Overslaan en ga naar inhoud

Elke post raak: de voordelen van een social media kalender

Social media zijn een essentieel onderdeel van de marketing voor vrijwel elk bedrijf. Het maken van een inhoudskalender kan het beheer van social media gemakkelijker maken voor u en uw team. Haal dus het meeste uit elke post door een kalender voor social media content te maken. Wij laten u zien hoe.

Plan goede posts op al uw platforms met een zakelijke social media contentkalender. Dit artikel legt de voordelen uit en geeft tips voor het opzetten van uw kalender. Meer weten over digital marketing? Bekijk de serie.

Wat is een social media-kalender?

Een social media-kalender is vergelijkbaar met uw persoonlijke of werkagenda. Maar in plaats van vergaderingen en afspraken plant u social media-posts. Een social media-kalender met veel goede vooraf geplande inhoud is handig, vooral voor kleine bedrijven die misschien geen speciaal social media-team hebben. Met een social media-kalender: 

  • Plant u social media posts op datum, tijd, platform en campagne
  • Blijft u georganiseerd en houdt u uw posts consistent 
  • Houdt u uw social media-strategie op koers
  • Vermindert de stress van het maken van ad-hoc posts 
  • Houdt u zicht op zoals doelen, doelgroep en doelstelling

Lees ook: Welke 'social' werkt voor uw bedrijf?'

Wat is PPC? En hoe ontwikkelt u een PPC-campagne die werkt?

Onze tips voor het maken van uw social media-kalender

  • Bepaal uw doelen - Wat wilt u bereiken met uw social media-kanalen? Bespreek wat voor soort inhoud u gaat maken, zoals geschreven posts, afbeeldingen, reels of video's. Wilt u uw groep volgers laten groeien, wilt u interactie met klanten of meer verkeer naar uw website?
  • Maak een sjabloon - Sjablonen houden uw agenda overzichtelijk. Splits de agenda op in wekelijkse stappen voor elk platform zodat het duidelijk is wat er komen gaat. U kunt een persoonlijk basissjabloon maken in Excel. Hubspot heeft een geweldig sjabloon dat u hier kunt downloaden. Upload het sjabloon naar een gedeeld platform zodat iedereen toegang heeft tot de kalender en deze in realtime kan bewerken, zelfs op afstand.  
  • Social mediakanalen kiezen - Denk na over welk social media-kanaal geschikt is voor uw bedrijf en op welke app uw doelgroep de meeste tijd doorbrengt. Denk aan kwaliteit boven kwantiteit.
  • Bepaal wie verantwoordelijk is voor de kalender en de inhoud - Voor kleine bedrijven kan het een gezamenlijke inspanning zijn. Maar als iemand de social media-strategie en kalenderplanning op zich wil nemen, is dat ook prima. Tools zoals Notion, Asana en Monday.com hebben allemaal geweldige samenwerkingskalenders.

Ook interessant: 'de social media trends van 2024'

Wat is PPC? En hoe ontwikkelt u een PPC-campagne die werkt?
  • Kies de beste dag en tijd om te posten - De gemiddelde persoon besteedt ongeveer 145 minuten per dag aan social media. Om uw betrokkenheid te maximaliseren, moet u berichten plaatsen terwijl mensen online zijn. Gegevens van Hootsuite suggereren dat elk platform een 'sweet spot' heeft, maar over het algemeen is 9 uur op maandagmorgen de beste tijd om te posten op social media. Als u de inzichten van uw publiek van uw accounts analyseert, kun u ook zien wanneer uw volgers het meest actief zijn.
  • Gebruik een tool voor social-mediaplanning - Door het plaatsen van berichten in handen te geven van een tool voor het plannen van social media, wordt het beheren van uw social kanalen nog eenvoudiger. Hootsuite, Sprout Social en Planoly zijn enkele goede voorbeelden. Voor een klein bedrag per maand kunt u uw berichten inplannen, inhoud creëren en de prestaties bijhouden. Ze bieden ook een gratis proefversie. 
Wat is PPC? En hoe ontwikkelt u een PPC-campagne die werkt?
  • Stem uw content af op speciale feestdagen of evenementen - Nationale feestdagen zoals Kerstmis, Pasen en Valentijnsdag zijn goed om in uw agenda te noteren, net als speciale dagen zoals International Women’s Day of World Mental Health Day.
  • Volg de prestaties van elke post - Met de meeste zakelijke social media-accounts kunt u waardevolle inzichten krijgen in de prestaties van uw berichten, waaronder betrokkenheid per bericht, kliks, impressies en profielweergaven. Deze informatie helpt u om toekomstige inhoud af te stemmen op uw publiek.
  • Beheer uw marketingcampagnes - Met een social media-kalender kunt u campagnes plannen op de beste momenten. U kunt de prestaties bijhouden en campagnes aanpassen aan uw behoeften.
  • Wees flexibel - Het is altijd goed om flexibiliteit om te gaan met uw agenda en altijd groene posts klaar te hebben staan als dat nodig is. Er kunnen trends, wereldgebeurtenissen of zakelijke behoeften zijn die snel veranderen, wat betekent dat u de planning van uw social media-posts moet aanpassen. 

En dat is het! U heeft nu alles wat u nodig hebt om aan de slag te gaan met uw social media contentkalender. 

Alles leren over digital marketing? Bekijk de serie
Hoe maak je een social media kalender

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Lees ons volledige Privacy Statement

Onderwerpen