De praktijk van het hybride werken: 7 eye-openers en een e-book

84 procent van de thuiswerkers in Nederland wil na de pandemie niet meer vijf dagen op kantoor werken. Maar hoe organiseer je hybride werken – deels thuis, deels op kantoor? Wat zijn de uitdagingen en behoeften, de oplossingen? U vindt alles in ‘De vooruitgang’, het gloednieuwe e-book van Vodafone Business over hybride werken. V-Hub licht alvast 7 eye-openers uit het e-book die u aan het denken (moeten) zetten.

Hoe gaat u bij uw bedrijf medewerkers afwisselend thuis en op de zaak laten werken? Het e-book ‘De vooruitgang’ helpt uw organisatie op gang bij het realiseren van hybride werken.

“Hybride werken, een combinatie van werken thuis en op kantoor, heeft de toekomst”, zegt Thomas Mulder, HR-director bij VodafoneZiggo. “Het maakt organisaties robuuster. Het is het nieuwe normaal aan het worden.” Maar hoe organiseer je hybride werken zodanig dat het werkt voor bedrijf en medewerkers? Zodanig dat iedereen tot z’n recht komt? Ons e-book over hybride werken bevat een groot aantal inzichten, lessen, suggesties voor praktische werkafspraken en tips uit de praktijk die bij VodafoneZiggo hebben geleid tot een verstandige aanpak voor hybride werken. Gebruik ze naar hartenlust voor uw eigen organisatie.

Hybride werken, hoe dan? 7 eye-openers en een e-book

Boven: met dit schema uit het e-book wordt de keuze voor thuis of op kantoor werken heel eenvoudig!

Neem ook deze 7 eye-openers uit het e-book mee in uw overwegingen!

1.      Zoveel mogelijk vanuit huis

Door het coronavirus moesten veel bedrijven van de ene op de andere dag omschakelen naar een nieuwe manier van werken: binnen enkele weken nam het percentage mensen dat vanuit huis via Microsoft Teams werkt razendsnel toe. Opeens is het cruciaal geworden dat we de juiste middelen hebben — en dat we er goed mee overweg kunnen.

2.      Steeds vaker in multidisciplinaire teams

De manier waarop we werken verandert volop. We gebruiken verschillende devices, binnen en buiten kantoor. We werken steeds vaker in multidisciplinaire teams samen met collega’s – maar ook met partners en leveranciers. En zeker nu we hybride zijn gaan werken, worden vragen over samenwerking en de verdeling van taken en rollen steeds belangrijker.

3.      Hoe blijven we met elkaar in contact?

We werken samen, maar wel op afstand. Soms is dat prettig, op andere momenten missen we juist de face-to-face communicatie. Dat roept vragen op over het belang van contact en hoe we dat contact vormgeven. Wanneer zien we elkaar online en wanneer fysiek? Wat worden de nieuwe regels?

Hybride werken, hoe dan? 7 eye-openers en een e-book

4.      Informatie moet overal en altijd toegankelijk zijn

Alles staat of valt met communicatie. Veilige verbindingen en robuuste tools, waarmee de juiste mensen op het juiste moment elkaar vinden om in real-time informatie en ideeën te delen. Tech ‘moet het gewoon doen’. Lijkt vanzelfsprekend... maar is het zeker niet.

5.      Hoe gaan we om met verandering?

Crises en marktverstoringen, nieuwe verdienmodellen en game changers... Hoe moeten we onze manier van werken aanpassen om te zorgen dat de organisatie én de werknemers verder kunnen? En gebruiken we bijvoorbeeld cloudtechnologieën voldoende om te kunnen blijven aanpassen?

6.      Verschillende generaties, verschillende behoeften

Millennials zijn veel sterker gericht op samenwerking dan voorgaande generaties. Over enkele jaren maken zij al meer dan de helft van de arbeidsmarkt uit. Zo lijkt elke generatie eigen voorkeuren en behoeften te hebben als het gaat om werken en samenwerken. Wat betekent dat voor de organisatie en voor de manier van werken?

7.      Thema’s en tegenstrijdigheden

Het zijn tijden vol tegenstrijdigheden. Thuis werken kan mensen onzeker maken — tegelijkertijd zijn ze al volop gewend om allerlei apps, tools en schermen te gebruiken. Goede beveiliging is een basisvoorwaarde — maar bij een te streng beveiligingsbeleid gaan mensen eromheen werken. Hoe geven we dit soort schijnbare tegenstellingen de juiste aandacht bij hybride werken?

Meer weten?

Het e-book ‘De vooruitgang’ helpt uw organisatie op gang bij het realiseren van hybride werken.

Wie hybride werken voor zich laat werken, laat zijn medewerkers excelleren

Bijgaande oplossingen zijn te combineren.

Dé zakelijke beveiligingssoftware.

Iedere medewerker een passend abonnement.

De telefooncentrale in de cloud.

BusinessScan

Advies over uw digitale oplossingen

Beter en veiliger samenwerken met uw medewerkers? Slimmer bereikbaar zijn? Doe de Business Scan en krijg binnen 5 minuten gratis en vrijblijvend ICT-advies voor uw bedrijf.