Tech voor een mooiere wereld: Qdrop maakt MVO meetbaar
Hebben we het over tech en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), dan hebben we het over Annemieke Teune. Bij Microsoft en DPG Media raakte Teune geïnspireerd door de kracht van tech, data en AI. Ze ontdekte ook dat je met tech de wereld ook een stuk mooier, schoner en eerlijker kan maken. Méétbaar!
Als ondernemer leert u uit dit verhaal dat technologie en data niet alleen bedrijfsprocessen kunnen verbeteren, maar ook maatschappelijke impact meetbaar en zichtbaar maken
De wereld meetbaar mooier maken, dat doet Annemieke Teune sinds 2021 met haar bedrijf Qdrop: een platform waar bedrijven op basis van slimme datasystemen hun maatschappelijke- en duurzaamheidsinspanningen (ofwel impact) kunnen meten. Teune (43) doet het niet alleen, maar samen met impactinvesteerder Marjoleine van der Peet. Twee ondernemende vrouwen in een overwegend masculiene tech-business. "In de startupfase leverde ons dat een zekere gunfactor op, maar inmiddels weten bedrijven ons vooral te vinden omdat we inhoudelijk erg sterk zijn."
Annemieke Teune (l.) en Marjoleine van der Peet
Verliefd op digitaal knutselen
Als communicatiedeskundige was Teune altijd al nieuwsgierig naar de kracht van technologie. Bij Microsoft werd ze naar eigen zeggen verliefd op het digitaal knutselen. Binnen het Innovation Lab van Sanoma (nu DPG) leerde ze kansen in de markt te spotten. In de jaren die volgden richtte ze tech-startups op, maar voelde ook een sterk moraal kompas. Teune: "Daar moest ik iets mee. Als je tech begrijpt, kan je die kennis net zo goed inzetten om de wereld een stukje beter te maken."
Teune en Van der Peet kenden elkaar al jaren, maar het Qdrop-idee kreeg pas vorm toen Van der Peet bij Teune aanklopte met een technologisch vraagstuk. Van der Peet worstelde met het handmatig opstellen van impactrapportages en vroeg: Dit proces moet toch te automatiseren zijn?
Waarom was automatisering zo hard nodig?
Is impact maken voor bedrijven niet een soort ‘moetje’?
"Deels. Organisaties krijgen steeds meer te maken met nieuwe wetten en regelgeving rondom maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vele zijn ook verplicht om hun inspanningen te rapporteren en daar gaat veel werk in zitten. Maar ik merk vooral dat bedrijven inmiddels ook intrinsiek gemotiveerd zijn om duurzaam en maatschappelijk verantwoord te werken. Je ziet ook dat steeds meer organisaties hun inspanningen publiceren op hun eigen kanalen en in de media. Al die ontwikkelingen geven ons wind in de zeilen."
Hoe maken jullie impact meetbaar? "Dat doen we door structuur en intelligentie te combineren. Onze KPI-wizard helpt organisaties stap voor stap bij het kiezen of formuleren van hun impactdoelen - denk aan thema’s zoals diversiteit, biodiversiteit, emissiereductie en circulaire economie. Of het nu gaat om standaard frameworks of maatwerk-KPI’s, we begeleiden het proces en vertalen het naar een datamodel dat continu gemonitord wordt. Zo ontstaat automatisch een betrouwbaar en consistent rapportage-overzicht, klaar voor interne dashboards of externe publicatie."
Hoe weet je welke standaard thema's je moet opnemen in het systeem?
"We kijken naar hoe de markt beweegt. Wat is op dit moment belangrijk? Waar ligt het zwaartepunt, wat zijn de grootste ambities op het gebied van MVO? We werken bovendien nauw samen met een grote groep impactinvesteerders en hebben er in 4 jaar tijd ruim 150 geïnterviewd. Dat is enorm waardevol, want zo leren we bijvoorbeeld waar zij tegenaan lopen en hoe Qdrop kan bijdragen aan het rapportageproces."
Je bent volledig afhankelijk van technologie. Is dat een risico? "In zekere zin wel en dat hoort er ook bij. Ik krab me natuurlijk weleens achter mijn oren wanneer ik het gevoel heb dat we worden ingehaald door conculega’s die andere (of nieuwere) technologische tools hanteren. Maar we zijn goed in staat om daar flexibel op te anticiperen. We zijn een klein maar fijn, multidisciplinair team van zes en kunnen van nature goed schakelen."
Verder lezen over verduurzaming? 'Green Innovation Hub Contest: duurzaam wonen centraal'
Hoe weet je wanneer je moet schakelen?
"Door constant te testen en feedback op te halen bij onze gebruikers: Waar loop je tegenaan? Wat heb je nodig? In onze beginfase ontwikkelden we regelmatig zelf nieuwe toepassingen die achteraf niet aansloten op de behoeftes van onze klanten. Dat is nu wel anders. Al tijdens de ontwikkelfase laten we nieuwe features testen door onze gebruikers, waardoor we stap voor stap toewerken naar de meest optimale versie. Lean and mean, dat werkt voor ons het beste."
Waar staat Qdrop over 4 jaar?"Impact gaat over de toekomst. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) gaat over de toekomst. Over vier jaar willen we dat Qdrop hét platform is waar bedrijven, groot en klein, eenvoudig hun impact kunnen meten én op een toegankelijke manier kunnen laten zien wat ze bijdragen. Met onze Impact Report Builder bieden we niet alleen structuur voor rapportages, maar ook een krachtige tool voor impact storytelling en visueel ontwerp. Maar we willen ook een statement maken: MVO moet geen hoofdpijndossier zijn, maar een toegevoegde waarde.
Heb je tips voor ondernemers in het digitale – en MVO-spectrum?
1: Benader bedrijven (en mensen) vanuit een positief vertrekpunt. Dat was een van mijn grootste lessen. Wijs niet met een vingertje ‘dit doe je niet goed, hou je aan de regeltjes’, maar communiceer vanuit het positieve: ‘Hoe kunnen we je helpen om verder te verbeteren?’
2: “If you can’t measure it, you can’t change it” (citaat van Peter Drucker). Data zijn een goudmijn. Wanneer je deze kan analyseren en interpreteren kom je cruciale dingen te weten en kan je daarop anticiperen.
3: Ga met je doelgroep om de tafel voordat je een volledig product bouwt. Test eerst je MVP (Minimum Viable Product) en bouw stap voor stap verder op basis van de feedback die je ontvangt.
4: Zorg dat je een raad van advies hebt die je in je gehele ondernemersreis ondersteunt.
Zelf aan de slag gaan met verduurzaming? 'In 7 eenvoudige stappen naar een kleinere digitale eco-voetafdruk'
Deel dit artikel