Zo komt u in AI Overviews van Google/ChatGPT: tips van experts
Genoemd worden in AI Overviews of in de antwoorden van ChatGPT: de nieuwe droom van veel marketeers. En van de merken die zichtbaar willen zijn. Maar hoe krijgen anderen dat voor elkaar? Wie de juiste signalen afgeeft aan slimme algoritmes, maakt meer kans om getoond te worden.
AI-tools zoals Google’s AI Overviews en ChatGPT veranderen zoekgedrag én SEO. Ontdek in dit artikel hoe u uw merk zichtbaar maakt. Inclusief tips van SEO-specialisten.
Welkom in de wereld van AI-first zoeken. Waar het doel niet alleen meer is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te staan. Omdat geciteerd worden door AI-tools ook in hoog tempo belangrijker wordt. Tools als ChatGPT en Perplexity hebben nu nog een (zeer) klein marktaandeel, maar zouden samen met Google’s AI Overview weleens het nieuwe zoeken kunnen vormgeven.
Wie genoemd wordt, kan rekenen op online autoriteit en vertrouwen en mogelijk meer business.
Ook interessant: 'Hoe optimaliseert u voor deze nieuwe algoritmes? Die bovendien nog volop in ontwikkeling zijn? We vragen Michiel van Noppen (SEO-specialist bij VodafoneZiggo) en Jinte Faber (SEO Consultant bij WPP Media Netherlands) naar hun belangrijkste inzichten.
Verkopen via social media? Snelle tips om u op weg te helpen'
Van SEO naar GEO?
Laat één ding duidelijk zijn: SEO is niet dood. Maar, het speelveld verandert volgens de specialisten wel. Faber stelt: “Waar eerder het doel was om mensen naar je site te krijgen via een click, kan het nu al waardevol zijn om zonder click genoemd te worden in een AI-overzicht. Dat vraagt om een nieuwe manier van denken.”
Sommige experts spreken daarom niet meer van SEO (Search Engine Optimization), maar liever van GEO (Generative Engine Optimization) of AEO (Answer Engine Optimization). Ze richten zich op optimalisatie voor AI-tools. Die tools geven zelf antwoord, in plaats van een lijst met links te genereren en presenteren. Toch is volgens van Noppen de basis hetzelfde gebleven: “De plek waar mensen hun vragen stellen verandert, maar de vraag moet nog steeds worden beantwoord. De technieken blijven grotendeels overeind, alleen worden ze nu toegepast op andere platforms en in andere contexten.”
AI neemt een vlucht (dus beweeg mee)
Het tempo waarmee AI-integraties zich ontwikkelen is indrukwekkend. In de Verenigde Staten worden AI Overviews al langer gebruikt en is in Search Labs of bij Google Premium zelfs de AI Mode al beschikbaar. In Nederland zien we sinds mei 2025 AI Overviews in de zoekmachine. Tegelijkertijd worden tools zoals ChatGPT en Gemini steeds beter in het tonen van onderbouwde antwoorden die rekening houden met de context van de vraag.
Meer over influencers: 'Werken met de 'social stars': wat is uw influencer marketing strategie?'
Jinte Faber: "Op welke manieren u kunt optimaliseren verschilt per AI-model."
Uit onderzoek door Rand Fishkin (Sparktoro) in samenwerking met Datos (Semrush) blijkt dat het gebruik van AI-tools voor zoeken gestaag groeit. Al moet ook gezegd dat deze zoekopdrachten op dit moment pas 0,2% uitmaken van het totaal. De verwachting is dat dit percentage snel zal groeien. Dat zal ervoor zorgen dat traditionele SEO-impact (zoals clicks en de CTR) onder druk komen te staan. Sommige Amerikaanse bronnen spreken zelfs van 30 procent verlies van organisch verkeer, door de komst van AI Overviews.
Wat AI belangrijk vindt
Wie kans wil maken op een vermelding in een AI-overzicht of als bron in een gegenereerd antwoord, moet optimaliseren voor wat AI belangrijk vindt. De content moet voldoen aan drie voorwaarden:
- Betrouwbaarheid
- Expertise en ervaring
- Structuur (voor mensen en machines)
Die zijn voor SEO-specialisten overigens niets nieuws, omdat dit sterke overeenkomsten vertoont met het EEAT-principe. Dat staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het vormt de basis voor een kwaliteitskader dat Google gebruikt om websites te ranken voor zoektermen. En het lijkt erop dat AI-tools een vergelijkbaar kader gebruiken.Faber: “AI wil graag weten van wie een stuk content komt. Bij Coolblue worden hun blogs geschreven door experts, compleet met video’s, uitleg en reviews. Dat maakt het geloofwaardig. Als meerdere externe websites vervolgens ook nog naar die blog linken, versterkt dat het signaal: deze bron is betrouwbaar.”
Lees ook: 'Het einde van traditionele SEO? AI-overviews en SGE komen er aan'
Praktisch: wat te doen?
Hoewel AI-tools zich razendsnel ontwikkelen, kunnen ondernemers en marketeers hier volgens de twee experts al wel mee aan de slag. Faber en Van Noppen adviseren:
1 Bouw aan het EEAT-profiel - Van Noppen legt uit: “Het begint allemaal bij het maken van écht waardevolle content. Alle tools en search engines willen natuurlijk zo goed mogelijk antwoord geven op de vraag van de gebruiker. Het is dus belangrijk dat jouw content zo relevant mogelijk is voor de intentie achter de zoekopdracht.” Bewijs verstand van zaken, bijvoorbeeld door onderzoeken te publiceren en toe te lichten. Door experts of ervaringsdeskundigen als auteur te benoemen. Of door gastblogs te laten schrijven, door klanten en partners. Ook helpt het (nog steeds) om reviews en klantverhalen te verzamelen. “Het gaat erom dat de content echt uitstraalt: deze persoon of organisatie weet waar het over gaat”, vult Faber aan.
2 Combineer technische SEO met leesbaarheid - “Het is allereerst belangrijk dat AI-tools de content technisch kunnen lezen. Heeft de tool toegang tot de content? Zijn er vervolgens voldoende duidelijke signalen aanwezig om te begrijpen welke behoefte de content probeert op te lossen?” Van Noppen benadrukt daarnaast het belang van de juiste structuur: “Goede koppen, duidelijke antwoorden op vragen, alt-tags bij afbeeldingen en interne links.” Hoe specifieker de context, hoe makkelijker het is voor AI-tools, algoritmes en mensen om te begrijpen dat de pagina de beste oplossing biedt voor de behoefte. “Wie blauwe tennisschoenen voor gravelbanen wilt verkopen, moet geen titel gebruiken zoals ‘Schoenen’ met een algemeen tekstje over schoenen.”
3 Maak content voor meerdere kanalen - Google en AI-tools tonen steeds vaker content van TikTok, YouTube en Instagram in de zoekresultaten. Die content op social platforms worden bovendien bekeken als bron door AI-tools. “Het is niet alleen meer een blog of artikel dat telt”, zegt van Noppen. “Ook een TikTok of YouTube-short waarin iets wordt uitgelegd kan de basis vormen voor een AI-antwoord. Steeds vaker duikt een omnichannel-aanpak op.”
Verder lezen: 'Video: digital marketing is essentieel voor bedrijfsgroei'
Jinte Faber: “Een AI-tool ziet méér dan alleen tekst”, zegt Faber, “maar raakt ook sneller in de war."
4 Investeer in structured data - Structured data is technische markup (zoals schema.org) om AI-tools én zoekmachines te vertellen wat elk onderdeel van content op de website inhoudt. “Een AI-tool ziet méér dan alleen tekst”, zegt Faber, “maar raakt ook sneller in de war. Door bijvoorbeeld te markeren dat iets een review of recept is, helpt u de tool beter begrijpen wat relevant is.” Van Noppen voegt toe dat nog niet helemaal duidelijk is óf en hoe AI-tools Structured Data gebruiken. Ondertussen vormt het binnen SEO wel al langer een waardevol signaal.
Denk breder dan traffic alleen
Marketeers zijn gewend om te kijken naar clicks en naar traffic (websiteverkeer). Dat verandert, omdat ‘zichtbaarheid’ straks het nieuwe goud vormt. Zeker in de wereld van zero-click search, waar gebruikers antwoord krijgen zónder een link aan te hoeven klikken.Het vraagt om andere KPI’s en een nieuwe manier van denken, stelt van Noppen: “We zien binnen Vodafone dat het verhaal intern ook verandert. Minder focus op traffic, meer op touchpoints en visibility. Het gaat om de momenten waarop de doelgroep ons merk op een betekenisvolle manier tegenkomt tijdens hun zoektocht naar informatie.”
Ook interessant: 'Adverteren op Whatsapp: nieuwe kansen voor mkb-bedrijven'
Michiel van Noppen: "Het gaat om de momenten waarop de doelgroep ons merk op een betekenisvolle manier tegenkomt tijdens hun zoektocht naar informatie."
Waar liggen de kansen?
Op de korte termijn lijkt vooral informatiegerichte content vatbaar voor AI-overviews. Het zijn vooral de blogs, how-to’s en productvergelijkingen die AI-tools graag samenvatten. Andersom lijkt commerciële content de dans voorlopig te ontspringen. Toch biedt zelfs informatie-content nog kansen, omdat vertoningen in AI-overviews ook bijdragen aan autoriteit en vertrouwen, en mogelijk zelfs conversie kunnen opleveren.
Het is volgens de experts de kunst om te investeren in content die:
- Goed gestructureerd is
- Autoriteit uitstraalt
- Consistent is over meerdere kanalen
De combinatie van die drie eigenschappen vergroot de kans om op te duiken in de AI Overviews van Google. Of in AI-tools zoals ChatGPT, Perplexity en Gemini, als die antwoorden genereren.Van Noppen: “Begrijp de vraag van de klant. En geef daarop het beste antwoord. Beter dan de concurrent. Dat is nog altijd het fundament. Alleen gebeurt het nu op meer plekken dan alleen Google. Dus wees zichtbaar waar de doelgroep zoekt.” Faber vult aan: “Laat anderen uw expertise bevestigen. Zorg voor verwijzingen, reviews, geloofwaardige auteurs en gestructureerde content. Structured data en EEAT zijn geen wondermiddelen, maar ze doen alvast het halve werk.”
Niet afwachten
AI verandert de manier waarop naar antwoorden wordt gezocht. Daardoor verandert ook de vindbaarheid. Naast tradtionele SEO ontstaan er nieuwe kansen die aandacht verdienen.Door nu te investeren in behulpzame, betrouwbare, gestructureerde en multichannel-content is het mogelijk om te bouwen aan de zichtbaarheid van morgen. Wie nu slim anticipeert staat straks niet alleen bovenaan in Google, maar verschijnt ook in de AI-samenvatting die daar tegenwoordig bóven staat.
Meer weten over de AI-trends van nu? 'Slimme chatbots & AI-micro-influencers: social media trends'
Hoe groot is de impact van AI op search?
Uit het rapport Evolving Search Landscape van Vodafone Business blijkt dat zoekgedrag sneller dan ooit verandert. AI-tools zoals ChatGPT en Perplexity zijn nu goed voor slechts 0,2 procent van de zoekopdrachten, maar hun invloed groeit snel.
Google introduceerde AI Overviews in mei 2025 in Nederland. In de Verenigde Staten kosten ze sommige websites al 30 procent van het verkeer bij informatieve zoekopdrachten. Ook sociale platforms zoals TikTok en YouTube spelen een grotere rol. Ze worden zelf gebruikt als zoekmachine én komen met thumbnails voor in AI-antwoorden. Zoekresultaten zijn dus niet langer beperkt tot klassieke websites.
Deel dit artikel