Overslaan en ga naar inhoud
MKB (5-250 medewerkers)
MKB (5-250 medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)
Grootzakelijk (250+ medewerkers)

Duurzaam ondernemen als zzp’er? 3 adviezen van Bibi en Diego

Ook u kunt als zzp’er duurzaam ondernemen, neem dat aan van ondernemers uit het netwerk van The Freelance Qommunity. Maar hoe? In dit blog geven members B.Corp consultant en duurzaamheidsstrateeg Bibi Looijstijn en innovatie consultant Diego Rodenbecher tips om klein te beginnen, op weg naar grote impact. 

Wilt u zich als zzp'er onderscheiden om uw duurzame aanpak? Twee bekende zelfstandig ondernemers uit het netwerk van The Freelance Qommunity geven u in dit artikel 3 adviezen om het slim - en: met impact - aan te pakken. Lees hun tips en ga er direct mee aan de slag!

Als zelfstandig ondernemer kunt u het verschil maken. Dat kan in uw eigen tempo, met uw eigen aanpak. Purpose-driven ondernemingen presteren over het algemeen beter. Maar vergeet niet: verduurzaming is geen sprint maar een marathon die volledig moet aansluiten bij de kernwaarden van uw bedrijf. Perfectie is niet nodig, want elke stap die u zet, verdiept uw bedrijfsvisie.  

Het begint natuurlijk al bij een duurzame smartphone of laptop. Zie verduurzaming als een kans om uw bedrijf verder te ontwikkelen en de impact die u wilt maken te vergroten. De verandering begint bij u: de freelancer die zich durft te onderscheiden. In het netwerk van The Freelance Qommunity zitten veel van zulke impactmakers, zoals Bibi Looijstijn en Diego Rodenbecher. Ze denken anders en komen in actie. Als u dat ook wilt, dan komen deze drie adviezen mogelijk van pas.

Ook interessant: Fit for the Future bedrijven zien duurzaamheid meer als een kans dan een 'moetje' 

3 Tips om deze zomer aan uw ontwikkeling als zzp’er te werken

B.Corp consultant en duurzaamheidsstrateeg Bibi Looijstijn

Advies 1 - Wees de bron van inspiratie

Als freelancer wordt u niet zomaar ingehuurd; u bent de frisse wind die een bedrijf tijdelijk komt versterken met uw expertise. Tegelijkertijd is dit een kans om echt impact te maken, met een frisse blik en met nieuwe ideeën, vrij van de interne cultuur en vooroordelen. Ook als het werk niet direct met duurzaamheid te maken heeft, kunt u opdrachtgevers en hun teams inspireren om op een verantwoorde manier met mens en milieu om te gaan. Bibi Looijsteijn en Diego noemen dit duurzaamheidsbewustzijn. Dit bewustzijn is er niet van de een op de andere dag, maar neemt toe naarmate u er meer over vertelt, alternatieve (meer duurzame) ideeën aandraagt en de voordelen ervan laat inzien. Daardoor zien bedrijven beter wat hun rol is en moedigt u opdrachtgevers op een positieve manier aan om in actie te komen.

Advies 2 - Integreer duurzaamheid in uw aanbod

Tijdens een gemiddeld leven besteden we ongeveer 80.000 uur aan werk. Dit betekent dat we aanzienlijke impact kunnen maken in onze werkuren, ook als freelancer. Of u nu werkzaam bent als marketingspecialist, brandstrateeg, of websitebouwer, het is waardevol om duurzaamheid in uw diensten te integreren. Onze tip, kijk naar uw aanbod en probeer duurzaamheid daarin mee te nemen. 

3 Tips om deze zomer aan uw ontwikkeling als zzp’er te werken

Innovatie consultant Diego Rodenbecher

Als websitebouwer kunt u beginnen met het ontwikkelen van websites die minder CO2-uitstoot genereren. Ook kunt u bestaande websites verduurzamen door ze te analyseren op hun energieverbruik; denk bijvoorbeeld aan complexiteit, kleurgebruik maar ook het gebruik van foto’s en filmpjes. Op basis van deze analyse kunt u een plan opstellen om de uitstoot te verminderen en de klant helpen om ook hun duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren. Ook kunt u klanten helpen om over te stappen op Greenhosting. We staan er niet altijd bij stil, maar bij de opslag van data op servers gaat veel energie gepaard!

Verder lezen: 'Duurzaam ondernemen voor mkb: 4 vragen om u op weg te helpen'

Advies 3 - Werk samen voor een duurzaam collectief

Als freelancer hoeft u verduurzaming niet alleen aan te pakken. Door samen te werken met andere freelancers kunt u kennis delen, elkaar inspireren en een duurzame visie ontwikkelen die aansluit bij uw werk en waarden. Het bundelen van krachten met gelijkgestemden, bijvoorbeeld tijdens netwerkevenementen, biedt een kans om ervaringen uit te wisselen en een breder inzicht te krijgen in wat duurzaamheid voor uw onderneming kan betekenen. Samen kunt u ontdekken welke kleine, haalbare stappen u kunt zetten om duurzaamheid meer te integreren in uw bedrijfsvoering. Begin met het ontwikkelen van een eigen visie op duurzaamheid: wat kunt u doen en wat past bij u? Dit persoonlijke proces is niet alleen waardevol, maar kan uw werk ook echt leuk maken. Bouw uw persoonlijke visie met Lego, teken het uit of schrijf inspirerende verhalen. Doe dit in een kleine groep van 3-5 personen, bijvoorbeeld op een vrijdagmiddag, en laat de creatieve energie stromen.

Event: kom ook!

Zin om uw bewustzijn te versterken? Op vrijdag 4 oktober hosten Bibi en Diego het Klimaatspel bij The Social Hub Amsterdam-West. Tijdens deze game faciliteren ze de dialoog en leren ze deelnemers meer over de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering, aan de hand van Climate Fresk-kaarten. Deze kaarten geven een overzicht van alle belangrijke wetenschappelijke inzichten uit het IPCC-rapport. Na de game heeft u niet alleen een beter begrip van het nieuws, maar bent u ook gemotiveerd om in actie te komen - en dat is precies wat we nodig hebben! Meld u aan voor deze gratis ochtend. Wilt u als bedrijf dit spel spelen? Stuur een mail naar Bibi@Ecovolve.nl.

V-Hub maakt het persoonlijk

V-hub gaat uitbreiden! U kunt nu al gebruik maken van de nieuwe functies. Als u een account aanmaakt, krijgt u gepersonaliseerde artikelen en een digitaal advies op maat voor uw bedrijf.