelingen voordat je kunt posten - dan bent u te laat.

  • U deelt graag merkinformatie
  • U richt zich op een jongere doelgroep
  •  U wilt inspelen op virale trends 
  • Uw merk werkt samen met influencers
  • U bent graag creatief bezig (bekijk het profiel van Duolingo en u zult zien wat we bedoelen).


X (voorheen Twitter) kan uw bedrijf in contact houden met klanten, collega's en beïnvloeders waardoor uw reputatie verbetert en de klantenservice en betrokkenheid toeneemt.

  • U moet snel reageren op vragen 
  • U kunt uw punt overbrengen in <280 tekens 
  • U deelt graag promoties en aanbiedingen
  • Hashtags zijn een belangrijk onderdeel van uw social media marketing  

Linkedin
Als u op zoek bent naar contacten met andere mensen in het bedrijfsleven, dan is LinkedIn het juiste social media platform voor u. LinkedIn draait om professioneel netwerken waar u relaties kunt opbouwen en leads kunt genereren.

  • U wilt leads genereren via andere professionals 
  • U wilt redelijk betrouwbaar nieuws uit de branche vernemen/ophalen
  • U wilt case studies of getuigenissen delen

Pinterest  
Pinterest trekt gebruikers aan die op zoek zijn naar inspiratie en ideeën rond interesses als mode, schoonheid, woninginrichting en koken. Het is geweldig voor bedrijven met visueel aantrekkelijke producten of diensten. Het doel is om gepind te worden - en dat is veel leuker dan het klinkt, dat beloven we.

  • U creëert deelbare inhoud over uw bedrijf
  • Uw afbeeldingen en grafieken zien er geweldig uit 
  • U wilt meer bezoekers op uw website 
  • U wilt uw merk introduceren bij een nieuw publiek.

YouTube
YouTube is gemaakt voor het delen van langere video's die educatief en onderhoudend zijn. U kunt in contact komen met mensen van over de hele wereld door video's te produceren die waardevol zijn voor uw doelgroep en een gemeenschap opbouwen via abonnementen.  

  • U wilt een wereldwijd publiek bereiken
  • U werkt met influencers
  • U doet tutorials, webinars of online productlanceringen of livestreams
  • U wilt clips van YouTube-video's gebruiken om op andere platforms te delen
Welke social media werken voor uw bedrijf?

Een goede social mediastrategie is de sleutel om van volgers klanten te maken. Nu u de basisbeginselen van elk platform kent, kunt u beslissen welk social mediakanaal het beste is voor uw bedrijf.

Nog meer termen verklaard: wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement