Moyee Coffee legt met AR productieketen bloot
De Shared Store van Vodafone Business was de eerste pop-up store, waar consumenten door middel van AR-technologie in de wereld doken van drie toonaangevende webshops. Met Gijs Maks, B2C-manager van Moyee Coffee maken we de balans op: was de Shared Store een interessant experiment of de shopping experience van de toekomst?
Begin december presenteerden drie webshops hun producten, in de eerste ‘virtuele stenen winkel’. Het winkelaanbod aan de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam: duurzaam modemerk studio subtl, koffiebrand Moyee Coffee en vitaminen- en supplementenonderneming Yummygums. In dit artikel geeft Moyee Coffee zijn visie op het Shared Shop project.
Wat is Moyee Coffee?
Moyee Coffee werd in 2012 opgericht door Guido van Staveren van Dijk. Het werd ’s werelds eerste ‘fairchain’ koffiebedrijf. In tegenstelling tot de grote, gevestigde koffiefabrikanten, heeft Moyee een nauwe samenwerking met hun boeren in Afrika en Zuid-Amerika, die – eerlijk is eerlijk – kunnen rekenen op vijftig procent van Moyee’s opbrengst. Dat klinkt schitterend, maar is in het geval van Moyee ook létterlijk te controleren.
Sinds 2020 ontfermt Gijs Maks zich over het B2C-management van Moyee Coffee, dat vanaf de coronaperiode een vlucht maakte in de consumentenmarkt. “Aanvankelijk lag onze focus op de zakelijke markt; kantoren, bedrijven en grotere organisaties. Toen die tijdens de coronaperiode tijdelijk de deuren moesten sluiten, zijn we ons actiever gaan concentreren op de consumentenmarkt. Dat bleek een schot in de roos, de online bestellingen schoten omhoog. Ons product, maar vooral onze missie sloeg enorm aan bij de particuliere consument.’’
Welke rol speelt technologie in die missie?
“Een cruciale rol en de schakel in het zo transparant mogelijk maken van onze productieketen. Wanneer je bijvoorbeeld de QR-code van een zak Moyee Coffee scant, krijg je volledig inzicht in de (productie)keten die jouw kop koffie heeft afgelegd; van de boon tot aan het branden en de uiteindelijke verkoop. Alles wat we doen is door middel van technologie verifieerbaar. Daarnaast zijn we volop bezig met Blockchain, die onze processen nóg inzichtelijker maken.’’
In november kon het publiek in de Shared Store virtueel kennis maken met jullie verhaal. Hoe pakte dat uit?
“Dat was een interessante ervaring. We kregen de kans om samen met Vodafone en tech-bedrijf Capitola ons merk in een 3D-wereld te gieten. En het resultaat mocht er zijn: bezoekers konden zich op een geheel nieuwe, maar laagdrempelige manier in het Moyee Coffee-universum wanen.’’
Wat is voor jullie de meerwaarde van zo'n AR-experience?
“Het verhaal achter Moyee Coffee is lang, complex, we hebben enorm veel te vertellen. En hoewel consumenten steeds meer waarde hechten aan een eerlijk verhaal, wil je ze niet overspoelen met lappen tekst en statistieken. Met AR-technologie zijn we in staat om ons verhaal, onze sfeer en gevoel behapbaar over te brengen.’’
Gijs Maks (l.)
Is het voor retailers zoals Moyee Coffee dé oplossing, of een leuke marketing-gimmick?
“Deze manier van branding en kennisoverdracht is voor retailers zeker interessant. De techniek is vooralsnog kostbaar, waardoor het voor kleine retailers nog niet bereikbaar is. Maar ik denk echt dat het potentie heeft, zeker wanneer je als merk een verhaal te vertellen hebt. En als je deze techniek zo kan maken dat het multi-inzetbaar is, je het niet alleen in een winkelomgeving, maar ook op evenementen, festivals en beurzen kan inzetten, heb je echt wat in handen.’’
Lees ook: 'Vodafone Business innoveert met online winkels in 'Shared Shop'
Ook interessant: dit heeft studio subtl geleerd van het project. En: zo kijkt YummyGums terug op de ervaring.
Deel dit artikel