Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

FFtF: de keuzes van het ‘merk’ Kelly Weekers

Je hebt ondernemers die merken bouwen waar je u tegen zegt, vernieuwende community’s uit de grond stampen en de meest innovatieve producten in de schappen schoppen. Maar wat nou als je zélf het merk bent? Als je zélf het gezicht bent en de naam draagt van een merk dat iedereen kent? We vroegen het aan Kelly Weekers: schrijfster, Insta-queen, business & lifestyle coach en psycholoog. Hoe strategisch, commercieel en smart zit haar merk in elkaar? Oftewel: Hoe Fit For the Future is Kelly Weekers?

Fit For the Future bedrijven omarmen digitalisering en technologie. Voor Kelly Weekers, het bedrijf én het merk, is dat niet anders, zo leest u in dit verhaal.

Hoe zat het ook alweer? Je bent Fit for the Future als je hongerig bent naar nieuwe technologieën en verandering ziet als opportunity. Je denkt strategisch aan de dag van morgen en zet de lijnen uit. Je bent on top of elke trend en wendbaar zonder te piepen. In het Fit For the Future onderzoek van Vodafone lees je er meer over. 

Opgetogen gaat ze ervoor zitten. Want dat doet Kelly: als ze ergens aan begint, dan doet ze dat met toewijding, concentratie en een buslading ambitie. Ze bracht onlangs haar nieuwe boek De Kracht van Keuze uit en timmert samen Moniek van Rheenen, haar partner in crime, druk aan de weg met coaching-praktijk Moonshot en Moonshot Publishing. 

Wanneer werd Kelly Weekers een merk?

“Toen ik afgestudeerd psycholoog was en in mijn eentje op kantoor zat te mijmeren en dacht: Ik heb een praktijk, een diploma, wat nu? Ik had daar totaal niet over nagedacht. Al snel vond ik mijn weg op social media – die destijds nog in de kinderschoenen stonden – en ik ontdekte dat dit echt het verschil kon maken voor mijn business. Het was namelijk dé manier om mijn kennis met anderen te delen. Ik had ineens toegang tot heel veel mensen en community’s die ik anders misschien niet had bereikt. Het heeft me enorme slagkracht en onafhankelijkheid gegeven.’’

Kelly Weekers

Via Instagram geef je de wereld dagelijks een kijkje in je leven. Hoort dat er ook bij?

“Ja. Ik ben me daar ook heel bewust van. Hetzelfde geldt voor wát ik van mezelf laat zien op social media. Ik vind het niet per se leuk om de hele dag met Instagram en LinkedIn bezig te zijn, maar ik weet wel heel goed welke boodschap ik wil overbrengen en wat het doel daarvan is. Natuurlijk deel ik ook privé haps and snaps, maar ook dat draagt bij aan het karakter dat ik wil neerzetten.’’

“Dat wij er financieel beter van worden is ook een leuk element.”

Is dat karakter dezelfde als dat van de Kelly die thuis op de bank zit?

“Absoluut. Zeker nu (en in mijn business) is het heel belangrijk om stukjes herkenning te delen, ervaringen die weerklank vinden, hindernissen waar elk mens tegenaan loopt.’’

Je bent een merk, een bedrijf; hoe zorg je ervoor dat je relevant blijft?

“De problemen die ik behandel zijn tijdloos. Het zijn grote vraagstukken en struggles waar veel mensen mee dealen tegenwoordig. Van zelfontwikkeling, werk- en privébalans, tot innerlijke rust en energie. Het zijn zúlke wezenlijke onderwerpen die totaal niet aan trends onderhevig zijn, heb ik gemerkt. De behoefte je leven te verbeteren en de kennis daarover, is áltijd actueel.’’

Maar je moet het nog wel aan de man brengen. Zit daar een strategie achter?

“We – Moniek en ik – zijn ons heel erg bewust van onze doelgroep, waar de behoefte ligt, waar ze zich bevinden. En omdat die constant in beweging is, zijn wij dat ook. Het liefst loop ik kilometers op de troepen vooruit. Zo was ik een van de eersten in Nederland die aan online coaching deed. Inmiddels zijn we omgeschakeld naar een hybride model. Zo kan iedereen op elk moment putten uit onze kennis in de vorm van Q&A’s, een online stappenplan en real time coaching die je overal ter wereld kan volgen. Het is ons antwoord op een globale tendens: mensen willen over de hele wereld kunnen wonen en werken, maar ook op elk moment om raad kunnen vragen.’’

Klinkt bijna filantropisch...

“Gedeeltelijk, ja. Ons doel is mensen verder te helpen, ze een stapje op weg te helpen naar een beter leven. Het is ook precíes waarom ik mijn werk elke dag te gek vind. Maar eerlijk is eerlijk, dat wij er zelf financieel beter van worden is ook een leuk element.’’

Waar heb je spijt van?

“Nou spijt… Trial and error zit in mijn DNA, het is cruciaal, want je leert van fouten maken. Ondernemers die heel veel fouten durven te maken, komen volgens mij het verste. Ik ben zelf ook regelmatig op m’n snufferd gegaan. Mijn grootste inzicht? Niet heel veel dingen half doen, maar een paar dingen heel goed. Als je start met ondernemen denk je al heel snel ‘als ik maar overal ja op zeg, dan heb ik genoeg opdrachten en wordt het alleen maar beter’. Dat deed ik zelf ook in mijn beginjaren als ondernemer, maar wat leverde het op? Ik had het vreselijk druk, had helemaal geen plezier in wat ik deed en ik had bovendien niet de omzet waar ik op hoopte.’’

Hoe keerde je het tij?

“Focus! Dus goed kijken naar waar je écht goed in bent, wie je doelgroep is en waar je zelf gelukkig van wordt. Het zorgt ervoor dat ik nu veel vaker ‘nee’ zeg en echt voor de klussen ga waar ik in geloof en waar ik plezier in heb. De grap is, dat ik daar nu dus zoveel meer uithaal en meer voor terug krijg, op elke mogelijke manier.’’

Is Kelly Weekers Fit For the Future?

“Jazeker. We groeien gestaag en dat komt omdat we lef hebben, maar ook heel harde keuzes durven te maken. We zijn ‘lean and mean’, een klein clubje met een grote flexibele schil van freelancers en ZZP’ers, waardoor we mega schaalbaar zijn. We kunnen knallen, of juist afschalen als dat nodig is. Maar voorlopig zijn we alleen maar bezig met groei.’’

Bedrijven die FFTF zijn, scoren het hoogst op deze zes categorieën:

  • Ze staan positief tegenover verandering
  • Ze staan open voor nieuwe technologie
  • Ze zijn actief in de planning voor hun technologische toekomst (met stappenplannen voor hoe technologie hun manier van werken kan veranderen)
  • Ze hebben brede, gedetailleerde strategieën voor de toekomst
  • Ze blijven up-to-date met nieuwe trends
  • Ze passen zich gemakkelijk aan, reageren snel op nieuwe trends en zijn sneller op de markt dan hun concurrenten

Download het 'Fit for the Future 2021 Rapport'

Wilt u weten op welke vlakken 'Fit For the Future'-bedrijven opvallend anders denken én doen dan anderen, waardoor zij - óók in tijden van crisis - blijven bloeien?

Onderwerpen